15|Kahwin ?

1.5K 40 5
                                    

" Abah ... Seriusnya muka hahahaha kan Adami . Kan umi hahaha " Sufi memandang abah sambil tergelak sakan . Di tepuk-tepuk peha Adami . Kuat . Adami hanya menahan sakit . Sufi mengalikan air mata sukanya . Dia pikir kelakar ? Nak mamfus minah ni kena luku dengan abah .

' Ni memang nak dera aku ke apa . Aku korek mata minah ni kang haihhh ' Adami mencubit Sufi . Terjerit kecil Sufi akibat cubitan yang tidak disangka . Di pandang Adami yang hanya tersengih suka .

" Kau pahal gila ?! Aku cucuk lubang hidung kau aaaa " Sufi menarik rambut Adami . Adami ape lagi ..... Pantang dia harta dia kena sentuh . Kembang kempis hidung menahan marah . Macam kena sumbat cili . Habis maruah bulu hidungnya tercalar .

" Sufi .. Abah serius . Abah tak main-main . Benda ni antara hidup dengan mati . Abah ulang . Antara hidup dengan mati . " abah merenung tajam anak daranya . Ingin dilesingnya Sufi . Tapi bila difikirkan kesan melesing Sufi , haprakkkk . Sufi bukannya senang rasa sakit pun . Melainkan sakit hati .

" Maaf bah . Sufi ingat abah memain " muka Sufi merah menahan malu . Apatah lagi ditegur didepan musuhnya , Adami . Di garu keningnya yang gatal .

' Nak mampus agaknya mamat sebelah aku ni asyik tersengih pandang aku . Kalau aku cungkil mata dia , aku bagi makan Dido yang miang tu ' bentak Sufi dalam diam . Tangannya di garu . Gatal nak pukul orang .

" Pakkkkkk "

" Adeii Fieee ! Kau dah kenapaaa ?!!! Sakitlah ngokkk !! " Adami mengosok dahinya yang ditampar Sufi . Sufi hanya tersengih dengan muka tak bersalah .

" Sudahh !!! " bergegar jantung dua ekoq anak abah yang sedang bercakaran . Suara abah yang tegas membuatkan anak-anaknya duduk menikus . Sufi menarik muka apabila Adami menunjukkan thumbs-up di depan matanya . Takmakan saman langsung dua ekoq ni even abah dah marah .

" Sufi Afina Nur Solehah ! Muhammad Adami Haikal ! Dengar apa abah nak cakap ni ! Penting ! " suara halilintar abah kedengaran lagi . Kedua anaknya bagaikan tin kosong . Tak berbunyi . Tak berkutik . Takut dengan abah .

" Sufi . Abah nak nikahkan Sufi dengan Adami . Ni adalah perjanjian abah dengan Adami dan juga perjanjian abah dengan ayah Adami . Bayaran untuk darah dan luka Adami , ialah sebuah perkahwinan antara Sufi dan Adami . Perjanjian abah dengan ayah Adami juga adalah sebuah mahligai yang dibina oleh anak abah , Sufi Afina Nur Solehah dan anak Fikri , Muhammad Adami Haikal " panjang lebar abah membaca surat yang diberikan umi tadi . Betul-betul berterus terang .

" Allah ... Abah !!!!!! " Adami menjerit kecil . Sufi yang tadinya tersenyum kini terkulai layu sisi Adami . Pengsan kerana terkejut .

" Adami , tolong angkat Sufi ke bilik nak . Cepat !! " abah jelas kegusaran . Dahinya berpeluh .

' Aku tahu mesti ini yang berlaku ... ' abah mengeluh perlahan . Hati tuanya rungsing memikirkan anaknya . Di lap dahinya yang berpeluh dengan hujung baju .

" Sufi .. Bangun nak .. Jangan buat umi risau nak ... " umi mengelap dahi Sufi dengan kain basah . Di ciumnya pipi Sufi dengan penuh kasih . Dalam hatinya hanya satu , umi memohon supaya Allah memudahkan perjalanan hidup mereka sekeluarga .

" Adami , umi . Jom duduk kat ruang tamu . Abah ade benda nak cakap " abah menepuk-nepuk perlahan bahu Adami . Adami hanya mengangguk . Umi sempat mencium dahi Sufi sebelum keluar bilik dan menutup pintu . Di biarkan Sufi keseorangan .

" Adami . Abah taknak buat benda ni terlalu cepat atau lambat . Tapi masa yang mendesak abah buat . Abah sayang semua anak-anak abah ... " abah berhenti seketika . Diseka air mata tuanya yang mengalir deras . Umi juga turut merasai kesedihan hati tua abah .

" Abah ..... " Adami turut terasa . Hidungnya merah menahan tangis . Suasana sedih menyelubungi mereka .

' Aku takboleh nangis . Aku kena kuat walaupun depan abah . ' Adami mengenggam erat tangan kirinya . Tangan kanannya memegang tangan kanan abah .

Sambut Cintaku SayangWhere stories live. Discover now