Mata Ieyla meliar memandang atas dan bawah tubuh dihadapannya. 'Mamat mana lak ni..'
Dikecilkan matanya sedikit seperti sedang membuat hyptonize.'..mcm pena nampak..'
Raish kaku.
"Gulp !" perit rasanya dia ketika menelan air liur bila diperhatikan oleh Ieyla .
"IEYLAA !!!" jeritan ibunya dr dapur mengejutkan Ieyla.
"Uishh !.. " sambil terlompat. Menyirap darah.
Puan Marlia Ibu kepada Ieyla sudahpun berdiri di sebelah Ieyla.
Sebelum tu, kenalkn Puan Marlia gelaran diberi. Nama betulnya Puan Sri Dato' Marlia yg mempunyai sedikit campuran Europian sikit.
"... Ya Allah!! Ibuuu !! Terkejut Ieyla .."
"Siapa?!" bertanye Puan Marlia.
'Ibu ni bukan nak mintak maaf sbb terkejutkan aku... Ni tak! terus tanya siapa ?! Amboii !! Ha Ha sabar jela' rungut hati Ieyla sambil tangannye masih lagi didada menahan kejutan tadi .
"Hai !" tegur Adrian bersama senyuman ikhlas
'Oh, ada sorang lagi lelaki disebelah dia . tak pasan lak tadi.. wuu~ korean looks !! kalo dia bukan main maskulin.. hmm ketak badan haha. Puji Ieyla ! Puji !! Puji memuji amalan Mulia~ Dongdang sayang~Mende kejadah taliban lagu mende ni -,-'
"Ehem, Err,. Hai ! " Ieyla menyambut sapaan "hai" daripada lelaki itu sambil tangannye diangkat keatas.Mesra.
"Lah ingat sape lah! Dah masuk, masuk! Rindukan Ieyla lah tu.."
'Rindukan aku? kenal pon tidak.'omel Ieyla
Ad dan Raish menyalami Puan Marlia takala Puan Marlia mengusap kasar kepala keduanya.
tersenyum-senyum Ad dan Raish.
'Amboi mesranya ibu dengan diorng berdua ye? da melebih dr anak kandungnye pulak tuh! eh jap.. tk boleh jd ni '
"Bu.. nak salam gak !!" pinta Ieyla.
"Hmph !!" Puan Shila menghulurkan dua tangan kearah Ieyla.
Ieyla menyalami ibunya.
"Hehe.." sengih Ieyla lepas mencium tangan ibunya.
" Dah! korang duduk situ kat ruang tamu depan tu. ibu nak buat something kat dapur." jelas ibu tersenyum.
"Oh, sebelum tu, ni kiteorng ade bawak buah tangan dr rumah. Mama yg masak." ramah Ad.
"La.. nape tak mai sekali ngan Mama kamu tu?"
"bukan ape bu, mama busy.. biase lah dengan group dia tu.."jelas Ad lagi.
'amboi ibu aku pon ko panggil ibu.. melampau.. tp aku pelik tol dr td mamat jambu je yg bersuara si mamat maskulin ketak-ketak tu bisu ke?'
"Eh? dah, dah duduk pegi sembang dengan 'anak dara kesayangan' ibu ni.. kan, lama tak jumpe kan?" saja Puan Marlia menekankan ayat 'anak dara kesayangan' untuk Ieyla.
'ish ibu ni..anak dara kesayangan tak yah la mention mcm anak manja pulak hihi.. tp mmg betul pon aku manja dengan ibu.. ' tertunduk Ieyla malu menahan senyum.
Hilang saja kelibat Puan Marlia mereka beriringan duduk sama di ruang tamu utama.
Tv dihidupkan. Ieyla mengalihkan rancangan Astro saluran 612 Nickelodeon. Cartoon kegemarannya banyak. Tp sbnrnye Ieyla nk ke saluran Animax namun tiada citer yg mnarik nak ditonton buatnye. bak kata Ieyla "Diorang comel. Ko tak suke ko boleh bla!"
Keadaan senyap. Masing-masing menyepi.
1min..
2min..
5min..
"Dah la abang.. jom la balik !!" Bentak Raish kepada Ad.
