Jager

81 7 1
                                    

Hoofdstuk 3

De Vreemde Vogel zat in zijn portret. Ze moest even nadenken over het wachtwoord, en toen zei ze 'Pudding blubvis'. Maar het schilderij ging niet aan de kant. Het wachtwoord moest veranderd zijn.

Shit! Dacht Ashley. Ze ging tegen de want aan zitten en startte een gesprek met De Hofdame.

Terwijl de Hofdame aan het praten was over de Centaurcrimineel die onsnapt was uit zijn gevangenisschilderij, wachtte Ashley op iemand van Griffoendor.

Ze leunde met haar hoofd tegen de wand en sloot haar ogen. Toen ze ze open deed zag ze een jongen met lichte ogen. 'Carsten!' Ashley sprong op en deed haar gewaad goed. Carsten glimlachte en zei 'Hey Ashley, hoe gaat het met je? Heeft Plijster je eruit gekickt?'

Vlug knikte ze. 'Ja, ik ben weer beter. Weet jij het nieuwe wachtwoord?' Toen bedacht ze zich dat Carsten van Ravenklauw was.

'Oh wacht..' Mompelde ze. Carsten lachte en gebaarde dat ze mee moest komen. Ze liepen een paar trappen af en kletsten over koetjes en kalfjes. Ashley was erg benieuwd naar de stand tussen de 4 afdelingen met Zwerkbal.

Ze besloot om het aan Carsten te vragen. 'Hoe staat het met Zwerkbal?'

'Oh, voor ons wat minder dan voor jullie!' Antwoordde hij vaag. 'Zwadderich staat eerste, Griffoendor tweede, Ravenklauw derde en, je raad het al, Huffelpuf laatste. Ravenklauw heeft eergisteren verloren van jullie.' Ashley lacht en zegt plagerig nanananana.

Carsten grijnst. 'Net alsof het aan jou te danken is. Bovendien staat Zwadderich nog steeds bovenaan.' Hij trekt een pijnlijk gezicht. 'Tijd om hen eens weg te stoten na zoveel jaar, nietwaar, mevrouw Brasser?'

'Zekerweten!' Zegt Ashley plechtig. Carsten houd de deur van de eetzaal open. Iedereen is bezig aan het ontbijt, Ashley had geen idee hoe laat ze uit de ziekenzaal was gekomen. 'Het is trouwens zaterdag Ash' zei Carsten met een knipoog toen hij Ashleys verbaaste blik zag.

'Oh, oke, bedankt, doei!' zegt Ashley en ze haastte zich naar de tafel van Griffoendor en plofte neer naast Emmy.

'Heya!' zei Ashley opgewekt. Niemand zei iets, Ashley haalde haar schouders op en schepte haar bord vol. Ze had lang niets gegeten. Het gesprek tussen wat Griffoedors ging over de komende Zwerkbalwedstrijd, Ashley luisterde aandachtig mee, totdat...

Een andere stem. 'We zijn onverslaanbaar.' Ashley draaide zich om en keek ik het bleke, spitse gezicht van Draco Malfidus.

Oh hebben we hem weer, dacht Ashley. Ze draaide zich om en begon een gesprek met Tomme, een jongen uit haar klas. Ze voelde Draco's ogen in haar rug prikken. 'Is onze Ashley weer beter?' zei hij op een nijdige toon. Carsten kwam aanlopen en wenkte Ashley om mee te komen. Malfidus lachte en zei 'Komt je grote vriend je weer redden?' Malfidus deed alsof hij naar achter werd geblazen en Korzel ving hem dramatisch op. Ashley rolde met haar ogen en Carsten zei; 'Ga iemand anders lastig vallen Draco.' Hij leidde Ashley de zaal uit.

Wat is hij toch irritant, dacht Ashley. Ze vroeg zich af of er iemand, op zijn gluiperige familie na, was die Malfidus echt mocht.

'Pff, ik denk van niet.' Mompelde Ashley. 'Wat zei je?' vroeg Carsten. 'Oh nee, ik vroeg me af of iemand Malfidus mocht.' fluisterde Ashley, bang dat iemand haar kon horen. Carsten grijnsde. 'NEE!' riep Ashley bijna. 'Ik ben vergeten het wachtwoord te vragen!' Carsten lachte. 'Maar ik niet.' Hij haalde een briefje uit zijn zak en gaf het aan Ashley. 'Hier, en meteen verscheuren als je binnen bent.' Ashley bedankte Carsten en liep naar de toren.

Nu kon Carsten wel hun toren in, bedacht ze. Maar wat zou hij daar te zoeken hebben? Ashley besloot dat hij dit niet zou doen, keek op het briefje en zei het belachelijke wachtwoord. 'Dassenoorsmeer'. Het schilderij ging aan de kant en Ashley kroop naar binnen.

De leerlingenkamer was verlaten. Ashley liep naar haar slaapkamer en plofte op haar bed. Ze keek naar het plafond van haar fluwelen hemelbed en dacht 'Het is stil hier.' Dat was ook zo, aangezien Ashley de enige in de slaapzaal was. Ze liet zich achterover vallen en bestudeerde haar uiterst interessante vingernagel van haar linkerwijsvinger.

Ze haalde haar vinger langs haar volmaakte nagel en pakte haar koffer. Er zat een bewegende foto in van haar dreuzelouders. 'Ik mis jullie.' zei Ashley tegen de lachende mensen. Ze stopte de foto weer terug in haar koffer en pakte haar toverstaf. Die was van mooi eikenhout en had een mooi afgewerkte punt. Ze legde de staf weer terug en keek naar buiten. Ze zag de Zwerkballers van Griffoendor. Zelf wou ze ook heel graag bij het team, als Jager.

Dat leek haar geweldig, zolang er maar geen zwarte Beuker tegen haar aan kwam. Ashley zuchtte en bestudeerde de bewegende figuurtjes in de verte.

Haar blik dwaalde al gauw af. Ze moest laten zien wat ze kon! Dinsdag bij haar blokuur vliegen gaat ze haar uiterste best doen.

JagersWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu