CINTA TERLARANG 29

13.7K 77 6
                                    

setelah 3 jam dalam perjalanan akhirnya dia pun tiba di pekan beringin. dari pekan itu dia berjalan kaki menuju ke kampungnya yang terletak tidak jauh dari pekan kecil tersebut. ketika dia sampai di depan rumahnya dia lihat adik perempuannya shila yang berusia 11 tahun sedang sibuk bermain dengan anak patungnya di luar serambi rumah mereka. perlahan lahan dia melangkah menuju ke arah adik perempuannya itu. belum pun 2 - 3 langkah dia melangkah di situ tiba tiba, "eh... abang long dah baliklah...", jerit suatu suara. dari jauh lagi kelihatan adik perempuannya shima yang berusia 15 tahun itu meluru ke arahnya. fariz mendepakan tangannya. shima dan shila terus berlari lalu memeluk tubuhnya. mereka berpelukan di situ bagaikan melepaskan rasa rindu yang sekian lama terkurung di sanubari. "kenapa abang long lama tak balik ke rumah?... kami rindukan abang long tau... abang long dah lupakan kami ke?", shila bersuara sedikit emosi. "abang long tak lupakan korang... abang long sibuk lah... itu sebabnya abang long tak dapat balik kampung. baru sekarang abang long berpeluang balik ke kampung... itu pun setelah abang long merayu minta cuti dengan majikan... sebenarnya abang long nak tengok adik adik dan emak sekali. abang long rindu pada korang semua... mana emak?... dia ada kat rumah ke?", soal fariz ingin tahu.

"ada... dia ada dalam bilik tidurnya... dia kata dia tak rasa sihat. jadi dia berehat di dalam bilik tidurnya...", jelas shima. bila fariz mendengar perkataan adiknya itu dia segera melangkah menuju ke rumah usang tersebut. dia berjalan masuk ke dalam rumah papan yang kecil itu. begnya di letakkan di ruang tamu rumah. dia bergegas menuju ke bilik tidur emaknya. pintu di buka. kelihatan emaknya sedang berbaring di atas katil seorang diri. "mak...", fariz bersuara sambil mendekati emaknya. "riz... awak dah balik?... oh... syukurlah awak dah balik... emak rindukan awak...", perlahan lahan mak tijah bersuara sambil mendepakan tangannya. fariz segera memeluk emaknya. "saya pun rindukan mak... adik shima kata emak tak berapa sihat... emak sakit ke?", soal fariz ingin tahu. dia meleraikan pelukannya. begitu juga dengan emaknya. "mak cuma pening kepala aje. tapi sekarang dah okay dah...", balas mak tijah sambil tersenyum. "mak... saya ada bawakan kain sarung batik baru untuk mak... tentu mak suka...", cepat cepat fariz mengambil plastik berisi kain sarung tersebut lalu di serahkannya pada emaknya itu. "terima kasih riz... ingat juga awak pada mak kan...", mak tijah bersuara sambil tersenyum gembira. dia bangun lalu duduk di atas katilnya. dia mengambil plastik berisi kain sarung tersebut. ketika mereka sedang duduk di situ datang pula adiknya shila.

"mana hadiah untuk adik shila pula?... abang long tak belikan hadiah untuk adik shila ke?", soal shila sambil memuncungkan bibirnya seperti mulut itik. fariz ketawa sebaik saja dia melihat adiknya memuncungkan bibirnya di depan matanya. "abang long tak lupakan adik shila lorh... ini hadiah untuk adik shila...", perlahan lahan fariz menyerahkan sekotak hadiah yang di balut kemas. cepat cepat shila mengambil kotak tersebut lalu di bukanya kotak itu. kelihatan patung barbie yang berambut perang berada di dalam kotak tersebut. "wah!... cantiknya patung ni bang long... saya sangat sukakannya... terima kasih abang long...", cepat cepat shila mencium pipi kiri abang longnya itu. fariz hanya tersenyum saja di saat adiknya mencium pipi kirinya. dia merasa gembira sebaik saja dia melihat adiknya tersenyum gembira. "abang long saya ada hadiah, tak?", soal shima ingin tahu. "nah... ini hadiah untuk awak...", fariz menyerahkan bungkusan di tangannya pada shima. perlahan lahan dia mengambil bungkusan tersebut. bungkusan itu di bukanya. kelihatan beberapa buah buku rujukan PMR berada di dalam bungkusan tersebut.

"alah... kenapa abang long bagi adik shima buku rujukan ni? kenapa abang long tak belikan baju baru untuk adik shima?", soal shima sedikit terkilan. "sebenarnya abang long nak adik shima belajar kuat kuat untuk peperiksaan PMR tahun ini... abang long tak nak adik shima gagal dalam pelajaran. kalau boleh abang long nak adik shima lulus semua mata pelajaran... barulah senang hati abang long ni...", kata fariz perlahan lahan. "tapi adik shima nak pakaian baru... tengok, semua kawan kawan adik shima mempunyai pakaian yang cantik cantik... tapi adik shima pakai pakaian yang tak cantik dan lusuh pula tu. adik shima malulah...", kata shima sedikit emosi. "adik shima, jangan tengok keberadaan orang lain. orang lain kaya dan banyak wang tapi kita bukan orang kaya seperti mereka... walaupun kita tidak kaya kita masih ada makanan dan tempat untuk berlindung. itu sudah mencukupi daripada langsung tidak ada apa apa... cuba bayangkan jika adik shima hidup merempat seperti gelandangan di tepi jalan tu. rumah tak ada, makanan tak ada, wang tak ada, pakaian pun compang camping dan apa pun tak ada, sudah tentu adik shima akan merasa sedih dan tertekan. adik shima patut bersyukur dengan apa yang kita ada... jangan asyik merungut saja... itu tidak baik...", fariz cuba menasihati adiknya itu. shima pun diam di tempat duduknya.

CINTA TERLARANG (18)Where stories live. Discover now