"Suzanne , cepatlah kita lambat sudah ni !", kata Shamimi sambil berdiri depan rumah.
Mimi melihat jam tangannya yang menunjukkan pukul 8.30 pagi.
"Ye lah kak long .angah dah turun ni ",
Suzanne pun terus bersalam dengan Puan Fatimah, uminya.Shamimi terus menghidup kan kereta sport kesayangan dia dan menyimpan beg ke dalam bonet kereta.
"Asslammualaikum Umi,pergi dulu",
Kata Shamimi sambil kenyit mata kearah Umi lepas tu dia lihat sekeliling mancari angah ."Umi, mana Suzanne", Shamimi melihat kasut Suzanne berwarna hitam merah itu masih kat dalam rumah.
"Angah sedang serapan tu ", Puan Fatimah menunjuk jarinya ke dapur sambil bersandar kat pintu.
"Hah, sempat lagi serapan !?",terkejut
Shamimi jadinya."Heh budak ini majlis ni akan mula pada 9.00 pagi , susahlah mencari parking ", getus hati shamimi sambil bermain jarinya.
"Hah, kenyang kah sudah ",
Umi gelak sambil tersengih kat anak bungsunya ,
Dayangku Nur Suzanne Shamimi Binti Haji Pengiran Sulaiman manakala kakak nya pula Dayangku Nur Fairuz Shamimi Binti Haji Pengiran Sulaiman."Apa ni umi tersengih ini?",Suzanne hairan sambil memasang kasut nya dia baru je makan mixed fruit untuk serapan paginya.
Shamimi buat gaya marah sambil menentang kat Suzanne.
"Assalammualaikum umi kami berdua pergi dulu",Shamimi beri salam dan terus masuk kedalam kereta sportnya yang berwarna hitam dan merah.
Suzanne berlengah-lengah turun tangga dan memberi salam kat emak dan membuka pintu kereta kakak nya.
"Cepatlah masuk kami lambat sudah ni ", Shamimi buat suara marah tetapi lembut .
"Minta maaf kak, angah janji tak buat lagi", kata Suzanne sambil tutup pintu kereta kak long dia.
"Janji tak buat lagi yee",kata Shamimi sambil melambai tangan kat Umi.
"Yee,insyallah, Suzanne akan cuba ",
Suzanne ketawa itulah kakak dia kuat marah tapi lembut hati dan yang paling penting jujur.
-----------------------------------------------------------
Setelah sampai ke destini yang dituju.Adik-beradik tu keluar kereta dengan gembira sekali.Memanglah hari ini hari keistewaan kerana hari ini hari perkahwinan kawan rapatnya iaitu Dayangku Siti Nur Laila Syafiqah Binti Pengiran Faruq.
"Wow, ramainya orang dalam dewan ni " ,kata Suzanne setelah mereka berada diluar dewan pintu besar yang berwarna hitam putih.
"Jomlah masuk awak beri kad tu arah security tu yang tagap tu , handsomekan" kata Shamimi sambil ketawa.Memanglah dulu Suzanne selalu buli kakak sekarang geliran kakak dia buli adiknya.
"Apeler kakak ni tak maulah, karang angah merajuk baru tahu",Kata Suzanne sambil merajuk.
Setelah mereka masuk ke dewan ramai memandang ke arah adik-beradik ni.
"Ramai nya orang pandang kami ni, cantikkah baju angah long?"kata Suzanne kepada kakak nya sambil melihat baju kurongnya yang berwarna hitam merah dengan tudong shawl hitam memakai purdah yang juga berwarna hitam.
"Angah cantik tapi bagi akak awak kelihatan anggun sekali", jawab Shamimi yang memakai baju kurong berwarna putih dengan tudong shawl putih memakai purdah putih.
"Hehehehe , terima kasih kak " kata Suzanne sambil tutup muka . Malu lah tu.
Setelah duduk di salah satu kerusi. Majlis itu bermula dengan surah al-Fatihah dan pengantin lelaki sudah tiba dan juga pengantin perempuan yang sangat cantik iaitu kawan rapat Shamimi, Laila.
