4

8.8K 401 2
                                    

Husna masuk ke dalam pejabat Laith. Matanya juga seperti selepas menangis. "Tissue." Husna menghulurkan tisu kepada Laith namun, Laith hanya menjeling Husna. Malu! "Encik Laith, it is okay to cry. Cry your heart out. I'm okay with that..crying isn't a sign of weakness. It shows that you've been strong enough for too long.." Husna duduk di samping Laith yang diam, menunduk.

"Awak tak pernah rasa apa yang saya rasa. Easier said than done." Laith mengesat air matanya. Husna, teragak-agak dengan perlahan menggosok belakang Laith.
"I'm here. Will always be here for you." Laith meletakkan kepalanya di atas bahu Husna. Menangis.

"Sakit, Husna. Sakit sangat and it is unfair." Tangisnya.

'Sakit?' Apa yang membuatkannya sakit?

Laith Zafri tidak tahu kenapa, dia baru sahaja mengenali Husna Delisha namun terasa seperti Husna seorang yang akrab Dan rapat dengannya. Mudah untuk dirinya berkomunikasi dengan wanita itu.

Setelah Laith bertenang sedikit, Husna mulai sesi soal siasatnya.

"Boleh saya tahu kenapa 'sakit'?" Soalnya lembut.

"Betul nak tahu? And then later you'll say..." Husna terus menggelengkan kepalanya. Memberhenti percakapan Laith.

Laith merengus kasar. "K. Fine. Dulu waktu kecik, parents saya selalu bergaduh... About harta, me, tugas and even benda kecik. Papa akan balik rumah- mabuk. Mama dengan saya puas makan penampar, sepak terajang..herdikannya. Pada mulanya mama tahan. Lepas tu, dia pun turut ikut balik, keluar akhir malam. Tinggal saya seorang. I was so small back then with Mak Pah, wanita yang menjaga saya. Dengan Pak Kasim.

Saya membesar dengan melihat things... Differently. Papa dan mama bebas bawak pasangan masing-masing keluar masuk rumah.
Saya benci! Saya berdendam tanpa saya sedari. Sakit, Husna. I want to end the pain so I decided to kill myself. Tapi, Tuhan sayangkan saya. Dia selamatkan saya.

Sejak insiden tu, mama dan papa stop buat aktiviti macam tu.
Years have passed and I thought we were happy.
Papa bawa seorang perempuan balik. Mengandung and dia orang kahwin.
Mama, she was so vulnerable back then. She was a hot mess.

Saya, diabai lagi. Get used to it so I ignore.

Then! Saya jumpa seorang perempuan who made me believe in love. Dia buat saya percaya bahagia itu ada. Kami bertunang. Saya bahagia.
Tapi tu sementara. Saya tangkap dia dengan lelaki lain di dalam bilik hotel.

I was so frustrated. Saya sayangkan dia sangat. Saya ajak dia bersama, she refused. Katanya dia taknak nanti anak dia ikut perangai parents saya.

Buried myself with wrath and frustration.. I keep things to myself.
I hold grudges. And that's it."
Ceritanya.
Husna tergemam.

Pada usia masih mentah, lelaki itu telah menghadapi pelbagai dugaan.

Dan semua yang berlaku adalah ibarat kisah dan sisi hitam dirinya.

Kasihan. "I'll help you." Husna memandang anak mata coklat milik Laith.
Penuh yakin.

Laith memandangnya.
Memandang mata Hitam pekat milik Husna memberikannya ketenangan. Rasa asing.

Untuk 14 Hari...Where stories live. Discover now