~Alexandra har köpt en ring som hon ska ge till sin mormor på hennes födelsedagsfest. Men hon är egentligen lite skeptisk till ringen när hon fått höra att den kanske för med sig trubbel.~ ✏️
-Grattis mormor, sa Alexandra och kramade om henne.
-Tack söta du, svarade hennes mormor.
Hon var alltid glad och uppspelt när hela släkten kom för att fira henne och Alex tyckte just i sådana tillfällen förskräckligt mycket om sin snälla mormor. Hon gick in tillsammans med sina föräldrar och sina två storasyskon till finrummet där hela släkten satt samlad.
-Vad roligt att vi alla är samlade sa Alex mormor , varsågoda och ta för er av maten. Alla klämde ihop sig i köket och hennes morfar tog om tre gånger tills Alexandras kusin David sa att han nog skulle spricka om han tog om en gång till.
När alla ätit klart satte sig hennes mormor, som faktiskt hette Gudrun, ned och började öppna sina paket. Hon fick allt möjligt som en mixer, en klocka, ljuslyktor och till och med en fiskskål med en guldfisk som Alexandras lilla syssling Molly döpt till just "Molly". Tillsist så kom Gudrun till Alexandras paket. Alex tittade förväntansfullt på medan det rosiga pappret föll till golvet och hennes mormor öppnade asken och fick se ringen.
-Vilken fin ring Alexandra, utropade Gudrun.
Hon satte ringen på fingret och kramade om Alex.
- Ja den var jättefin tyckte jag, sa Alex, men du måste låta bli att berätta dina spökhistorier när du har den på. Det sa han i affären.
- Nonsens, det är ju det jag är bäst på, skräckhistorien är ju min genre, skrattade Gudrun.
- Ja berätta en historia farmor, bad hennes kusin David.
Alla i hela släkten insisterade och tillsist gav Gudrun med sig.
-Okej då, skrattade hon. Här ska ni få höra då.."Det sägs att det finns en våldnad i den här trakten. En våldnad av en man med trasiga kläder och som bestod av bara skinn och ben. Varje natt gick han till kyrkogården där hans fru låg begraven. Mannen hade en gång varit en högt uppsatt man i byn, kyrkoherde tillochmed... Men så hade då hans fru dött av en svår sjukdom. Mannen hade börjat supa och tillsist hade även han hade tagits av döden. Men han var fortfarande så olycklig efter sin frus död att han inte kunde komma upp till dödsriket och få frid. Han hade blivit en våldnad. Och efter att han varit där på kyrkogården på natten gick han ändå för att leta efter sin fru. Som om han inte kunde förstå att hon var död. Mannens våldnad gick hem till unga flickor i byn och det sades att de flickor han valde ut förr eller senare tog livet av sig. Ingen visste riktigt varför men det spekulerades om att detta var pågrund av att de hade fått endel av mannens sorg när de blev hemsökta gång på gång. Han lämnade dem aldrig i fred och om flickorna som mannen valt ut skaffade sig egna män dog dessa alltid på något oförklarligt vis. Mannen tyckte som så att om inte han skulle få älska eller hitta sin kärlek varför skulle då andra det?"
Alla satt tysta i rummet när Gudrun var klar. När Alexandra satt i bilen påväg hem tänkte hon på sin mormors historia.
Hon tänkte också på gubbens varnade ord när hon sedan låg i sängen hemma. Hon skulle just somna när hon hörde något klösa på rutan. Hon hissade upp rullgardinen men det var alldeles mörkt ute så hon lös ut genom fönstret med mobilens ficklampa. Hon fick kämpa för att inte skrika för hon lös rakt på ett ansikte. Ansiktet hos en man med trasiga kläder och med förruttnad hud. Ja, han bestod faktiskt bara av skinn och ben. Det gick upp för Alex att mannen som stod utanför hennes fönster var kyrkoherden.Nu börjar historien att bli lite läskigare och än har äventyret bara börjat 👻🙈 Kommentera gärna vad ni tycker //Sanna 💗
KAMU SEDANG MEMBACA
Saga eller Verklighet
FantasiAlexandras mormor har alltid kunnat berätta levande. Det är som om hon målar upp berättelsen på väggen. Den är vacker, sorglig, romantisk men fruktansvärt obehaglig. Tyvärr så berättar hon kanske för likt verkligheten och Alexandra börjar undra hur...