Hamid,seorang penyapu sampah di jalanan.Kehidupannya sangat susah tetapi dapat menyara keluarganya dengan sempurna.Dia peroleh tiga orang anak perempuan yang solehah.Hamid bersyukur dengan pemberian tuhan.
Seringkali,Hamid terfikir bagaimana hendak menjadi kaya.Tetapi,tiada apa yang dia boleh fikirkan.
Dia hanya mampu bekerja dengan pekerjaan yang dibawanya itu.Gajinya hanya RM350 sebulan.Walau pendapatannya sedikit,dia tidak pernah merungut.Umurnya jiga telah mencecah 40an.Namun,tenaga yang dimilikinya masih banyak.
Pada suatu hari,dia menyapu sampah seperti biasa di tepi jalan.Dia ternampak orang buat yang sedang melintas jalan tersebut tanpa dibantu oleh sesiapa dengan sangat perlahan.
Tiba-tiba,semasa orang buta itu melintas,kereta yang tidak berapa laju melalui jalan itu.Orang buta itu tidak perasan akan kedatangan kereta itu.Dengan tidak semena-mena,Hamid berlari kearah orang buta itu dan menolaknya dengan niat untuk menyelamtkan orang buta tersebut.
Akhirnya,Hamid yang menjadi pengganti orang buta itu.Dia pengsan akibat dilanggar kereta.
Apabila dia mencelikkan matanya,dia sedang terlantar di hospital.Badannya berasa sakit kerana dihentam kereta itu.Mujurlah tidka terlalu kuat.
Pada masa yang sama Hamid terlihat keluarganya dan orang buta yang telah diselamatkannya itu.Ucapan terima kasih yang terlalu banyak keluar daripada mulut orang buta itu.
Tak mengapa pak cik.saya membantu dengan ikhlas.
Lagi memusykilkan Hamid,wartawan juga berada di sana.Wartawan tersebut menanyakan tentang kejadian tersebut.Mungkin semasa dia menyelamatkan orang buta itu,terdapat orang yang sedang merakam atau salah seorang adalah wartawan.
Dia hanya menjawab beberapa soalan sahaja kerana terlalu letih.
Tiba-tiba datang seorang pemuda yang kelihatan seperti prang kaya.Die telah menawarkan Hamid bekerja di pejabatnya.
Hamid memikir tentang tawarannya itu.Akhirnya,Hamid menjawab dengan tenang.Die hendak bersara dengan pekerjaannya iaitu menyapu sampah di jalanan.
Walaupun pemuda itu kecewa dengan jawapan Hamid,dia tetap merelakan.Tiba-tiba,pemuda itu mendapat satu idea.Dia hendak memberinya RM2000 sebulan untuk menyara keluarga kerana die telah melihat rumah Hamid yang serba kekurangan itu.
Selepas beberapa hari,Hamid menjadi terkenal kerana tersebar di dalam berita dan surat khabar juga majalah.
Ramai yang menggelarkannya "penyapu sampah terkenal".Dia bersyukur dengan ketentuan Ilahi.
TAMAT
TERIMA KASIH ALLAH....
YOU ARE READING
Tukang Sapu Sampah Terkenal
General FictionMengisahkan tentang Hamid yang bekrja sebagai penyapu sampah boleh menjadi terkenal secara tidak diduga kerana telah membuat sesuatu yang membanggakan.