BAB 1
BANGUNAN setinggi tujuh belas tingkat itu diperhatikan dari jauh. Kemudian jam tangan ditelek. Sudah pukul enam setengah petang. Pasti pekerja-pekerja Megat's Holdings itu sudah pun balik. Peluh didahi dan muka dikesat sesekali. Rasa resah dan gementar buatkan Hannah terasa bahang seluruh badan. Harap-harap Tuan Megat ith tak balik lagi.
"Weh, kau nak jumpa siapa sebenarnya ni,Hannah?"tanya Jannah yang sudah menyinggul lengannya.
"Aku nak jumpa bakal suami akulah."jawab Hannah,tersengih. Hmm,bakal suamilah sangat. Dia ada perhitungan dengan lelaki bernama Megat Danial itu. Jannah juga turut sama menyengih tapi sekejap aje. Konon lawaklah sangat.
"Gatal. Jangan buat lawak bodoh,boleh?Nak tipu aku pun agak-agaklah."Jannah sudah mencebik sambil menjeling Hannah.
Hannah tidak menyahut. Matanya saja yang melekat pada bangunan tinggi berwarna kelabu dan putih itu.
"Betul ke kau nak buat benda ni,Hannah?"Pertanyaan Jannah itu disebelahnya buat dia menoleh memandang wajah si kawan. Air liur ditelan. Betul atau tidak tindakannya nanti sudah tidak penting. Dia harus melakukannya. Semuanya demi papa!
"I have to do this,Jannah. Kalau tidak,semuanya akan musnah. Aku mesti jumpa dia hari ni jugak.Kalau kau nak tarik diri sekarang, aku tak akan halang."ucap Hannah serius.
"Kalau macam tu,aku ikut kaulah. Takkan aku nak biarkan kau sorang-sorang pergi jumpa mamat tu.Nanti lain pulak jadinya." Balas Jannah,sambil membetulkan tudung putihnya dikepala.
"Thank you,Jannah. You are my truly friend!"Hannah terus memeluk tubuh Jannah yang berisi itu dengan gembira. Tak macam dia.Kurus kering aje. Entah bila badannya nak berisi macam Jannah pun dia tak tahu. Pelukan dilepaskan dan mata memandang bangunan itu lagi.
"We need a plan to go inside that building. Kau nampak tak pakcik guard tu?"tanya Hannah lantas menunjukkan ke arah seorang lelaki yang nampak gempal yang sedang duduk sambil hisap rokok di bahagian luar bangunan Megat's Holdings itu. Jannah mengangguk.
"Aku nak kau ganggu dia sikit. Jadi aku boleh maenyelinap masuk ke dalam bangunan tu."kata Hannah, menyatakan rancangannya. Wajah Jannah nampak terganggu sedikit.
"Kau biar betul,Nah. Aku nak kena buat apa?"tanya Jannah pula,sesekali memandang pada pak guard itu dan pada Hannah.
"Kau cakaplah,kau tersesat ke... nak tanya jalan balik ke.. apa-apa ajelah. Please, Jannah tolong aku. Kali ni aje. Please...ini antara hidup dan mati aku,Jan."pinta Hannah dengan muka penuh harapan. Tangan Jannah sudah dipegang erat.
"Huh,kau tak akan mati. Tapi aku yang akan mati kalau kena tembak dengan senapang gajah pakcik tu. Aku memang dah gila sebab buat benda ni..."rungut Jannah,menjelingnya. Hannah tersengih.
Kemudian dengan muka selamba Jannah keluar dari tempat persembunyian mereka itu. Itu pun kalau nak dipanggil tempat persembunyian. Celah tembok aje kut!
Kaki diatur dengan penuh yakin sambil kepala pandang kanan-kiri. Jantung dah berdebar kencang bila kakinya semakin mendekati pak guard itu.
Hannah yang dah bersedia juga turut melangkah keluar dan mengekori Iannah dari belakang. Kepala ditundukkan.
Dengan penuh yakin,Jannah melemparkan senyuman pada pak guard tubuh gempal itu.
"Assalamualaikum,pakcik!" Tegur Jannah. Lelaki itu menoleh dan berkerut sedikit memandangnya. Mana taknya,budak berpakaian uniform sekolah menengah sedang menegurnya sambil tersenyum.
"Waalaikumsalam.."balas lelaki itu,seraya mencampakkan puntung rokok ke dalam longkang.
"Saya nak minta tolong ni pakcik. Saya dah salah ambil bas tadi. Jadi sekarang ni saya rasa saya dah sesat. Saya tak tahu nak balik ke rumah. Nak tanya,kalau balik ke Cheras naik bas nombor berapa?" Tanya Jannah dengan muka resah dan buat-buat keliru.
Hannah terus mengambil kesempatan itu. Segera kakinya melangkah ke pintu kaca bangunan tersebut. Mata dah mengawasi pakcik guard itu yang sedang tekun menunjukkan arah kepada Jannah. Kesian pakcik tu...
Pintu kaca itu otomatik terbuka sendiri dan cepat-cepat dia melangkah masuk dan terus kakinya laju melangkah ke pintu lif. Ada beberapa kakitangan disitu seolah tidak mengendahkannya. Mungkin mereka ingat Hannah adalah anak salah seorang pekerja diaitu yang sedang menunggu emak atau bapa balik kerja. Dia memang anak pada seorang pekerja disitu. Tapi itu semua sudah berubah. Bila sesuatu terjadi dan papanya telah ditangkap.Suasana dingin menyapa wajahnya. Rasa nyaman sedikit daripada cuaca diluar sana.