Etalonarea mijoacelor de masurare
Def: Etalonarea reprezinta compararea unui mijloc de masurare cu un etalon pentru stabilirea corespondentei dintre indicatiile celor doua aparate.
In functie de tipul mijocului de masurare "indicatia" poate avea mai multe semnificatii:
a) pentru aparatele de masurare indicatia reprezinta valoare indicate de aparat(aparate indicatoare,inregistratoare,interogatoare, cu vizualizare).
b) pentru masuri indicatia reprezinta valoarea nominala inscrisa pe masura sau data in documentatia insotitoare a masurilor.
c) pentru taductoare indicatia reprezinta functia de conversie, pentru anumite valori de masurandului sau valorile marimii de iesire pentru anumite valori de marimii de intrare.
Observatii: Etalonarea este operatia fundamentala in domeniul metrologiei; ea confera calitatea de mijloc de masurare a aparatelor care se etaloneaza si se aplica oricarui mijoc de masurare la fabricarea acestuia.
Atunci mijlocul de masurare sufera o etalonare initiala prin care I se transfera o informatie de masurare numita informatie de etalonare.
Ea este inmagazinata de mijlocul de masurare si folosita de acesta la efectuarea fiecarei masurari.
Scopurile etalonarii:
a) Gadarea si reglarea mijoacelor de masurare la fabricarea/repararea acestora.
b) Certificarea etalonarii-prin inscrierea intr-un certificate de etalonare a rezultatului etalonarii unui mijloc de masurare.
c) Verificarea metrological prin compararea rezultatului etalonarii cu caracteristicile metrologice normate de mijlocul de masurare etalonat.
Cel mai adesea rezultatul etalonarii se compara cu eroarea tolerate a aparatului in scopul luarii deciziei de admis sau respins pentru aparatul masurat(etalonat).
d) Alte scopuri:
- pentru comarare,expertiza,studii,etc.
La etalonarea mijoacelor de masurare valoarea indicate de etalon este considerate(conventional) valoare adevarata pentru mijlocul de masurare care se etaloneaza.
Rezulatatul etalonarii trebuie sa cuprinda si:
a) - incertitudinea de etalonare;
b) - durata de valabilitate a etalonarii.
Metode de etalonare a mijloacelor de masurare:
1) Metode de etalonare a aparatelor de masura:
a) metoda masura-etalon(ME) este o metoda directa care nu necestia elemente suplimentare.
Schema de principiu:
Metoda consta in masurarea cu aparatul de etalonat a unui masurand de valoarea cunoscuta furnizat de masura etalon.
Ex: etalonarea unui micrometru cu cale plan-paralele etalon.
b) metoda aparat-etalon(AE) este o metoda indirecta consta in: masurarea unui masurand de valoare necunoscuta atat cu aparatul etalonat, cat si cu un aparat etalon.
Schema de principiu:
Ex 1: etalonarea unui manometru cu un manomentru etalon prin masurarea simultana a presiunii unui fluid.
Ex 2: etalonarea unui ohmmentru cu ajutorul unui ohmetru etalon prin masurarea succesiva a aceluiasi resistor.
Obs.: Masurarea masurandului de valoare necunoscuta se poate face simultan sau scuccesiv cu cele doua aparate(aparatul de etalonat si aparatul etalon).