دى حكايه..

33 2 1
                                    

- دى حكاية بنت غلبانة دهورتها الدنيا .
و دى حكاية شب متهور .


-و فى يوم بكت فيه السماء..!!
كانت عائلة صغير من اب و ام و 3 اولاد (فريده-جمال-منى) فى مستوى تحت المتوسط كانو سعداء بالترقية الذى أخذها ولدهم..
خرج جمال ليشترى شرابا لهذه الفرحة سرعان ما كانت فريده و ابيها امجد و امها منال و اختها الصغيره منى جالسين سعداء بهذه اللحظة...لكن يشاء القدر ان تمرض ام فريده
ثم ذهبت فريده مسرعة لشراء العلاج كانت الصيدلية بعيده عن المنزل..!
تعود فريده للمنزل لتجد اختها الصغيره تضع يديها على وجهها و تبكى بكل برائة الاطفال .... و تجد فريده ولدتها بين زراعين والدها و يبكى و هو يقول " منال سبتينى يا حبيبتى..سمحينى..ارجعيلى بس و انا احط جزمتك فوق راسى "
فريده تسير ببطئ و تذهب لوالدتها وتنزل على ركبتيها ببطئ و الدموع تملاء عينيها و تتهامس بكلمة امى ... تضع يديها على وجه امها و يعجز لسانها عن الكلام...تستمر فى البكاء
عاد جمال للبيت و هو سعيد ليصدم بما حدث لامة و و ينهار من البكاء و يقبل يدها..

بعد عام فى نفس اليوم..!!
والد فريده يزال الحزن فى قلبة و تتدهور حالتة الصحية و يمرض مرضا شديدا فى تلك اللحظة يكون جمال فى عملة..!
فريده تقول لاختها الصغيرة : متفتحيش لحد انا هروح اجيب الدوا بسرعة .
ذهبت فريده لشراء الدواء...سرعان ما يعدو جمال الى البيت يجد اختة بجانب والده و هو متعب يسأل منى عن فريده ، قالت له : راحت تجيب الدواء لبابا و بقلها ساعة .
اخبر جمال منى ان تذهب لغرفتها و تنام و لا تقلق
ذهبت منى و فتح جمال باب الغرفة ليخرج و ذهب للبحث عن فريده ليجد ابية يهمس بقولة :...
فى تلك اللحظة !!
كانت فريده تذهب مسرعة للصيدلية لتصتدم بسياره يقودها شاب متهور و ثمل ....!!
عند ابى فريده..
كان يهمس بقوله :" منال يا حب حياتى عشت عمرى كلو عشان اكون معاكى و لما فارقتينى مقدرتش ابعد عنك وحشتينى هجيلك اهو و نبقى مع بعض فى الفردوس الاعلى بأذن الله :") "
يقف جمال عند الباب و عينية تملأها الدموع و يلتفت لوالده و يركع على ركبتية و يقول له : ابى ... انت اعظم اب شوفتو طول حياتى و ان ام..
لم يكمل جمال جملتة يقطعة ابية و يضع يده على وجهه و يقول له : اخواتك فى عنيك ... ويبتسم له ينظر لفوق و يقول " يارب بحق جاة النبى احفظ ولادى " و يرفع اصبعه و يقول الشهاده :") و هو يبتسم فى وجة ابنه ...

🎉 لقد انتهيت من قراءة دى حكاية.. 🎉
دى حكاية..حيث تعيش القصص. اكتشف الآن