Kapitel 1

15 0 0
                                    

Alla sitter och pratar, sista dagen i skolan. Och appsolut sista dagen i skolan för mig. Nu ska jag gå ur 9:an och jag känner ingen annan än mig som inte har kommit in på någon skola. Igen skola vill ha mig.

"Alex, vilken skola ska du gå på?" undrar Vega, min bästa vän.
"Ehm... asså... jag kom liksom inte in på någon skola..." stammar jag fram.
"Va?!" skriker Vega ut i klassrummet.
"Varför har du inte sakt något?!" tilläger hon.
"Jag vågade inte..."
"Vågade inte?! Va fan Alex! Jag är din bästa vän för helvete! Vi har varit bästa vänner sen vi var 3 år och du vågar inte berätta för mig att du inte har kommit in på något gymnasium?!! Va faan är du för vän när du inte litar på någon du känt i 13 år!" fortsätter hon.
"Förlåt..." säger jag tyst innan vår lärare skickar ut oss ur klassrummet för att vi bråkade.

~2 timmar senare~

Jag sitter nu i omklädningsrummet med killarna i a-laget och Ken Eddy kommer in och pratar om hur vi ska spela.
"Okej, sista matchen nu mina herrar och Alex. Vinner vi den här matchen så har vi vunnit hela serien vilket betyder att vi kommer spela i SHL nästa säsong. Så nu har jag bara en fråga till er: Ska vi vinna?
"JA!" skriker alla samtidigt.
"Clear eyes, full heart" börjar Ken Eddy.
"Can't lose!" svarar alla och springer ut på isen och kör 3 snabba varv runt halva planen och då ser jag. Vega. Vega kom på min sista match även fast vi bråkat. Det gör mig glad och jag fortsäter mina varv och ställer mig på min position.

Vi vinner tekningen och Oscar får pucken och passar mig som står fri som höger back. Jag får tag på pucken och går upp mot mål. Johan och jag inleder ett snabbt platsbyte och nu är jag höger forward och åker närmare mål. Thomas står framför kassen och åker förbi målvakten och jag skuter. Han hade inte en chans och pucken är i mål.

När jag åker tillbak till min plats möts jag av en glad Johan som ger mig en kram innan vi fortsätter matchen. Resten av första perioden gjorde Thomas ett mål tack vare ett pass från mig och motståndar laget gjorde ett mål på oss.

Andra perioden var det motståndarna som hade pucken och vi släppte in ett mål.

I sista perioden fick jag ett fint pass av Philip och gjorde ett sista mål innan signalen gick och matchen var slut.

Alla grabbarna åker i full fart fram och kramar mig som precis tog oss till SHL.
'Helt otroligt Alex' och 'Du är grym tjejen' var det som hördes från mitt fantastiska a-lag.

Jag tittar upp mot läktaren och hela publiken står upp och apploderar, visslar och kastar in ÅSK kepsar och mössor.

Vi är i SHL. Tack vare mig. Helt otroligt.

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Sep 17, 2016 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

On IceWhere stories live. Discover now