Chapter 1 Permulaan

9.1K 387 17
                                    

Seorang pemuda sedang berdiri di atas menara pencakar langit,dia mendesah perlahan kemudian melompat bangunan ke bangunan tinggi. Ada dua orang mengekorinya,budak usia 16 serta 15 tahun. Dia menoleh dan hanya mengeluh,serta menggelengkan kepalanya sahaja. Tetapi sekadar melompat tinggi ke arah bandar kota kepunyaan Negara Mentari.

Negara Mentari adalah satu-satunya negara tidak menandatangani perjanjian persekutuan. Selama lima generasi di tampuk pemerintahan mereka,pada masa kini negara Mentari di bawah pemerintahan raja Solleh Darius raja kelima selepas raja Darius (1980-2000) dan mangkat pada usianya 80 tahun di tahun 2030.

Raja kelima Solleh Darius adalah raja yang dihormati,atas sifatnya mesra rakyat. Selain itu pemerintahan dibantu oleh anak-anaknya,iaitu putera negara Mentari semestinya. Putera sulung Aswandy Solleh di usianya 38 tahun,membantu ayahnya dalam hal pemerintahan dan dianggap calon raja selepas ayahnya. Namun dia awal-awal menolak dan menolong dari sebalik tabir sahaja. Sifat penyayang kepada keluarganya serta anak-anaknya yang masih kecil. Menguasa elemen air serta ais,dan spirit beast Leviathan haiwan mitos yang menghuni pertengahan lautan dalam.

Putera kedua pula Reezal Solleh mentadbir sisi strategi perang,dan sebagai komander tertinggi askar perang. Bersifat tegas dan serius apabila mengenai negara dua tahun muda daripada Aswandy mempunyai kuasa elemen tanah mahir dalam alkimis serta spirit beast beliau adalah Mighty Bison haiwan gergasi masa dulu. Seterusnya adalah puteri ketiga namun,sekarang tiada lagi oleh kerana puterinya telah meninggal dunia. Putera keempat Yusri Solleh berjiwa rakyat sama dengan ayahnya,bersikap optimistik serta kekal positif sepanjang masa yang boleh dan menguasai elemen angin serta mahir memanipulasi elemen tersebut. Spirit beast Yusri adalah raja langit Wind Falcon

Raffie Solleh pula putera kelima,sentiasa dingin namun apabila dengan abang sulungnya Aswandy. Dia mengalah kerana menghormatinya sebagai saudara kandungnya,dan mempunyai kuasa elemen kilat yang kuat serta spirit beast iaitu White Liger. Oleh kerana kuasa kilatnya dia mampu berlari pantas. Seorang lagi putera iaitu putera bongsu,langsung tidak mahu mengambil bahagian untuk urusan negara Ikhwan Solleh.

Ikhwan digelar putera bongsu kerana dia adalah anak terakhir,waris calon raja yang terakhir dalam keluarga istana. Tetapi dia tidak berminat untuk menguruskan negara,dia lebih suka bebas ke mana sahaja yang dia ingin pergi. Elemen kuasanya adalah api bara naga,dan spirit beast kepunyaannya adalah jenis jarang kerana cuma ada lima sahaja dalam dunia ini. Ibunya Rumina risau dengan keadaan putera bongsunya,seolah-olah Ikhwan membina kubu yang besar mengalang sesiapa sahaja yang cuba menegurnya.

Pada masa yang Rumina memegang bingkai fotonya bersama seorang perempuan,dan Ikhwan turut berada dalam gambar itu. Mereka bertiga senyum ceria,dia mengusap gambar perempuan itu. Siapakah empunya diri di dalam gambar tersebut? Anaknya juga? Tapi kenapa wajah Rumina sayu dan sedih? Pada masa yang sama Reezal di satu tempat luang legar membebel seorang diri,sehingga disedari Aswandy.

Ada beberapa pembetulan di chapter 1 permulaan,saya memohon maaf atas kesilapan ini....

CHRONICLES KAISER ONE : THE BEGINNING (C)™Where stories live. Discover now