Renklerin Algısı I

61 5 19
                                    

Bu ilk teorim. Başlıktanda anlaşıldığı üzere renkler ile ilgili. Örneğin size bir renk söyleyeyim, kırmızı. Herkes aklında kırmızı bir cisim canlandırdı değil mi? Kırmızının nasıl bir renk olduğunu hepimiz biliyoruz. Peki bu rengi hepimiz farklı görüyorsak?

İlkokul 1. Sınıfta öğretmenimiz bize elinde kırmızı bir cisimi göstererek, "bu rengin adı kırmızı" dedi. Ve o andan itibaren hepimiz o rengin adını kırmızı olarak öğrendik. Peki ya her birimiz o rengi farklı görmüşsek? Mesela bir başkası o rengi, benim mavim olarak görmüş olabilir. Bir başkası benim yeşilim olarak görmüş olabilir. Ama hepimiz o rengi nasıl görürsek görelim, adını kırmızı olarak öğrendik ve o renk artık bizim için kırmızı oldu.

Karmaşık geldi değil mi? Evet biraz karışık bir durum. Çünkü eğer bu teorim doğruysa, göz ile ilgili bu güne kadarki en büyük bilgilerden biri olur. Ancak ne yazık ki bu teorimi kanıtlamak imkansıza yakın.

Çünkü bir arkadaşınıza kırmızı bir arabayı göstererek, "Şu kırmızı arabaya bak, ne kadar güzel" derseniz, arkadaşınız da aynı arabaya bakar ve "Hayır, o araba mavi" diyemez. Çünkü rengi farklı da görseniz, adı hepimiz için ortaktır. Hepimiz rengi farklı görsek bile adını kırmızı olarak öğrendiğimiz için o arabanın renginin adı kırmızıdır. İşte bu noktada, bu düşüncemi kanıtlamanın şu an için bir yolu yok gibi gözüküyor. Ama her ne kadar garip de gelse, benim için olabilitesi yüksek bir teori.

Ve ne yazık ki örnek vererek de renklerin aynı olduğunu kanıtlayamayız. Örneğin yaprak yeşili demek, hiçbir şeyi çözmez. Çünkü herkes yaprağı kendi yeşilinde görüyor. Örneğin bir başkası yaprağı sizin sarınız, sizin maviniz ve ya sizin kırmızınız görüyor olabilir. Bu açıklamayı yaptım çünkü böyle bir yorum geleceğini sezdim. Ve olayın bu kısmı ne yazık ki kapanmış oldu.

Bir sonraki bölümlerde bu teorim ile ilgili birkaç alt başlık şeklinde diğer düşüncelerim ve teorinin diğer yönlerini paylaşacağım. Umarım teorimi anlamış ve gerçekçi bulmuşsunuzdur. Ancak bu henüz petrole ulaşan yolda yüzeydeki ilk kazma darbesi. Daha teorimi ilerletebilmek için çok daha derin düşünceler içerisine girmem gerekiyor. Gelecek bölümde görüşürüz.

Bir Teorim VarHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin