Na de middaglunch liepen Harry, Ron en Hermelien naar het lokaal voor hun eerste les Fashion&Magic. Iedereen leek er super enthousiast over te zijn, en ze waren vooral nieuwsgierig wat hun te wachten zou staan.
Het lokaal stond al open en ze liepen opgewekt naar binnen. Dit zou een interessante les gaan worden, ook al zaten ze samen met de Zwadderaars. Alyssandra Black zat achter haar bureau en wachtte totdat iedereen plaats had genomen op hun stoel. Ze droeg een soort van strak paars gestreept outfit met zwarte glimmende laarzen. Aan de onderkant van haar haren waren gele lokken zichtbaar. Toen ze opstond, stelde ze zich voor. 'Ik ben professor Black' zei ze vrolijk en vertelde wat ze deze les zouden gaan doen. Op het begin was ze een beetje nerveus maar dat bleek niet nodig te zijn. De les verliep goed en bijna iedereen lette goed op, behalve Draco Malfidus. Malfidus nam haar niet serieus omdat hij het een nutteloos vak vond, en dat liet hij erg goed merken. Ze besloot er niet op te reageren en ging gewoon door met de les.
Ze zouden deze les een hele speciale spreuk gaan leren die ze zelf ook maar al te graag gebruikte. Het was een spreuk die ze zelf had verzonnen. Namelijk 'vicis capillus colores', een spreuk waarmee je een lok van je haar van kleur kunt veranderen. Nadat iedereen de spreuk had opgeschreven en hem een aantal keer had herhaald, verscheen er bij iedereen een spiegel op zijn tafel. Het was nu de bedoeling dat iedereen de spreuk uit ging proberen op zichzelf. Als je deze spreuk eenmaal onder de knie hebt, dan kan de spreuk ook nog verder worden uitgebreid. Het is bijvoorbeeld mogelijk om niet alleen een lok van kleur te veranderen, maar je hele haar, of zelfs een totaal ander kapsel te creëren. Maar dat zou later nog wel aan bod komen.
De eerste die erin slaagde om een haarlok van kleur te veranderen was Hermelien. Er was duidelijk een paarse haarlok zichtbaar. '10 punten voor Griffoendor omdat je mijn spreuk zo snel onder de knie hebt!' zei professor Black verblijd. Een tijdje later was het iedereen gelukt. Niet bij iedereen was het echter even goed gelukt. Bij Ron was de kleur uitgelopen waardoor het er meer uitzag als een blauwe vlek. Maar dit was de eerste keer dat ze zo'n soort spreuk hadden geleerd, dus professor Black was daarom erg tevreden. Daarna leerden ze hoe je de kleur weer kon verwijderen. Dit ging door 'subsisto' te zeggen, en dan werd de haarkleur weer normaal. Bij Ron werkte dit jammer genoeg niet omdat bij hem een te groot deel verkleurd was. Maar volgens professor Black zou de kleur er na een paar uur vanzelf uitgaan. De les was nu afgelopen en iedereen praatte nog na over de spreuk die ze zojuist hadden geleerd. Vooral de meisjes waren erg enthousiast.
Harry, Ron en Hermelien zeiden professor Black gedag en liepen het lokaal uit. Hoe goed hun humeur ook was, bij de gedachte dat ze een blokuur toverdranken hadden was dat al snel veranderd. De deur van de kerkers stond open en iedereen liep naar binnen. Professor Snape stond op en liep een rondje door de klas. Wat enigszins vreemd was omdat hij normaal altijd bleef zitten achter zijn bureau. Hij stopte voor Rons tafeltje.
'Wat is dat voor iets afgrijselijks in je haar, meneer Wemel?' Er heerste opeens een diepe stilte in het lokaal.
'Dat is van een spreuk van de vorige les, professor' zei Ron zacht.
'O, werkelijk?!' zei Snape en trok zijn wenkbrauw omhoog. En welke les mag dat dan wel niet zijn?'
'Fashion&Magic' antwoorde Ron bijna onverstaanbaar. En iedereen begon te lachen. Het was inmiddels algemeen bekend dat Snape een hekel had aan dat nieuwe vak en aan professor Black.
'Ik wil zulk soort troep niet in mijn klaslokaal hebben' zei Snape ijzig. 'Ga er maar uit. En 20 punten aftrek voor Griffoendor, voor het verstoren van mijn les!'
Ron stond op en liep snel het lokaal uit. De rest van het blokuur werd er niet veel beter op. Snape was achter zijn bureau gaan zitten en had iedereen hard aan het werk gezet. Hij weigerde vragen van leerlingen te beantwoorden en snauwde iedereen af. Zo ging het de hele les door. Iedereen was daarom ook erg blij toen de les was afgelopen. Nog voordat iemand op kon staan, verscheen er een hele berg huiswerk op het bord. Nadat iedereen het huiswerk had genoteerd, stormde het lokaal leeg.
JE LEEST
Bad Romance - Severus Snape
FanfictionProfessor Dumbledore heeft een nieuw vak ingevoerd, namelijk Fashion&Magic. Wat gegeven zal gaan worden door niemand minder dan de beroemde Alyssandra ('Liss') Black, die een aantal jaar professioneel Zwerkbalspeelster was bij de Holyhead Harpies, d...