Bahagian 4 ♥

1.3K 71 3
                                    

Kaki aku lunjurkan ke bawah. Akil disebelah bersila. Aku tak pernah tahu kewujudan sungai ni. Akil yang bawa datang sini. Airnya sejuk sedingin ais. Maklumlah, air dari bukit. Kiri dan kanan sungai dikelilingi pokok-pokok yang entah apa namanya. Agak lama aku berdiam. Menikmati panorama alam. Mengagumi ciptaan tuhan.

Masa kecil, aku selalu bermimpi. Aku seorang puteri raja yang terkurung dalam istana. Kemudian, datang seorang pahlawan yang gagah plus hensem selamatkan aku. Lepas tu, pahlawan yang hensem tu pun ajak aku kahwin. Lepas tu...

"Kita memang datang sini untuk dengar bunyi air je ke?" Eh? Kenapa hantu ni muncul dalam mimpi aku? Mana pahlawan tadi? Ergh!

"Hmmm." Malas nak layan. Habis rosak cerita dongeng aku.

"Bila aku balik nanti, kau jangan rindu aku tau." Akil bersuara.

Dia nak pergi mana? Jangan lah balik. Kita baru nak jadi kawan.

"Balik lah. Tak kesah. Kenal pun tak sampai sehari, takkan lah aku nak rindu-rindu kau. Weyh, kau datang sini buat apa sebenarnya? Family kau mana?" Soalan yang dari tadi aku simpan, terluah juga. Sebenarnya aku takut nak tanya. Mungkin akan menyinggung perasaan dia.

"Aku... takda family. Sorang-sorang merayap dekat dunia ni. Sebab tu aku datang dekat kau. Aku tahu kau selalu sorang-sorang. Macam aku juga." Ada nada sayu disebalik suaranya. Dia tersenyum. Namun nampak plastik sangat.

"Ish kau ni. Tak payah sedih-sedih sangat. Kalau dengan Fira, tak boleh sedih-sedih. Jom, pergi dekat pasir sana." Aku berdiri. Kaki dibawa ke arah kawasan yang sedikit berpasir. Ranting kayu yang tadinya ada di batu besar, aku ambil. Akil hanya melihat dari tepi dengan muka pelik. Ah, lantak lah dia.

"A-K-I-L..."
"F-I-R-A..."

Dengan menggunakan ranting di tangan, aku coret nama dia dan aku.

Akil bangun, jalan ke arahku dan mengambil ranting yang ada di tanganku. Giliran aku pula berkerut...

"A-K-I-R-A" Akira. Nama siapa tu?

"Tu gabungan nama kita. Sweet kan? Kalau kita kahwin, anak first kita letak nama tu. Waaaa how cute!"

Aku tersentap. Kenapa kahwin? Eh eh eh kenal baru tadi dah pandai cakap pasal kahwin.

"Tapi tak mungkin lah kita boleh kahwin. Walaupun aku berdiri depan kau sebagai manusia, aku macam manusia, tapi hakikatnya kita lain." Akil... memang tu pun yang berlegar-legar dalam kepala aku. Kita lain. Ingat tu, kita lain.

Sesat Dalam Cinta ✔Where stories live. Discover now