Aku terpisat pisat bangun dari tidur setelah dikejut oleh ibuku. Berapa kali entah ibu mengejut aku yang sememangnya tidur mati. Telinga aku yang baru mula memanaskan enjinnya menangkap sayup sayup suara ibu yang menyuruh aku bangun.
"Bangun lah Haziq, ada tetamu ni, jiran baru kite datang ni "
Aku yang masih baru dalam dunia realiti hanya mampu membalas
"Hhmm, oghang banghuunn nii" Aku berkata sambil menguap.
Ibu ku yang menyaksikan aksi aku membalas
" haishh budak bertuah nii, menguap kemain besar, lori pun muat masuk ni"
Aku hanya menyengih seperti kerang busuk bangun pagi.
Sebelum ibu keluar dari bilik sempat ibu sampaikan pesanan."Ni kamu basuh muka, keluar pastu salam dengan pakcik johari tu, jangan malukan keluarga kite ye, along kamu tu pun dah kat ruang tamu besembang dengan tetamu"
Segar terus mata aku yang stim setelah mendengar nama along. Along ? Along dah balik ? Uishh tak boleh jadi ni. Terus aku bangun dari pembaringan ke bilik air. Membasuh muka ala kadar. Selesai mengelap muka dengan tuala terus bergerak ke ruang tamu.
Secara perlahan lahan, aku menjengukkan kepalaku di antara langsir. 1, 2, 3, 4... Mak aih, ramainya orang. Macam rombongan meminang.
Huhu."Ha, keluar jugak akhirnya anak teruna sorang ni, Haziq mai sini, salam jiran baru kita ni" ibu berkata seraya membuat isyarat mata menyuruh bersalam dengan tetamu.
Aku berdiri disebelah sofa yang abah duduk.Abah mula berbicara "haa, kenalkan anak bongsu kami, Haziq, Haziq ni Encik Johari, Puan Zaleha, kamil, kamal, Afini.
Puan zaleha mula bertanya, " haziq umur berapa ?"
Aku terkulat kulat menjawab soalan yang diutarakan tanpa amaran, " err, saya umur 17 tahun"
Puan zaleha mula tersenyum seraya berkata " ohhh sebayalah dengan anak makcik yang sorang ni" Sambil memegang peha gadis disebelahnya. Gadis itu menundukkan kepalanya. Malu mungkin.
Ya tuhan, kenapa ibu tak bagitahu awal awal ada awek. Orang dengan tak mandinya lagi. Habis laah, merudum lah saham anak ibu sorang ni. Maka dengan ini, aku percepatkan langkah salam salaman dan terus aku bersdiri disebelah ibu. Along seperti mengerti perasaan aku tersenyum mengejek. Macam mana nak lari ni. Karang terus masuk bilik orang kata aku tak beradab.
Selangkah demi selangkah aku mengundur sehingga keluar dari ruang tamu. Terus aku berlari masuk bilik.
Aku pun mengambil tuala yang tersidai dan terus masuk ke bilik air untuk mandi. Nak bagi saham naik balik.
Selesai je mandi ala kadar. Aku bersiap dengan baju tshirt dan seluar track. Siap hensem hensem nanti nampak sangat macam nak pikat anak dara orang. Kita low profile je kali ni.
Sampai je aku ke ruang tamu. Aku terus duduk sebelah along yang setia menemani ibu dan ayah melayan jiran baru kami.
Aku mencuit lengan along dan terus bertanya, "bila along sampai ?"
" baru je, kenapa ? Along tak boleh balik ke ?" Along menjongketkan keningnya.
"Orang tanya je, along tak bawak pakwe along balik sekali ke ?" Aku bertanya dengan nada sarkastik
Along yang mendengar usikan aku terus menyekeh kepala aku depan khalayak tetamu yang bertandang. Abah yang perasan akan perilaku along terus bagi isyarat mata yang mungkin maksudnya seakan 'siap korang berdua nanti'
Kami berdua hanya menyengih kepada abah. Hubungan kami memang macam ni. Kasar pada luaran, dalaman hanya tuhan yang tahu betapa sayangnya kami antara satu sama lain. Yelah, kami je putera puteri kepada Encik Luqman dan Puan Elniey.Aku mula mendekati kamal dan kamil. Aku pun mula bersembang dengan kamal dan kamil. Taknak lah nampak macam tak mesra alam. Peramah orangnya kamal kamil ni. Sempat jugak lah aku curi curi tengok anak dara jiran aku masa tengah sembang dengan kamal dan kamil. Muka nampak macam lawa, yelah dah curi curi tengok mana nak dapat full version. Mestilah ada censored sikit.
Macam macam kami sembangkan. Rupanya dorang ni kembar patutlah nama lebih kurang. Umur dorang 21 tahun dan tengah melanjutkan pelajaran dalam bidang kedoktoran. Perghh paduu bhai.
Setelah setengah jam, air dalam teko pun dah kering. Jiran kami meminta diri untuk pamit. Tiba tiba suara puan Zaleha memecah gegendang telinga aku.
"Haziq, nanti tolong tengok tengokkan anak makcik sorang ni ye." Kata puan Zaleha sambil menepuk bahu Afini.
Afini sudah malu alah aku tengok. Terus bahu aku ditepuk dan along bersuara
"Boleh makcik bolehh, suruh saja si Haziq ni, hahahaha"
Dan aku hanya mampu tersengih.
YOU ARE READING
Gula Hati
RomanceTravelog cinta Haziq Attas. Nak tahu apa jadi kat Haziq, kena lah baca Terimakasih ;)