Mentari baru muncul dari arah timur. Tugas sang mentari telah bermula unuk menyinari alam jagat. Setelah lama berehat pada waktu malam kerana sang rembulan yang bertugas untuk menghisi malam.
Zaid menekan jam loceng yang sedang berbunyi di biliknya. Zaid sedaya upaya mencuba untuk bangun. Beberapa minit kemudian, zaid pun bangun dari katilnya yang berwarna putih. Lalu mengangkat jam locengnya yang berada di atas meja kecil bersebelahan dengan katilnya. Jam loceng iti menunjukkan pukul 6.05 a.m.
Zaid mengambil telefonnya di atas meja kecil bersebelahan katilnya. Zaid menekan butang telefonnya ke nombor telefon rakan karibnya, Ahmad Yusuf. Panggilan pertama tidak dijawab. Kemudian Zaid mencuba lagi. Sehingga panggilan ketiga barulah panggilannya dijawab.
"Hello. Assalamu'alaikum Yusuf." Zaid menyapa Yusuf.
"Ya, ya, wa'alaikummussalam. Aku tengah berkemas ni. Baru sahaja lepas mandi." Balas Yusuf.
"Cepat, ya. Nanti terlepas pula flight." Zaid mengingatkan rakannya itu.
" Okay, okay."
Panggilan tersebut terus dimatikan oleh Zaid lalu. Lalu Zaid meletakkan henfonnya yang berhenama iPhone5S itu kembali ke meja kecil sebelah katilnya.
Zaid terus brgegas mempersiapkan dirinya. Mandi, memasang pakaian dan bersarapan. Dia memakai baju yang ala kadar. Namun baju yang dipakainya itu formal.
Zaid terus bersarapan dengan apa yang ada. Sarapannya pada pagi itu adalah roti canai telur.
"Zaid." Ujar ibubmnya, Zakiah.
"Owh... Mak. Ada apa mak?" Jawab Zaid seakan-akan terperanjat.
"Tak ada apalah. Cuma mak nak pesan... Kamu sekarang dah berjaya , cemerlang. Nak sambung belajar ke luar negara. Tapi, jangan lupa balik ke sinijenguk mak ayah." Pesan ibunya.
"Insaya-Allah, mak. Saya takkan lupakan mak ayah. Nanti kalau saya balik sini nanti, mak masak makanan favorit saya, ya." Terang Zaid. Lalu ketawa.
"Owh... itu tak jadi masalah. Tapi sebelum kau balik sini nanti, telefonlah dulu. Dapat mak menpersiapkan makanan favorit kau tu awal-awal."
Zaid berenti makan. Sekaligus perbualan antara Zaid dan maknya terhenti.
Zaid kemudiannya bersalaman dengan emaknya. Sekaligus bersalaman dengan ayahnya, Adan yang baru muncul.
"Zaid." Ayahnya memulakan bicara.
"Ya." Sahut Zaid.
"Kamu mesti belajar bersungguh-sungguh di sana. Supaya kamu mempunyai kerjaya yang baik dan cerah masa depan kamu. Kau mesti ingat... kau orang yang terpilih, maka, buatlah kerja kamu secara orang yang terpilih." Terang anaknya samnil menepuk-nepuk bahu anaknya itu.
"Okey, ayah. Saya akan ingat tu."
"Mmm... duit belanja kau cukupkah?"
"Cukup"
"Cukupkah? Ayah tak pasti. Kamu ambil sahaja duit ni untuk perbelanjaan kamu." Kata ayahnya sambil menghulurkan wang yang bernilai RM300.
"Tak payahlah. Susah-susah je." Zaid menolak kerana mementingkan ayahnya."Tak susah. Kamu ambil sahaja duit ni. Nilai mata wang di Australia lebih besar berbanding nilai mata wang Malaysia."
"Okey, baiklah ayah." Zaid akhirnya nenerima.
Kemudian Zaid bergegas melangkah menuju ke pintu keluar rumahnya. Pada waktu itu, Yusuf sedang berada di kereta Honda kepunyaannya dan hampir sanpai ke destinasi iaitu KLIA2.
Zaid bergegas masuk ke kereta Mercedeznya yang berwarna putih. Ziad memasang tali pinggang keledar lalu memacu keretanya ke destinasi. Ayah Zaid menhadiahi Zaid kereta Mercedez putih itu pada hari lahir Zaid yang ke-18, iaitu 2 bulan lepas.
Yusuf telah sampai di KLIA2 manakala Zais di jalan raya. Yusuf menunggu Zaid di perkarangan KLIA2. Yusuf nelihat jam pada tangan kirinya. Jam tersebut telah menunjukkan pukul 6:25a.m.
Setelah Zaid tiba di KLIA2, Zaid dari kereta mewahnya itu. Zaid dan Yusuf kemudian mendaftar masuk.
Setelah mendaftar masuk, mereka menunggu ketibaan kapal terbang.
" AR4201. Penerbangan kapal terbang Malinso Air dari Kuala Lumpur ke Canberra, Australia."bwrgemanya suara itu. Nyaring.
"Eh, kitalah, Suf." Zaid berkata kepada rakannya itu yang sedang menatap telefon bimbit.Kemudian Zaid dan Yusuf angkat dari duduk. Mereka kemidian masuk ke kapal terbang Malindo Air tersebut. Tempat duduk Zaid di 24F dan Yusuf di 24E.
Semasa dalam perjalanan di dalam kapal terbang, Yusuf banyak nenghabiskan masanya menonton televisyen dalam kapal terbang Malindo Air itu. Manakala Zaid banyak menghabiskan masanya dengan melihat indahnya gumpalan awan yang berterbangan di udara.
8 jam telah berlalu, sewaktu jam tangan di tangan Yusuf menunjukkan 3.05p.m., mereka kemudiannya tiba ke destinasi iaitu Canberra Airport, Australia.Zaid dan Yusuf kemudiannya menyewa rumah sewa untuk mereka tinggal.
Setelah berada di dalam rumah sewa, Zaid melihat jam pada tangan kanannya, lalu melihat pula jam digital yang tergantung pada dinding dalam rumah sewa tersebut. Lalu Zaid mempercepatkan jamnya 3 jam.
"Suf, cepatkan jam kau 3 jam." Zaid mengingatkan rakannya.
"Owh... terlupa." Lalu Yusuf membaringkan badannya ke katil. Zaid mengambil tualanya. Jam pada dinding menunjukkan pukul 6:30p.m. Zaid kemudian mengisi air ke dalam tab mandi. Seterusnya memberus gigi. Zaid merendamkan dirinya ke dalam air di dalam tab mandi sebaik sahaja tab mandi itu penuh diisi dengan air.
(INI HANYA PART-1. TUNGGU SAYA PUBLISH PART-2)
YOU ARE READING
Cerpen: Kuhidup Untuk Khaliq
Short StoryCerpen ini mengisahkan tentang seorang lelaki yang berumur 18 tahun yang menuambung pelajarannya di luar negara. Lelaki itu bernama Zaid. Zaid tertekan dengan keadaan hidupnya sehingga dia terlencong dari jalan kebenaran. Dan lebih teruk lagi, derha...