"Woi, Banyaknya bawang kau potong!" Haa tak pasal-pasal kene marah dengan aku. Hai lahhh... aku dah suruh duduk tepi je tak nak. Degil. Nak masak telur dadar je pun dah habis 3 biji bawang dipotongnya.
"Alah kau apa tau? Dah lah pedih bawang ni. Bazir air mata aku je." Sehelai tisu diambil untuk mengelap air matanya.
Daripada nasi goreng cina dan telur dadar, habis dapur ni. Dah macam baru lepas dirompak! Dengan kulit telurnya, pinggan mangkuk, semua bersepah dan disepahkan. Macam mana lah kau hidup selama ni eh, Akil?
"Fira, kuali ni panas!"
"Ash! Telur hancur!"
"Kira!! Kenapa masin?!"
"Ashfira! Sini la weyhh!!!"Ya tuhan, berikanlah aku kekuatan untuk menjaga makhluk sesat ni. Sesungguhnya aku tak mampu. Aku disiksa. Huwaaaa...
"Tadaa~" Akil mempersembahkan sepinggan... telur dadar?
"Ni aku masak telur dadar istimewa untuk Puteri Ashfira~ ikhlas dari hati. Aku masak dengan penuh cinta dan sayang tauu. Sedap punya." Akil siap berpose 'peace no war' lagi. Comeyyyy! Ehh kawal diri kau Fira. Ingat...Sudu yang sedia ada di atas meja aku ambil. Aku hanya merenung 'telur dadar' yang Akil masak. Tapi aku masih tak pasti. Betul ke ni telur dadar? Rupa dia hancur dan... hangus?
"Apsal rupa dia macam ni?"
"Ish kau ni, cuba makan dulu. Luar memang lah rupa dia macam kau, tapi dalam dia macam aku. Hensem." Amboi-amboi, disamakan aku dengan telur dadar dia yang hancur ni? Ingat muka kau tak hancur? Muka kau tu pun atas sikit je dari rupa perompak.
"Hello Mr. Akil, aku more vogue than your telur dadar tu eh." Dia membuat reaksi nak muntah. Ish ada je nak bantah. Betul apa aku cakap?
Disebabkan aku enggan makan masakannya, dia mencapai sudu ditanganku. "Kau tak payah nak perasan sangat. Nah makan!" Dia menyuap aku. Ingat aku budak kecil?
Hari ini rambut panjangnya diikat sanggul. Memang macam perempuan! Dah bermacam-macam stail Akil buat. Masa pertama kali berjumpa, rambutnya dibiar lepas. Lepas tu pony tail. Sebab tu aku panggil dia perempuan. Kalau diikutkan kegedikan aku ni, dah lama aku make up kan kau Akil!
Perlahan-lahan aku kunyah. Sedap lah juga. Emm boleh lah, boleh lah walaupun hangus sikit. Ke dia ada letak potion apa-apa? Dijampikan telur ni ke?
"Takda masa aku nak jampi kau. Takde faedah, tak dapat untung pun." Hehehe dia boleh baca fikiran aku ke?
Dengan menggunakan sudu yang sama untuk menyuapku, dia makan pula masakan aku. Satu... dua... tiga hingga ke sepuluh suapan dah selamat masuk dalam mulut dia. Maknanya sedap lah tu kan? Yuhuu~ kali pertama aku cuba. Bangga kejap.
"Tak sedap sangat pun. Masin. Berapa tan garam kau letak?" Akil menanya tanpa memandang aku. Tangan terus suap tanpa henti. Ceh! Ni memang tak sedap ke atau nak sakitkan hati aku?
"Kau ni banyak songeh lah. Makan je lah. Papa pun tak pernah rasa masakan aku. Kau orang first tauu..." Jujurnya, aku memang kecil hati dengan Akil. Sampai hati dia cakap aku masak tak sedap. Aku bangun perlahan-lahan. Terus ke laman belakang. Nak merajuk dengan Akil! Aku duduk bersila di atas buaian rotan kesukaan papa.
Terdengar bunyi derap langkah. Siapa lagi, Akil lah tu. Takkan ada hantu lain pula?
"Fira..." Aku buat tak dengar. Akil mengeluh. Biarkan dia. Pujuk lah aku puas-puas.
