Hoodstuk 1.

61 7 2
                                    

Lief dagboek,
Ik ben Abigail (noem me maar Abi. Tenminste, tenzij ik je niet ken.) Ik ben nu drie maanden 15 jaar.  Meestal vertel je op de eerste bladzijde van een dagboek toch wat over jezelf?  Dat neem ik wel aan. Ik heb nog nooit een dagboek gehad.  En Oh, zo te horen moet ik al weer gaan, Aiden roept me. Doeg!  Abi

"Ik kom!!" Roep ik. Aiden is mijn neef. Ik woon bij hem sinds mijn vader in de rehab zit. Mijn moeder is een tijd geleden doodgegaan aan een zeldzame ziekte toen ik drie jaar oud was. Ik kon kiezen om te wonen bij mijn opa en oma, of Aiden. De keuze was makkelijk te maken, ik had namelijk geen zin om bij twee oude mutsen te leven. Mijn zusje Scarlett is zonder enkele twijfel met me mee gegaan. Ze is nu acht jaar en droomt al van een eigen huis. Ofterwijl, hartstikke eigenwijs.

Ik leg mijn dagboek achter mijn nachtkastje en loop mijn kleine kamertje uit. Op weg naar beneden bots ik bijna tegen Scarlett op.

"ETEN ETEN ETEN!" Schreeuwt ze. Vandaag mocht zij uitzoeken wat we gaan eten. Natuurlijk heeft ze gekozen voor pannenkoeken. Ik bedoel, zou elk kind van acht jaar dat niet zeggen? Als ik de keuken binnenloop zie ik hoe Aiden vlot bezig is met de drie pannenkoeken. En zoete geur van het beleg op tafel walmt door de kamer. Zodra ik zie dat een van de drie pannenkoeken bijna verbrandt grijp ik in. Ik ga naast hem staan en neem een van de pannen over. Hij geeft me snel een dankbare blik en richt zich dan op de andere twee pannen.

Als we eenmaal aan tafel zitten komt Milkyway de kamer binnen lopen. We hebben de husky nu net een half jaar. Scarlett was er eerst best bang voor hem maar nu zijn ze beste maatjes. Door de spierwitte vacht en twee verschillende kleuren ogen valt hij enorm op. Hij gaat naast me zitten en zet zijn puppy ogen op.

"Niks geven, hij heeft al zijn eten op." zegt Aiden.
Ik knik en probeer de ogen niet aan te kijken.

Die avond ga ik vroeg naar bed omdat ik morgen weer naar school moet. Het is net weekend geweest. Nog een paar weken tot de zomervakantie. Helaas gaan  we nergens naar toe door het tekort aan geld. Naast de opleiding voor kok van Aiden werkt hij nog in een restaurant als bediende. Ik heb zelf ook een baantje bij de bloemenzaak: "Fleur." Alles is een beetje lastig, maar we komen er wel. Met een fijn gevoel val ik in slaap in mijn favoriete roze pyjama.


Die volgende ochtend

De bel gaat, ik haast me naar mijn lokaal. Als ik binnenloop zie ik al gelijk mijn vrienden zitten. Ze hebben een plekje voor me overgehouden.

Hailey, de hippie van de groep. Ik zie haar gelijk zitten omdat ze enorm opvalt, de felle kleuren in haar kleding, de kaften van haar boeken of haar regenboog stiften.

En dan Jane, ze ligt half slapend op de tafel in haar zwarte kleding. Zo te zien heeft ze weer een andere kleur dip-dye in haar haar. Nu is het felgroen, wat haar wel goed staat samen met haar pikzwarte haar.

En dan Brett. In mijn jongere jaren had ik altijd een enorme crush op hem. Hij is echt de typische populaire sportjongen, maar toch gaat hij met ons om. Hij haat het als mensen populair doen of meisjes die aan hem vastplakken als kauwgom aan een schoen.

"Haaaaayyyyy" zegt Hailey

"Heyooo!" vervolgt Brett

En dan Jane: "mmmhhhhhr"

Ik groet ze terug en pak mijn spullen.

De les was zoals altijd, vermoeiend en saai. Maar ik mag niks missen. Ik wil een goede opleiding volgen en een goede baan krijgen zodat ik voor mijn zusje kan zorgen.

"He meiden?"

Brett onderbreekt de stilte. De klas is rumoerig aan het werk. Hailey, Jade en ik kijken op van onze boeken.

"Jullie gaan toch ook naar het schoolfeest?"

"JAAAAAAAA!!" zei Hailey gelijk. Ze is altijd al het feestbeest van ons geweest. In het feest van morgen, met als thema de seventies. Precies wat ze leuk vind.

Ik heb ook al een kaartje gekocht voor mij en Jade. Ze heeft er totaal geen zin is maar ik heb haar overgehaald, dus ik zeg tegen Brett dat wij ook gaan.

"Nice, dan zie ik jullie morgenavond." zegt hij enthousiast.

"Waarom morgenavond pas?" vraag ik verbaasd.

"Ben je het vergeten? We hebben morgen studiedag oenie!" Hailey praat alsof het bijna niet kan dan ik het niet weet, maar ik was het echt vergeten.

"Ehm nee, laat maar." reageer ik snel.

"We gaan met z'n alle shoppen morgen, ga je mee?" zegt Brett.

"Nee sorry, ik ga denk ik werken." zeg ik.

Jammer, ik zou heel graag mee willen. Ik kan beter mijn vrije tijd besteden aan het verdienen van een extra zakcentje. Ik pak mijn telefoon uit mijn zak en leg hem achter mijn etui, zodat de docent hem niet kan zien. Dan stuur ik een whatsappje naar mijn baas dat ik morgen kan werken. Ik krijg direct een bericht terug.

Is goed, zie je morgen om één uur.

Ik stop mijn mobieltje weer terug in mijn tas en ga verder aan het werk.

Hay dagboek,
Ik weet nog steeds niet wat ik je moet noemen... Morgen het schoolfeest, ik heb nog wat kleding van mijn oma die ik aan kan doen, Hailey vond ze fantastisch. Het is een rood strak jurkje, rare kousen er onder en een paar kleurrijke gympen. Verder nog wat leuke accessoires en done! Ik heb er echt zin in! Morgen vrij, maar toch kan ik niet uitslapen want ik moet Scarlett naar school brengen. Beneden hoor ik Aiden, hij is vast nog aan het studeren. Ik denk dat ik nu maar ga slapen, want mijn ogen vallen bijna dicht van vermoeidheid. Doeg! Xx Abi

Control - On HoldWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu