Part 1

63 3 0
                                    

"Jual jual!!"jerit Hanis memanggil pelanggan untuk membeli di kedainya.dia sudah terbiasa membuat kerja begitu sejak umur 14 tahun.beberapa orang pelanggan datang membeli ikan.Hanis seorang yang riang ketika menjual,siapa yang tak tertarik ke kedainya?dengan senyumannya yang manis.
"Hanis balik dulu lah opah,nak mandi"kata Hanis setelah pelanggan sudah tiada.
"Ermm,pergilah,opah nak pergi beli gula kejap."balas opah.

***********
Puan Zarina berjalan meninjau pasar yang bakal dibina pasar raya shinderella.sedang asyik berjalan,tiba tiba seorang makcik merenjis air ikan kepadanya tanpa sengaja.puan zarina terkejut.Habis pakaiannya basah dan busuk dek kerana air ikan itu.
"Eh,mak cik,apa ni?"soalnya geram sambil mengelap bajunya dengan tisu.
"Maaf,mak cik tak sengaja"kata mak cik itu tanpa melihat muka Zarina.
"Banyak lah makcik punya maaf,baju saya ni macam mana,dah busuk ni!"mak cik tadi melihat muka Puan Zarina.
"Eh,kau rupanya,patutlah kurang ajar sangat.memang tak salah aku buat macam tu tadi.kau dengan air ikan tu sama je."kata makcik pedas.Sememangnya semua peniaga di situ kenal Zarina,anak kepada Opah.Peniaga di situ juga marah dengan Zarina kerana mahu jadikan tapak pasar itu sebagai pasa raya.Sungguh,sikap Zarina berbeza dengan anaknya.Zarina hanya menjeling tajam dan melangkah pergi dengan langkah yang geram.tiba tiba dia terlanggar seseorang.
"Maaf,saya tak sengaja"katanya sambil mengutip barangnya yang terjatuh dari handbegnya.Opah turut terjatuh.Zarina mendongakkan kepalanya.Dia terkejut apabila orang tersebut ialah mak nya.
"Macam mana?sedap?jadi orang kaya?"soal opah sambil tersenyum sinis.
"Apa yang mak cik cakap ni?saya tak kenal mak cik lah."
"Kau tak nak tengok anak kau?anak kau dah nak masuk 18 tahun.kesian kau.aku tak tau lah nak panggil kau apa.nak kata orang,orang tak tinggalkan anak macam ni.haiwan pun jaga anak dia."sindir opah lagi sambil bangun dari jatuh tadi.sungguh dia masih marah akan perangai anaknya itu.
"Dah la,saya pun tak paham apa yang mak cik mengarut ni!"tengking Zarina menyebabkan semua orang di pasar melihat mereka.Zarina pergi dari situ.
"Kau takkan hidup tenang Zarina!kau akan menyesal satu hari nanti!!"jerit opah sekuat hati cukup untuk membuat Zarina dengar sehingga sakit jantungnya kembali menyerang.Peniaga yang berada di situ segera membantu opah.Handphone Zarina yang terjatuh tadi digenggamnya.

********
"Nah,meh Hanis suapkan."kata hanis sambil meniup bubur yang masih panas.
"Kau niHanis,opah sakit jantung,bukan sakit tangan,meh sini"kata opah,tangannya mengambil mangkuk bubur dari tangan Hanis.
"Alah,tak kira,Hanis nak suap opah jugak"Opah hanya menurut kata cucunya.dia sudah tak larat nak gaduh.
"Tu lah opah,Hanis dah cakap pergi hospital je,opah tak nak"bebel hanis.
"Kalau dulu boleh lah opah nak bagi alasan duit untuk Hanis sekolah,sekarang Hanis dah lepasan SPM,opah dah takde alasan dah.Hanis dah tak pakai duit"sambung Hanis lagi.
"Cuba kau fikir,kalau opah pergi hospital banyak duit nak kena keluarkan tau,habistu nanti kalau duit dah guna untuk pergi hospital,kita nak makan apa?lagipun aku jadi macam ni sebab mak kau"memang dari dulu opah bercakap dengan Hanis menggunakan perkataan 'kau'.bukannya benci tapi memang sudah menjadi kebiasaannya.
"Ish,opah ni,degil sangat.suka hati opahlah"balas Hanis.part ni lah paling dia tak suka.dia tak suka bercakap tentang ibunya.Hanis mengorak langkah ke dapur dengan membawa mangkuk bubur yang sudah kosong.

Hanis yang masih belum lena stelah makan tadi termenung si meja belajarnya.pandangannya dilemparkan ke luar tingkap.
"Kenapa ibu tinggalkan Hanis,opah?"soal Hanis sayu.dia pernah menanyakan hal ini kepada opah.tapi opah hanya diam.
"Sebab dia nak hidup senang."jawab opah yang masih dalam posisi terbaring.entah mengapa malam ini mulutnya begitu ringan menjawab soalan cucunya.Hanis meletakkan tangannya ke atas meja.kepalanya diletakkan di atas tangan.dia mencapai rantai yang berada di lehernya.rantai yang ditinggalkan ibunya sewaktu kecil.Hanis merenung rantai itu.sungguh malang nasibnya kerana tidak diberikan peluang untuk melihat dan menyentuh ibunya.Tanpa sedar,hanis mengalirkan air mata.Hanis lena dalam tangisan.
***********
Puan Zulaikha masuk kebilik anaknya.rindu sekali pada anaknya.namun dimanakah anaknya?katanya akan pulang hari ini.namun belum ada panggilan dari anaknya.Puan Zulaikha mencapai telefonnya.Puan Zulaikha menelefon anaknya beberapa kali namun tak diangkat.Sungguh dia risaukan anak terunanya itu.Oleh kerana terlalu geram dan marah,dia membaling telefon bimbitnya.pembantu rumah yang terkejut segera mendapatkan majikannya.
"Kenapa ni puan?"soal pembantu rumah separuh abad itu.Puan Zulaikha menjerit sekuat hati melepaskan geram.Mak mah iaitu pembantu rumah membawa majikannya masuk ke bilik.Zulaikha membaling bantal bantal yang berada di atas katil sambil menangis.dia risau sekiranya terjadi apa apa kepada anaknya.

Puan Zulaikha menelefon Maya menggunakan telefon yang khas untuk bilik itu.sekurang kurangnya wanita itu dapat menenangkan hatinya.

Semanis Cinta HanisWhere stories live. Discover now