'Ehh dia ni! dah kenapa tiba-tiba bentak' getar Ieyla sambil matanya tebeliak memandang lelaki itu, tergamam. terkejut la woii td diam je tetibe bentak pula.
"Adik..."
"Dahla abang.. balik.. kite balik um?" ujar Raish . tunak matanya sayu memandang Abangnya,Ad.Tidak sanggup rasanya memandang Ieyla.
"Eh, kau ni pehal.. agaklah orang baru balik oversea biasalah.. lagipun dah lama tak jumpa.. rupa kite pun da lain makin besar ni.. pikir logik la.. jangan ikut hati kau je !" jerkah Ad kepada Raish.
berkerut Ieyla memandang drama dihadapannya. 'Jap..'
'Ye.. itu diorang.. mcm mana aku boleh lupa..7 tahun berlalu, masing2 berubah mendadak..'
"Wait.." Ieyla bangun lalu. menapak kehadapan Ad.
"Kau.. k.. kau.. dah lain..
Ni kau ke Ad? A..abang Ad? Sihat? Hensem cam dulu.." senyum Ieyla. matanya tepat kearah Adrian.Tanpa menunggu jawapan Ad Ieyla terus mendekati Raish dengan senyuman sayu.
Ingin sekali ketika itu Ieyla berkata 'Maafkan Ieyla. Ieyla bukan lupakan Raish.. Ieyla cume tak tahu.. Lg pun, Raish banyak berubah..' namun mulutnya seakan berat bergerak.
Diusapnya pipi Raish dengan sayangnya.
Apa yang dilakukan Raish adalah dengan merasai nikmat kelembutan tangan Ieyla. Dia sejujurnye betul-betul rindukan Ieyla. ' rinduu sangat...'
Daripada pipi diusapnye turun ke leher lalu..
Dengan menggunakan dua belah tangannya, Pap!! Ieyla melekapkan ke bahu Raish lalu,
"Uish.." meramas-ramas bahu Raish yang berotot. Geram!"..Ketak-Ketak! ensem., yang ni sape pula.." saja dikerutkan dahinya kearah Raish.
"Ieyla.." bisik Raish perlahan, namun dapat dedengari Ieyla dengan jelas.
Adrian yg memerhati sejak tadi tidak lekang senyumannya melihat gelagat Ieyla bersama Raish. Ieyla memang perangainye dr dulu suka bergurau dengan Raish berbanding dia.
"..Jap aku pikir.." saja tangan kanannya memegang dagu..
"Hmm,.. Beruk? Eh! Kau Beruk kan!? Kau lah Raish si Beruk Comel aku kan?! Wah Muka dah cantik tak calar balar cam dulu. Pakai Qu Puteh ke awak? Bhahahaha"
Letusan ketawa Ieyla membuatkan Ad turut sama ketawa geli hati.
Tapi tidak pada Raish.Di tolaknya sikit kepala Ieyla.
"Ieyy Adoiiii !! sa.. sakit.."namun dipenghujung ayat Ieyla terhenti.jari telunjuk Raish sudahpun mendarat ke bibirnya.
"Shh.. maaf.."bisik Raish. Ieyla tepat memandang terus ke anak mata Raish yg sudahpun bertakung air mata.
"don't be apologize.. yg salah Ieyla. Ieyla.. mintak.. maa.. "
Namun tak lama kemudian, Raish lantas memeluk kepala Ieyla erat kedadanya.
" No!! .. Raish mmg salah! sa.. sala..salah.. Ma.. maaf.. kan.. maafkan aku Ieyla.. maafkan aku.. semuannya salah aku.. "
"..Sa.. salah aku.." jelas Raish bersama sedu sedan.
Bersambung...
(Sory guys author mmg kalo tkde org sokong malas nk sambung citer cepat2 Thanks for someone tu sokong author ni :')
Salah Silap Tatabahasa,
Watsoever Tegur je :)24:09
19/07/2016
YOU ARE READING
Dialah Mr Comel Aku !!
Romansa"Kalau dah muka jambu tu Ad, memang perangai pun ikut sama macam pondan !" Jerkah Raish pada Adrian disebabkan ada saja prihal Raish diadukan dgn Mamanya. Hakikatnya Raish mencemburui Abangnya yg lebih banyk peminat perempuan berbanding dia, tiada...