"Hi, my name is Khairil and you can call me Airil?" sambil buat muka toya. Aku senyum dan aku angguk.
Aku tarik kembali wajahku yang sedari tadi dok dalam pagaran mata dia. Aku tengok semula susunan buku fixi di hadapan mata.
'Cute kot nama dia'.
'Tak tak tak, dia handsome'
'Hm, muka dia macam Taylor Lautner'
'Sipi je'Tetiba aku perasan tangan dia melambai-lambai di muka aku.
"Yep?"
"And your name?"......Ha! Ni blind date aku! Blind date yang ke-7. Mama kata dia ni ciri-ciri menantu yang dia nak dan jangan berani nak buat perangai macam blind date aku yang sebelum ni.
Hello, umur aku baru 27 tahun. Muda lagi ye. Kalau kat korea depa kahwin umur 40. Steady ja. Takda orang marah pun.
"Maya."
"Ohhhhhhhhh"Bulatan mulut dia selari dengan bunyi yang dikeluarkan. Aku rimas sebenarnya dengan blind date nih. Tapi nak buat cam mana, dah mama suruh pergi. Hm
Aku ambik 12 buah buku fixi dan terus ke kaunter pembayaran. Airil mengekori aku dari belakang sambil mulut dia sarat dengan nasihat.
"Maya, banyaknya buku awak baca"
"Maya if you want to read a book, you should bla bla bla..."Cam gini menantu pilihan?
************
Lelaki yang tak reti nak bukak minda dan tak baca buku fixi is totally out from my list!
Lelaki blind date aku yang ke 3 kata akuni old school sebab suka baca buku instead of baca dekat phone. Aku pandang muka dia. Lama. Ha, patutlah dia kata gitu. Semua gadget yang dia guna memang canggih while me phone biasa ja. Tak kisah. I dont care.
Lelaki blind date aku yang ke-6, kata akuni terlalu taksub dengan cerita yang tak masuk akal. Hm, yang ni agak keji sikitlah. Lama kot aku pendam. Dan sebelum kita orang naik kereta masing-masing (sebab pergi date naik monorel. jimat) aku bagi senyuman paling manis kat dia sambil cakap "kalau kau nak tahu, dunia aku lebih terdedah dengan buku bukan dengan goal relationship bodoh awak tu. Useless!" Sambil lari ke kereta dan terus pecut pulang ke rumah.
Padan muka.
Aku bukak twitter. Aku terus dm Azhan. Dia hanya kawan twitter aku. Dan thank god! Dengan dia je aku ok. Dengan dia je aku boleh get thruuuuuu....
"Azhan! you know what kaum awak ni kekadang out of their mind! Gila gila gila. If dorang tak suka saya why not just terima je dan tak payah complaint. Ish! Rimas. Dengan mama nak suruh saya kahwin. Im still young ok?"
"What's going on nenek?"
"You call me nenek?"
"B'cos nenek je yang banyak merungut. So how was you date? Is it nice?"
"Nope, never"
"Kenapa pulakkkkk?"
"I dont like him. Fullstop."
"Habistu sampai bila nak 'i dont like him?' awak tu dah boleh label as andartu tau. Hahahahaha"
"Malas. Bai."
Offline.