Mereka kawan sejak sekolah rendah hingga sekarang walaupun mereka selalu kelahi manja.
Sementara majlis itu bermula , Suzanne merasa mereka di
perhatikan oleh seorang dari jauh.Dia melihat sekeliling sementara kakak dia mengambil gambar kat kawan dia.
Suzanne terlihat lelaki memakai baju cara melayu berwarna hitam bercermin mata melihat ke arah mereka terus pergi dari situ setelah Suzanne menentang kearah yaa.
"Suzanne kenapa ni cari buah hati yeee ", kata Shamimi pelik dengan adik nya.
"Ehh tak adalah cuma mariah betul majlis ini kalau boleh saya pun nak majlis besar-besaran macam nilah kak,boleh tak ", kata Suzanne sambil peluk lengan kakaknya cuba membuang resah di dalam hatinya.
"Eleh buah hati lagi alum ada , macam mana nak kahwin kalau tak ada buah hati",Shamimi tergelak.
Setelah selesai , semua jemputan bersedia untuk makan yang dihidang di atas meja yang sudah sedia kan.
Mana Suzanne ni tadi kata nak ke jamban kenapa macam sesat jee budak ni , getus hati Shamimi. Dari dulu sudah ulah dia macam tu, kalau nak ke suatu tempat memang berjam-jam budak ini.
Disebab resah di hati, dia mendiri dan terus mencari adik nya itu, masa tu ramai orang hendak pulang .
Shamimi masuk ke suatu pintu dan telepon adiknya."kenapa tak angkat ni",kata Shamimi , dia cuba bertenang.
Dia keluar dari tempat tersebut tiba-tiba lengannya di sentuh oleh seseorang.
Shamimi terkejut dari dalam, dia terus mepusing kepala nya kearah seseorang itu, rupanya security yang dikata tegap tadi tu .
"Puan tak sepatut berada di sini sekarang", kata lelaki dengan suara garau dia.
"Minta maaf yee saya jawab telefon tadi maaf", kata Shamimi sambil langkah keluar, dia langkah secepat mungkin hingga dia terlanggar seseorang lelaki yang memakai baju berwarna kelabu.
"Minta maaf encik,saya yang bersalah",Shamimi cepat-cepat meminta maaf arah seseorang lelaki itu dan memandang ke arah lelaki itu.
Lelaki itu berdiam diri dan terus membuka cermin mata hitamnya.
Terbesar kelopak mata Shamimi melihat lelaki ini kerana lelaki ini yang melanggarnya ketika di The Mall Cineplax .
Lelaki itu berdiam diri sambil memandang Shamimi dari jangka yang lama .
Lelaki ini peliklah , cantik sangat ke saya ni dia ni , getus hati Shamimi, dia cuba berfikir positive sebelum bertindak.
"Ahh saya pergi dahulu yee Assalammualaikum",kata Shamimi, tiba-tiba dihalang oleh lelaki itu.
"Saya sebenar ingin meminta maaf kepada awak "kata lelaki itu sambil senyum manis,boleh cair hati kalau bercakap dengan lelaki ni getus hati Shamimi.
"Ohh tak pe , saya juga ingin meminta maaf tadi terlanggar awak ,"Kata Shamimi.
"Di sebabkan oleh itu, Saya ingin berkenalan dengan awak.Nama saya Tungku Fatah Afiz Bin Tungku Hafid .
Awak boleh panggil saya Fatah". Kata Fatah sambil senyum manis."Nama saya Dayangku Nur Fairuz Shamimi Binti Haji Pengiran Sulaiman.Selamat bertemu dangan awak".Kata Shamimi.
YOU ARE READING
Isteri Pencinta Ugama
RandomDayangku Nur Fairuz Shamimi Wanita yang kuat agamanya Wanita yang taat,sopan,baik,cantik Wanita yang memakai purdah Tungku Fatah Afiz Seseorang kaki perempuan Kini jalannya untuk mendekat diri kepada Allah Selepas ditemukan dengan Shamimi Gadis ya...