Selesai sahaja menguruskan pelanggan yang ingin mendapatkan perkhidmatan aku di bahagian fotografi untuk majlis pertunangan mereka, aku kembali menyambung tugas aku yang tergendala sebentar tadi.
"Kak Zara... Saya ada cadangan untuk Kak Zara," ujar Farid tiba-tiba. Entah bila la dia membuntuti aku masuk ke dalam bilik kerja aku?
"Cadangan apa, Farid?" soal aku semula kepada Farid.
"Since tiada feedback mengenai iklan jawatan kosong photographer tu, apa kata adik lelaki saya bantu Kak Zara? Lagipun dia baru aje grad dalam bidang fotografi. Dan masih mencari kerja," usul Farid kepada aku.
Jari aku yang sejak tadi menekan tetikus terhenti. Otak aku ligat memikirkan cadangan Farid. Anak mata aku terarah kepada Farid. Cadangan yang agak baik, sebenarnya. Dah ada asas fotografi. Tak perlu nak ajar lebih-lebih. Hanya perlu didedahkan dengan suasana yang sebenar.
"Esok suruh dia datang interview. Dan bawa sekali portfolio kalau dia ada buat," arah aku. Farid tersenyum gembira.
"Adik saya ada portfolio. Kak Zara jangan risau. Kak Zara mesti suka," ujar Farid dengan gembira. Belum sempat aku membuka mulut, Dayana pula datang memanggil aku.
"Puan Marina datang nak jumpa Kak Zara," celah Dayana.
Berkerut wajah aku memikirkan gerangan Puan Marina yang disebut oleh Dayana. Nama macam biasa didengar. Tapi... "Puan Marina?" sebut aku semula dengan sebuah pertanyaan.
"Puan Marina... Dengan anak lelaki dia yang handsome tu. Yang langgar kereta Kak Zara minggu lepas. Lelaki yang kita sangkakan Chinese tu," celah Farid pula mengingatkan aku akan gerangan pemuda yang berlanggar dengan kereta aku.
"Oh... Okey!" sahut aku apabila telah mengingati semula akan gerangan wajah-wajah yang muncul di butik aku pada minggu lepas selepas perlanggaran kereta.
Aku kembali meninggalkan kerja aku dan keluar mendapatkan pelanggan yang sedang menunggu aku. Kelihatan Puan Marina sedang berbual dengan seorang wanita sambil membelek pakaian pengantin yang bergantungan.
"Ehem... Puan, ada apa-apa yang boleh saya bantu?" tegur aku apabila telah menghampiri Puan Marina dan wanita itu. Spontan kedua-duanya menoleh dan memandang aku.
"Zara... Kenalkan, ni anak sulung saya, Nadhrah." Aku dan Nadhrah bersalaman sebagai tanda perkenalan. Kemudian, tersungging senyuman di wajah Nadhrah dan Puan Marina. Kenapa dia orang saling tersenyum pula?
"Ada apa-apa yang saya boleh bantu puan dan Cik Nadhrah?" soal aku sekali lagi akan kedatangan mereka berdua di butik.
"Panggil saya Kak Nadhrah aje. Tak payah formal sangat," tegur Nadhrah. Aku tersenyum kepada Nadhrah.
"Sebenarnya, saya dan anak saya datang mengenai cadangan saya minggu lepas. Mengenai upah jahit pakaian kami sekeluarga di majlis nanti," terang Puan Marina. Aku mengangguk kecil lalu menjemput mereka anak-beranak melabuhkan punggung di atas sofa yang disediakan.
"Kain untuk membuat pakaian saya dah beli. Untuk lelaki dan perempuan," ujar Kak Nadhrah lalu menghulurkan beg kertas yang mengandungi kain kepada aku.
"Ukuran badan?" soal aku semula.
"Untuk perempuan hanya saya, mama dan juga this little girl. Untuk lelaki kena tunggu suami, adik dan papa saya datang sekejap lagi," jawab Kak Nadhrah. Spontan aku menyorot pandangan ke arah kanak-kanak perempuan yang duduk bersebelahan dengan Kak Nadhrah. Eh? Bila pula...
"Nana... Anak perempuan saya." Kak Nadhrah memperkenalkan kepada aku kanak-kanak perempuan itu.
"Auntie Zara..." Aku menghulurkan salam perkenalan kepada Nana. Teragak-agak Nana hendak menyambutnya.
YOU ARE READING
Cinta Si Wedding Planner
Любовные романыBacaan Bab Awal Sahaja Tajuk: Cinta Si Wedding Planner Penulis: Dhiyana Penerbit: Penulisan2u Harga: RM29.00 (Semenanjung) // RM32.00 (Sabah & Sarawak) Diskaun RM3 dan Free Postage pembelian melalui www.p2u.my & aplikasi Karyaseni