PROLOG

363 7 1
                                    

"Ibu, Risya dpt 10A+. Nnt kita celebrate sama2 ye, ibu", ujar Risya semasa menghubungi ibunya slps mengambil result SPMnya. "Alhamdulillah syg. Risya tunggu dkt skolah, nanti ibu dgn ayah jemput Risya dkt sana", ujar Pn Delisha lalu memutuskan panggilan.

Risya yg sdg menanti ibu dan ayahnya terasa hairan krn perjalanan dr rumah ke skolahnya cuma mengambil ms 15 min shj tp sdh 2 jam dia menunggunya. Tiba2 henfon lenovo A850i miliknya berbunyi. Dia menerima panggilan dr hospital mengatakan ibu dan ayahnya terlibat dlm kemalangan yg menyebabkan mrk meninggal dunia di tempat kejadian.

Risya pengsan mendgrnya. Nsb baik, ada guru2 yg mengenalinya menghantarnya ke hospital segera. Dia meracau2 memanggil nama ibu bapanya. Mrk tiada ahli keluarga yg lain, cuma jiran2 tetangga yg baik hati shj yg membantu Risya menguruskan jenazah ibu bapanya. Risya menitiskan airmata semasa mencium jenazah ibu bapanya sblm di sembahyangkan dan dikebumikan.

Risya sdh berjanji kpd ibu dan ayahnya yg dia akan menjadi anak yg berguna di dunia dan akhirat. Dia apply bbrp buah universiti di dlm dan luar negara dlm bidang architecture yg menawarkan biasiswa penuh. Sepjg menunggu jwpn, dia bekerja di pasaraya berdekatan rumahnya utk menampung hidupnya. Dia juga mengiklankan rumahnya utk disewa. Sebln kemudian, dia mendpt jwpn dr sebuah universiti di Korea Selatan iaitu Seoul University dlm bidang yg dipintanya dgn biasiswa penuh.

Risya tersgt gembira. Sblm ke Korea, dia belajar berckp bhs Korea, membaca dan menulis hangul selama sethn. Risya sgt gigih blaja sambil bekerja. Rumah keluarganya tlh dijualnya sblm bertolak ke Korea. Hasil jualan rumah disimpannya dlm dua akaun iaitu ASB dan Tabung Haji. Dia langsung x menyentuh duit itu utk kegunaannya di Korea. Dia hanya menggunakan duit hasil titik peluhnya.

Risya ditemani oleh Wahida dan Jeslina yg dikenalinya semasa blaja di institut bhs Korea. Sahabatnya itu juga blaja dlm bidang yg sama dgnnya. Mrk tinggal di dorm yg sama sehinggalah mrk tamat peringkat diploma mrk. Wahida dan Jeslina pulang ke Malaysia. Mrk berat hati meninggalkan Risya yg menyambung pelajaran peringkat ijazah dlm bidang yg sama. Minjee yg merupakan rakan sekelas dan baik dgn mrk berjanji yg dia akan menjaga Risya dgn baik.

Risya dan Minjee sll kluar bersama. Mrk berkenalan dgn Minho dan Junghyun ketika sesi orientasi krn mrk sekumpulan. Risya juga mendapat kwn baru iaitu Raihana yg berasal dr Malaysia dan Yuri. Mrk sll blaja bersama sehingga mendpt ijazah. Risya terpaksa menangguhkan niatnya menyambung pljrn peringkat PhD seketika krn perlu menguruskan akaun ASBnya.

Blk ke Malaysia, dia menguruskan urusan itu dgn cpt. Dia memasukkan dividen ke dlm akaunnya di Korea. Dia juga berjumpa Wahida dan Jeslina yg bekerja di KL. Dia membuat surat wakil kpd Wahida dan Jeslina utk menguruskan pengeluaran dividen ASBnya setiap thn dan transferkan ke akaunnya di Korea.

Risya menyambung kembali pelajarannya dlm bidang architecture di peringkat PhD pula. Dia mengambil major dlm bisnes krn dia bercadang membuka firma arkiteknya sendiri. Semasa dia msh blaja, kwn2nya di Korea tlh membantunya membuka firma itu dgn sebahagian besar modal disediakannya.

Dia juga membeli sebidang tanah di Busan dan membangunkan sebuah cafe diuruskan Raihana dan suaminya, Adam Junghyun yg disambungkan dgn sebuah entertainment company iaitu Minrisy Ent. yg diuruskan Minho. Syrkt itu miliknya bersama Minho.

