Oleh kerana rumah aku jauh dari sekolah...jadi perjalanan ke rumah aku mengambil masa...tepat jam 2.45 petang aku sampai..
Puan Zailani terpaksa memarkir kereta jauh sedikit kerana penuh...aku segera turun dari kereta dan berlari ke rumah ku...dan aku dengar org membaca Surah Yassin di dalam rumah...
"aku tak sempat jumpe ibu...tak sempat"air mataku merembes keluar....
Apabila aku tiba di hadapan pintu...aku lihat sekujur tubuh kaku di tengah rumah....ya itulah ibu...seorang insan yg memberi aku segalanya...kini telah tiada...berat dugaan Allah pada aku kali ini...sungguh berat...
Aku melangkah masuk dan terlihat ayah aku sedang duduk teemenung...aku terus mendakapnya...
"Abah...ibu bah...nape ibu pergi bah...bah..ayong sayang ibu bah..."dalam sendu aku mengucapkannya...
Bapaku hanya memeluk ku lebih erat...
Aku menuju ke jenazah ibu...aku lihat ibu senyum...ibu seperti sedang tidur dengan tenang...aku terus terduduk...
Kemudian menangis semahu-mahunya...
Mak ngah aku dtg memeluk aku dan membawa aku ke bilik...aku hanya menangis..menangis...dab menangis...hanya itu yang aku mampu buat masa itu...Tapi....
Ada satu persoalan yg selalu bermain di minda aku...
"Jika Puan Zai dan Puan Zamani tidak berborak...dapatkah aku jumpa ibu?"
Allahhu