Surprise !

5.5K 202 12
                                    

" Esk rabu lah pulak , malas lah nak dtg . Aku pon tatau aku ni unit uniform ape . Nnti kene palau lak " monolog In di dalam hati .

Jam menunjukkan waktu makan tengahari . In bergegas turun ke dapur .

" Nek Mah , nak makan . Nek mah masak ape rini ? " tanya In kepada Nek Mah iaitu orang gaji yg paling disayangi In .

" Nek Mah masak asam pedas ikan pari , kegemaran In lah " jawab Nek Mah dengan suara tuanya .

" Wahhhh ! Sayang Nek Mah " In bingkas memeluk Nek Mah .

Setelah selesai makan tengahari , In berlalu ke kolam ikan di belakang halaman rumah . Insyirah adalah anak kedua daripada dua beradik . Dia ada seorang abang yg berusia 17 tahun .

Insyirah sering bosan tggal di rumah , yalah dia tiada kawan . Abangnya pula asyik memerap didalam bilik dan membaca buku . Mama dan papanya keluar bekerja .

Tepat pukul 7 malam , mama dan papa In pulang ke rumah . Mama In atau Datin Hasnah terus berlalu ke bilik In dan mengetuk pintu biliknya .

" Tokk . Tokkk . In keluar sekejap " pinta Datin Hasnah .

In bingkas bangun dari katil empuknya dan memulas tombol pintu .

" Ye ma ? " tanya In .

" In siap cepat , nnti mama dan papa nak bawa In makan malam . " terang Datin Hasnah .

" Okey ! " Kata in teruja . In ni memang bab makan laju je HAHAHA .

Setelah siap mengenakan baju tee , kemeja dan black skinny jeans . In terus mencapai bawal crepe hitamnya . Dia nampak cantik dengan pakaian tersebut .

Sudah siap menilik pakaiannya , In terus mengambil handbagnya dan bergegas ke ruang tamu .

" Mama , Papa . In dah siap , jomlah dah lapar nii " kata In mempercepatkan pergerakannya ke pintu rumah .

" Okey " jawab mama dan papanya serentak .

Suraya's restaurant

Akhirnya , smpai juga ke restoran ni . In sudah kelaparan . Die bingkas keluar dari kereta dan menuju ke dalam restoran .

" Harap harap die setuju ye bang " bisik Datin Hasnah kepada suaminya , Dato' Ayub .

" em " ringkas jawapan Dato' Ayub berikan .

Mereka terus menuju ke arah meja yg telah In duduki . In perasan yg mama dan papanya asyik menjenguk seperti mencari seseorang .

" Mama Papa cari sape tu " tanya In hendak tahu .

" Kami tengah tggu kawan kami ni , dia teringin nak jumpa In . Anak dia adalah kawan In waktu tadika . Kawan baik " terang Datin Hasnah .

" Ha tu mereka " Kata Dato' Ayub .

Tidak kusangka susuk tubuh yg aku kenali , ada bersama kawan kawan mama dan papa . Kerutan di dahi makin melebar . Walaupun duduk semeja . Aku hanya menjeling dia .

Makanan yg dipesan sudah selamat mendarat di atas meja . Tggu ape lagi ? Bedal lah .

" LAPAR LAPAR Bismillah " Dialog yg dikeluarkan oleh mulutku sebelum makan .

Huh habis juga aku makan . Baru aku perasan si dia , iaitu RIZWAN asyik memerhatikanku . Nasib ade menu kat situ . Aku sengaja menutup mukaku menggunakan menu trsebut . Kau nak tgk sgt kann , tgklah kau gamba ketam depan menu ni .

" Papa , mama , Datin Nora dan Dato' Azhar sudah berbincang " kata ayah secara tiba-tiba membuatkan jantung aku berdegup laju .

" Bincang apakah ? " Aku masih dgn nada main-main .

" Kami mahu kamu berdua berkahwin ! " serentak empat orang tua itu memberitahu .

Aku seperti ditembak shotgun , eh tak gurau je . Aku hanya mampu mencubit kaki ku sendiri , yalah utk memastikan aku tidak bermimpi . Dahlah si Rizwan tu siap ade fanclub agiyy , mati aku kene kecam . Haa kecam kecam 😂 .

" HAAAA ???????! " bengang kami serentak . Boleh pulak lambat pickup . Rizwan pon same , harap je sem . Tapi lembab HAHAHA JAHATNYA AKU .

" Bulan depan kawin uuuu " kata datin Nora a.k.a mommy mertua ku yg akan dtg HAHAHA . Masak telur pon macam berperang ni kan pulak nak kahwin .

Terkejut bukan kepalang lagi kami , bulan depan kot . Baru je aku masuk sekolah baru , dah kene berstatus PUAN !

Aku redha je lah . Rizwan dengan muka die , malas nak tgk . Kang berjangkit . Jadi berok .

" Baiklah " serentak lagii kami menjawab . Ni lah dikatakan jodoh , kau hado ?

Balik sahaja kerumah , aku terus bergegas ke bilik . Aku ngantuk , esok skolah . Tapi koko dibatalkan , nasib la Nurin mesej aku . Aku masih memikirkan kejadian yg diluar jangkaan sebentar tadi . Nasib tak mati sakit jantung , bayangkan jap reader HAHAH . Mau jadi muka berok . Saya baik .

Harini sekolah seperti biasa , mestilah kene hadirkan diri . Aku memilih unit uniform yg sama dengan Nurin , begitu juga persatuan dan permainan . Walaupon rini takde koko .

Aku ada terserempak dengan si gila tu , sapa lagi kalau bukan RIZWAN a.k.a pakcik karipap simpang 20 sombong . Sedap aku je nak bagi gelaran kat orang . Aku hanya buat-buat tak kenal . Kang tegur kang , fanclub dtg mengecam .

Tamat sahaja waktu persekolahan , aku balik dengan dijemput oleh Pak Mat lawa HAHAHAHAH . Pak Mat jangan marah . Muah muah .

Aku berlari ke dapur , lapar do . Tadi tak sempat makan . Dah kene kacau .

Flashback

Aku beratur untuk membeli makanan . Nurin pulak pergi beli air . Tak semena mena aku dikacau oleh manusia manusia lelaki di belakang aku . Main tarik tarik tudung pulak , tarik janggut kau nanti . Nangis .

" takyah la kacau aku " marahku

" alaa adik , abng nak kenal kenal je " balas seorang lelaki gila dengan nada manja . Manja hotaklu bang .

Tangan aku digenggam , ya dipegang . Aku merentap tanganku secepat mungkin . Harom beb harom . Ni bukan harom basher , ni harom jadah .

" Kau pegang pegang apesal ? Kau takde tangan ke , pegangla tangan kawan kau kat blakang tu . " jadila kau gay HAHAHAH . Aku terus berlalu . Malas aku nak makan .

End flashback

Nek Mah hanya memerhati langkah ku ke dapur .

" Jangan lari , jatuh nanti " teriak Nek Mah dengan suara uzurnya .

" Huuuu , kalau jalan smpai tahun depan pon tak tentu boleh sampai dapur " aku hanya tertawa .

" Eee budak ni " Nek Mah pon ikut ketawa .

Rumahku yang besar memang boleh memuatkan beribu orang . Macam padang .

BERSAMBUNG !



Kahwin 15 Tahun ? Where stories live. Discover now