Majlis perkahwinan yang menggunakan perkhidmatan daripada butik aku berlangsung dengan meriah, tanpa ada rungutan daripada pasangan pengantin, mahupun daripada keluarga pasangan pengantin. Kedua-dua pasangan itu hanya tersenyum dengan hasil bayaran yang dibayar oleh mereka. Aku menarik nafas lega apabila melihat senyuman itu.
Fauzan membantu aku dalam hal fotografi. Dari majlis akad nikah sehinggalah ke majlis bersanding. Fauzan cepat belajar akan sesuatu. Kami berdua sama-sama menumpukan perhatian kepada tugas di dalam majlis.
"Family photo!" ujar pengantin lelaki kepada ahli keluarga. Ahli keluarga mula berkumpul untuk mengambil gambar bersama-sama dengan pasangan pengantin. Aku yang bertugas sebagai jurukamera utama sudah bersiap sedia dengan kamera kesayangan aku.
Aku menghalakan lensa kamera ke arah pasangan pengantin yang sudah dihimpit oleh ahli keluarga untuk mengabadikan kenangan dalam majlis penuh gemilang ini.
"Senyum semua... Satu... Dua... Tiga..." Jari aku menekan butang kamera. Terpahat satu potret famili di dalam kamera aku.
"Free style!" arah aku kepada ahli keluarga tersebut. Dengan penuh selamba mereka semua berlagak aksi selamba. Dengan kiraan tiga, sekali lagi aku mengabadikannya sebagai satu kenangan.
"Friends photo!" ujar pengantin lelaki kepada rakan-rakannya pula.
Ahli keluarga mula bersurai dan digantikan pula dengan rakan-rakan pasangan pengantin. Masing-masing mula mengambil tempat untuk mengambil gambar bersama-sama dengan pasangan pengantin yang kelihatan bergaya di dalam sut dan juga gaun.
"Riz! Kau jangan malu alah nak ambil gambar. This is my wedding, okay?" tegur pengantin lelaki kepada rakannya yang tidak turut menyertai mereka.
Spontan aku memandang ke arah lelaki yang dipanggil Riz oleh pengantin lelaki. Tergamam aku seketika. Dia? Bukan ke dia... Chinese guy yang drive Audi beberapa minggu lepas? Yang selamba parking kat tempat parking aku? Bukan dia ke?
"Fariz Adryan... Come join us!" Salah seorang rakan pengantin mula memanggilnya. Seorang demi seorang mula memaksa gerangan yang dipanggil Fariz Adryan bergambar bersama. Pemuda yang berwajah seperti bangsa Cina mengalah dan menyertai rakan-rakannya.
Dia Melayu? Biar betul? Mati-mati aku ingatkan dia Chinese. Fariz Adryan... Boleh tahan nama tu, sesuai dengan orangnya. Ya Allah! Apa aku merepek ni? Ingat rocketman, Zara. Dia buah hati pengarang jantung kau.
"Ready semua... On my count! One... Two... Three!" Snap!
"Ermmm... Zara, boleh ambil gambar saya dengan Fariz?" pinta pengantin lelaki kepada aku. Aku mengangguk setuju.
Pengantin lelaki yang segak bersut kembali mendapatkan gerangan Fariz Adryan. Tidak lama kemudian, kedua-duanya mendapatkan aku semula. Aku dan Fariz berpandangan seketika. Bibir Fariz seperti mahu menuturkan sesuatu kepada aku. Tetapi aku tidak mengendahkannya.
"Okay... Ready!" Dalam kiraan tiga, sekeping gambar diambil oleh aku. Kemudian, kepingan kedua diambil dengan aksi yang berbeza pula.
Pengantin lelaki mendapatkan ahli keluarganya apabila dipanggil. Hanya Fariz masih terpacak berdiri di hadapan aku. Aku abaikan sahaja susuk tubuh itu sambil meneruskan kerja aku semula, mengambil gambar setiap aksi para tetamu yang hadir.
"Mana kau park kereta buruk kau?" soalnya tiba-tiba dengan bahasa yang aku rasakan amat 'sopan' sekali.
"Di tempat yang sememangnya khas untuk saya," balas aku semula.
"Masih block kereta orang?" soalnya menyindir aku akan kejadian lepas.
"Tempat khas untuk saya. Tak perlu nak block kereta orang lain pun," jawab aku tidak mahu kalah dengan perang sindiran kami berdua.
YOU ARE READING
Cinta Si Wedding Planner
Lãng mạnBacaan Bab Awal Sahaja Tajuk: Cinta Si Wedding Planner Penulis: Dhiyana Penerbit: Penulisan2u Harga: RM29.00 (Semenanjung) // RM32.00 (Sabah & Sarawak) Diskaun RM3 dan Free Postage pembelian melalui www.p2u.my & aplikasi Karyaseni