"So, this is officially our first date huh?" Ayden bersuara dari belakang. Rania hanya mampu tersengih. First date.
"Come." Ayden tarik hujung baju Rania ke arah sebuah stall menjual pelbagai jenis snow cap. Macam macam jenis semuanya comel comel.
"Hi Ayden." Peniaga berusia lewat 30an itu ceria menegur Ayden.
"Hi Noona. How's business?" Ayden ramah menegur.
"Fine. How are you?"
"I'm doing just great."
"Who's this beautiful girl?" Rania tersentak bila tiba tiba dipuji. Dia menundukkan wajah tanda hormat. Senyuman dilemparkan pada wanita di hadapannya.
"I'm Rania." Tangan Rania hulurkan untuk bersalam. Wanita itu menepuk nepuk lembut bahu Rania.
"Special someone?" Dia menyoal lagi.
"Future wife." Ayden menjawap. Bahu Ayden, Rania tampar. Banyak main main la dia ni. Wanita itu pulak sudah bertepuk tangan. Bahu Ayden ditepuk tepuk. Rania ditarik ke dalam pelukkannya.
"Get marry fast! Can't wait to see Ayden junior." Dia menambah. Ayden pandang Rania.
"No it's not like that." Rania menafikan. Namun wanita itu enggan percaya.
"I wish you both nothing but lots of luck. So, Ayden what do you want?" Wanita itu segera menukar topik bila melihat wajah Rania yang tidak selesa.
"I want to buy some snow cap."
"Feel free to choose." Wanita itu kemudian beredar.
"I'm sorry." Luah Ayden tiba tiba.
"For?" Rania termangu tidak mengerti. Maaf kenapa?
"I'm sorry if I make you uncomfortable by saying all those confession."
"Ohh. It's okayy. No worries. I've no problem with that." Rania meyakinkan Ayden. Dia tak nak Ayden dibelenggu rasa bersalah.
"Really?"
"Yes."
"Can I confess again and again?"
"As you pleased."
"Will you accept it?"
"Err."
Rania sendiri keliru? Betul ke hati dia mahukan Ayden? Memang dia selalu mahukan Ayden. Selalu bermimpi memiliki Ayden tapi benarkan ada cinta buat Ayden? Andai satu hari Ayden bukan lagi Ayden yang hari ini, mahukah dia terus di sisi lelaki itu? Setia menyayangi dalam setiap apa pun? Rania gagal menilai hatinya sendiri.
Ayden renung wajah Rania di hadapannya. Gadis itu seolah tenggelam dalam lamunan. Jauh entah ke mana. Ayden ambil kesempatan menilik wajah yang semakin meratui hatinya. Salahkah dia jatuh cinta pada gadis ini? Tidak layakkah dia untuk Rania?
Ayden petik jarinya betul betul depan Rania. Rania tersedar dari lamunan. Dia hanya tersengih.
"It's okay. You don't have to answer me now. Just think about it and answer me later." Ayden kenyit mata.
"For now let's choose some snow cap. You know in Korea, couples always wear those couple things. I wanna try too. Can you wear it with me? Pleaseee."
Ayden merayu. Rania senyum. Tak ada gadis yang mampu menolak bila Ayden tayang muka comel macam tu.
"Suree."
"Yeayyyy."
Ayden melonjak gembira. Laju tangannya memilih. Rania ikut teruja. Setelah beberapa minit. Mereka memilih snow cap comel berbentuk Panda siap dengan telinga.
Ayden pakaikan pada Rania. "You look so cute!" Dia memuji.
Rania ambil satu lagi snow cap dan pakaikan di kepala Ayden. "You look cutee too! Come let's selfie."
"Reallyyy?" Ayden teruja dipuji Rania.
Rania keluarkan handphone. Berkali mereka selfie dengan pelbagai mimik muka. Sakit pipi Rania ketawa dengan mimik muka Ayden. Selalu nampak kat majalah, newspaper, TV semua pose macho. Sekali dia pose ala alaa kanak kanak ribena memang mengundang ketawa!
YOU ARE READING
Putera Impian Milik Cinderella
Romansa"Because this place is not save anymore." "Hah? Why??" Rania menggelabah. Cerita cinta tiba tiba jadi cerita seram ke? Kenapa tak selamat? Ada hantu? Macam macam persoalan muncul di fikiran Rania. Ayden merapati Rania. "They're coming." Ayden berbis...