"Selamat pagiiii." suara ceria Thia kedengaran sebaik saja gadis itu melangkah masuk ke bilik Rania dan Iris. Kedua dua gadis itu menjawap ala kadar sambil kelam kabut bersiap.
Asyik bersembang malam tadi last last dua dua terlajak tidur. Mau tak kelam kabut.
Thia duduk di pinggir katil sambil ketawa kecil melihat Rania dan Iris terkejar ke sana sini bersiap. Tangannya capai blanket dan melipatnya. Pakej tour dengan dia memang tak ada terikat dengan jadual yang ketat. Semua free and easy.
Dia pon tak gemar nak menggesa gesa. Tak best jadinya nanti.
Thia meninggalkan dua gadis itu bersiap. Kakinya melangkah keluar dari bilik menujuk ke mini kitchen. Roti yang disediakan pihak homestay dicapai dan disapu jem strawberi yang sudah tersedia. Dia menyediakan dua set roti. Satu untuk Rania dan satu lagi untuk Iris. Dia sendiri sudah makan tadi. Teko diambil dari rak, air panas diisi sebelum dia mencampak serbuk teh 3 in 1. Dua cawan diisi dengan air teh panas itu.
"We're ready!!" Rania menjerit kecil. Masih mengawal suara. Takut mengganggu penghuni bilik lain. Homestay ini mempunyai tiga bilik. Satu bilik dihuni pasangan dari Ireland yang sedang berbulan madu dan satu bilik lagi dihuni oleh 3 pelajar perempuan yang sedang bercuti dari Thailand. Sempat jugaklah Rania dan Iris bertegur sapa dengan mereka.
"First, lemme take a selfie" Iris bersuara sambil handphone diangkat tinggi, bersedia untuk merakamkan gambar kenangan. Laju Rania dan Thia memberikan pose. Klik.
"So, hari ni kita akan pergi Hanok Village, Itaewon dannn..."
"Seoul Towerrrr!!" Rania dan Iris menjawap serentak. Teruja dengan initerary mereka hari ini. Tak sabar nak terus menjelajah setiap inci bumi Korea. Thia ketawa kecil.
Sebelum Rania dan Iris ke sini, Thia sudah awal awal emelkan initerary mereka sepanjang mereka di sini. Bukan apa senang. Kalau nak diubah, dikurangkan atau ditambah tempat boleh dirancang awal awal.
Walaupun mereka dah tau, Thia tetap akan mengingatkan tempat tempat yang bakal mereka lawati.
"So kalau dah siap, jom gerak." Thia sudah berdiri.
"Kejap kejap I nak basuh semua ni kejap." Laju tangan Rania membasuh perkakas yang mereka gunakan. Selesai mencuci, Rania susun semua di rak bertulis halal.
Walaupun homestay ini milik orang Korea, mereka sangat memahami tentang islam. Sebab itu pinggan mangkuk termasuk periuk dan kuali semua diasingkan.
Iris mengelap meja. Setelah semua dalam keadaan kemas barulah mereka beredar meninggalkan ruangan itu.
Pintu dibuka. Angin sejuk sudah terasa menampar nampar muka.
Rania terkaku. Bukan beku sebab cuaca yang sejuk tapi beku bila matanya dihadiahkan dengan figura manusia sempurna di depannya.
Rania tak jadi melangkah. Mata dia tepat memandang ke depan.
"Ayden?"
YOU ARE READING
Putera Impian Milik Cinderella
Romance"Because this place is not save anymore." "Hah? Why??" Rania menggelabah. Cerita cinta tiba tiba jadi cerita seram ke? Kenapa tak selamat? Ada hantu? Macam macam persoalan muncul di fikiran Rania. Ayden merapati Rania. "They're coming." Ayden berbis...