Agak lama aku memalingkan muka. Akil tak henti-henti panggil aku. Tapi aku buat tak tahu. Terasa seperti sesuatu dicampakkan. Jatuh tepat di tapak tangan kananku. Perlahan-lahan aku tunduk. Rantai? Eh bukan, loket. Batu permata merah sebagai buahnya. Di atas batu permata merah itu terukir halus perkataan Akira. Huh?
"Tu loket ibu. Ayah bagi masa ulang tahun perkahwinan diorang." Akil bersila dilantai sebelahku. Kalau ni loket ibu Akil, mesti Akil sayangkan loket ni. Jadi apa kejadahnya dia bagi kat aku? Dan... Akira? Tu bukan nama dekat sungai ke?
"Akira... tu nama gabungan ibu dengan ayah. Akim dan Efira. Nama gabungan kita juga. Akil dan Fira. Aku tak sangka boleh sama..."
Oh, tak sangka. Takdir yang tuhan lakarkan untuk aku dan Akil cukup indah. Aku akan simpan nama ni dalam hati sampai bila-bila. Tempat dimana aku simpan nama Akil. Dia istimewa. Lelaki yang entah dari mana datang, entah apa asal-usul nya, telah mendapat tempat dihatiku. Tak sangka. Tapi bila teringat yang aku dan Akil berbeza, sakit sangat hati ni. Tak tahu kenapa. Kenapa susah sangat eh cerita dongeng aku ni? Bila nak happy-ending? Atau, memang cerita dongeng aku ni, tak akan ada happy ending?
"Kau mesti sayang loket ni kan? Habis tu, kenapa bagi aku?"
"Sebab aku sayang loket ni lah aku bagi kau. Aku sayang loket tu, macam aku sayang kau. Aku sayang kau, Fira. Sebagai... ka.. kawan. Kau orang yang aku sayang lepas ibu dan ayah. Aku tak suka tengok orang yang aku sayang sedih... sakit sangat hati ni tau... aku janji, lepas ni aku akan makan je apa yang kau masak. Walaupun masin!" Amboiii berdekah-dekah kau gelakkan aku eh. Sempat lagi kutuk aku.
Aku tenung loket ditapak tangan. Aku pandang gelang yang terletak elok di pergelangan tangan kanan. Gelang berbatu permata kecil berjuraian. Arwah mama punya.
"Akil. Tak adil lah kan kalau kau bagi barang yang kau sayang dekat aku. Tapi aku tak bagi apa-apa... nah." Gelang yang sudah dibuka aku hulur kepada Akil. Dia mengambil dengan senyuman.
"Tu arwah ibu aku punya. Dia sayang sangat gelang tu. Aku pun sayang. Jadi, kau kene jaga elok-elok."
♥Fira♥
Kenapa sakit sangat hati ni? Aku tahu. Akil akan tinggalkan aku. Tapi sanggup ke aku nak lepaskan dia sedangkan nama dia dah terukir dalam hati ni? Ah, Serabut! Aku tak suka perasaan ni. Kenapa mesti wujud dalam diri aku? Tolong. tolonglah pergi cepat. Sebab aku takut. Aku takut aku akan lagi sayang kau kalau kau ada depan mata aku. Aku... aku cuba lupakan perasaan ni. Tapi aku takkan lupakan kau, memori kita.
Aku cuba.
♥Akil♥
Fira, kalau lah kau tahu apa yang aku rasa sekarang... aku dah penat. Aku dah penat sebab asyik kena lepaskan orang yang aku sayang. Tapi, nak buat macam mana kan? Dah memang kita lain... kita takkan pernah sama. Cinta je tak cukup untuk samakan kita... aku harap bila dah sampai masa nanti, aku boleh kuatkan hati aku untuk lepaskan kau.
Aku cuba.
✔
YOU ARE READING
Sesat Dalam Cinta ✔
FantasyLove sees no colour, age, weight, looks or whatever you are. It's only sees what's in your heart. Memang lah sees no differences semua tu, tapi kalau yang datang tu 'sesuatu' , boleh ke bercinta? Bahagia ke? Atau, hanya sesat dalam cinta? Sesat cari...