7,080,360,000 manusia kat atas muka bumi. Secara purata, seorang manusia biasa bercakap 2,250 patah perkataan kepada 7.4 manusia lain. Lebih kurang 300 billion email dan 19 billion text messages telah dihantar. Tapi kenapa kita still somehow rasa sunyi?
Sebab kita tak dengar suara Tuhan.
Tuhan tak bercakap direct kepada kita. Tapi Dia bercakap secara halus.
Kuasa Tuhan luas. Apa kata kita pilih satu perkataan random dan tengok macam mana Tuhan berbicara dengan kita soal 'takdir'?
Lets say... 'ROKOK' is the word.
Aku capai hanphone yang ada di atas meja dan mula menaip bila aku nampak sesuatu di luar tingkap.
________
Jay hidupkan rokok yang melekat di celah bibir. Dia hembus keluar asap dengan penuh lega. Dalam banyak-banyak siksaan, rasa ketagih adalah siksaan yang paling perit. Kau tak akan dapat escape. Rasa tu takkan hilang sampailah kau dapat apa yang kau tagih.
"Jay, bak kasi aku lighter doh."
Jay campak lighter, dan Saiful tangkap dengan kemas. Sekarang giliran dia pula hidupkan rokoknya.
"Bila nak balik doh? Bosan gila babi." Asap keluar ikut hidung Saiful.
"Balik apa woi? Loceng rehat baru start kot. Matahari pun tak naik lagi gila."
"Sial lah!"
"Sial tu sial jugak. Kau jangan duk hembus asap tu kena baju aku. Kang bau, sial. Aku nak masuk kelas japgi."
"Kau? Masuk kelas? Lepak aa Jay. Duk sini dengan aku sampai balik aa doh."
Jay tergelak kecil. "Baik aku takyah datang sekolah gitu. Belajar weih, SPM berapa bulan lagi."
"Alaa... SPM. Esok kau dengan aku kerja kilang jugak. Tak pun dreba teksi. Buat pe belajar kalau otak da bodoh?"
"Jangan gitu doh. Bapak aku kerja susah-susah cari duit kasi benda mewah-mewah kat aku, takkan camtu aku balas jasa dia?"
"Alaa... Part mak bapak ni yang aku lemah..."
Senyap. Cuma kepulan-kepulan asap yang keluar daripada mulut mereka.
"Ni, Jay. Kau smoke ni mak bapak kau tau?"
Jay tersentak. "Tak. Mati aku kalau kantoi."
Habis melapah rokok, puntung rokok disembunyikan dalam tanah – diorang tanam kat kawasan belakang blok paling belakang sekolah– tempat diorang duduk sekarang dengan harapan tak akan ada orang tahu sampai bila-bila.
Tapi manusia cuma merancang...
"Jay, Epul... Ikut saya pergi bilik pengetua," sapa En. Yunus bila dua orang budak tu ternampak kelibat dia – cikgu disiplin sekolah yang dah lama senyap-senyap perhatikan diorang berdua.
"Shit!"
_______
Lisa – Dengan high heels, dia cuba berjalan selaju mungkin. Walaupun dah lambat, imej still kena jaga. Umur yang hampir cecah 50 tak menghalangnya untuk mengenakan gaya elegan dan classyseperti kebanyakan wanita muda lain. Tiket kapal terbang berada di tangan kanan sambil beg tangan berjenama berharga ribuan ringgit dikepit di ketiak kiri. Waktu check in tinggal beberapa minit sebelum penerbangannya menuju ke KLIA, dan seterusnya ke Australia tamat.
YOU ARE READING
MANUSIA, TAKDIR & ROKOK
General FictionIZWAN ceritakan apa yang dia 'nampak' menggunakan satu kata kunci: ROKOK.