Firma Architecture miliknya menjadi firma yg terbaik di dunia dlm tempoh 3 thn shj. Dia membuka satu cwgn di M'sia yg di uruskan oleh Wahida dan Jeslina. Mrk hanya skype klu melibatkan urusan kerja. Slps tamat PhD, Risya terlalu bz dgn urusannya sbg CEO WJRR Architecture Firm Bhd di Korea. Syrktnya menerima byk projek dr seluruh Korea dan M'sia membuatkan dia sll membantu para arkiteknya yg lain menguruskan bbrp projek mega. Risya sgt dihormati kliennya krn kecekapannya sbg arkitek walaupun dia seorg CEO syrkt.

Waktu senggangnya pula dipenuhi dgn membantu Raihana dan suaminya di Blosa Cafe tiga tingkat yg terbahagi kpd 3 bhgn iaitu book, cat dan cake cafe. Sllnya Risya akan terperap di book cafe klu dia ke sana dan kdg2 menjaga kaunter di cat cafe @ cake cafe. Risya juga menambah satu lg bangunan yg bersambung dgn cafe itu. Dia membina sebuah hotel yg diberi nama Blosa Hotel yg diuruskan Minjee dan Yuri. Tingkat paling atas hotel 7 tingkat itu terletaknya penthouse milik Risya yg dikongsinya bersama Minjee dan Yuri serta pejabat mrk.

Minrisy Ent. yg diuruskan Minho merupakan bangunan 5 tingkat. Tingkat paling atas terdpt dua buah penthouse. Sebuah milik Minho dan sebuah lg milik Raihana dan Adam Junghyun. Tingkat keempat merupakan pejabat pengurusan artis. Tingkat ketiga mempunyai tempat latihan tarian dan tempat latihan vokal. Tingkat kedua menempatkan bilik latihan alatan muzik dan studio rakaman. Tingkat pertama merupakan ruang legar dan tersembunyi sebuah bilik rehat utk artis2 mrk.

Minrisy Ent. menjadi terkenal krn mempunyai girl group yg terkenal iaitu Swift dan Magic. Mrk mempunyai sebuah boygroup terkenal yg dikenali sbg Crush dan boy band terkenal dgn nama Rush. Mrk juga mempunyai bbrp pelakon serta penyanyi wanita dan llk di bwh pengurusan mrk. Minrisy Ent. tidak mempunyai peraturan yg ketat tp satu peraturan perlu dipatuhi artis2 mrk iaitu jgn menyorokkan mslh dan percintaan mrk yg membuatkan artis2 mrk santai.

Smue artis Minrisy Ent. mengenali Risya krn dia merupakan big boss mrk. Risya jrg2 hadir ke awards @ majlis besar2an kecuali dipaksa Minho. Risya tidak pnh muncul dlm mana2 sidang media baik Minrisy Ent., WJRR Architecture Firm Bhd, Blosa Cafe dan Blosa Hotel krn dia sukakan kehidupan low profile. Smue urusan sidang media diuruskan proksinya. Risya lbh senang dikenali oleh org2 di dlm syrktnya shj.

Ramai wartawan yg cuba mengorek rahsia ttg dirinya sbg CEO misteri syrktnya tp tidak berjaya krn team keselamatannya menghalang mrk. Ada yg cuba menyamar sbg stafnya tp berjaya dipatahkan krn Risya sendiri mempunyai salinan data2 mengenai pekerja2nya dan bakal pekerjanya dgn mengupah penyiasat utk menyiasat latar blkg mrk sblm diambil bekerja.

Kehidupan Risya yg mewah tidak membuatkannya alpa tetapi sebaliknya. Dia tlh melaksanakan tugasnya sbg anak dgn mengupah org membuat badal haji atas nama ibu dan ayahnya. Dia menyalurkan bantuan kewangan ke semua pertubuhan NGO yg membantu mangsa2 perang dan pelarian. Dia juga menyalurkan bantuan kewangan di semua bdn2 kebajikan anak2 yatim seluruh dunia. Dia turut menyediakan peruntukkan biasiswa utk pelajar2 miskin bg menyambung pelajaran keluar negara mengikut prestasi mrk.

Setiap thn, Risya menyediakan peruntukkan utk pekerja2 muslimnya di M'sia dan Korea utk mengerjakan umrah @ haji. Tiada seorg pekerjanya yg mahu berhenti kerja krn tiada tekanan yg diberikan kpd mrk dan sbb itulah syrktnya terkenal walaupun br berusia 5 thn shj.

Bahagiakah Aku?Where stories live. Discover now