Bab 2

260 5 0
                                    

"Manade,tak baik tau kau cakap kawan baik kau camtu.aku just tegur jejaka idaman aku je.takleh ?" Farhana

"Jejaka idaman konon,eee geli lah aku" Syuhaila

"Suka hati aku lah nak lelaki idaman cam mane"Farhana bercakap dengan jelingannya yang diberi tepat kepada sasaran iaitu syuhaila , hehe.

"Yelah hana,sukati kau lah.janji bahagia" kata Syuhaila dengan ketawa.

Syuhaila tidak berminat untuk mengetahui siapa pemilik rumah sebelah itu.Cukuplah setakat kawannya seorang yang gedik itu memperkenalkan diri.Bagi dia tidak wajib pun muntuk memperkenalkan dirinya kepada mereka.

"Weh hana,esok aku nak balik kampung lagi pun esok kan cuti.kau nak ikut tak ?"

"Balik kampung ? Wahh,nak ikut nak ikut"

"Yelah"

Syuhaila dan Farhana pun bertolak ke tempat yang ingin dituju.

***

Sesampai sahaja di rumah ibu bapanya,Farhana dan Syuhaila terus menyalam kedua-dua orang tuanya itu."Mak,kenapa mak suruh syu balik kampung tetibe ni?"."Ada orang nak meminanglah,dia nak pinang kamu.kamu nak?"kata puan Zilah."Syu ikut je lah mak,Syu serahkan semua ni kat mak" Syuhaila berkata sambil tersenyum.

Selepas kejadian malang yang menimpa Syuhaila itu,dia menyerahkan semua kepada ibunya.Setahun lalu,Syuhaila telah dipinang oleh jejaka muda yang ingin mengahwininya.Semasa perjalanan pergi ke rumah pengantin perempuan untuk bersanding,Hafzan iaitu tunang kepada Syuhaila telah mengalami kemalangan.Hafzan meninggal sewaktu dirawat di hospital kerana kebekuan otak yang dialami olehnya akibat kemalangan tersebut.

Semenjak itu,dia tidak lagi ingin mencari jodohnya.Biarlah jodohnya datang sendiri.Semasa ibunya berkata tentang orang yang ingin meminangnya,dia teringat akan tunangnya itu.


***

Keesokan harinya,datanglah rombongan meminang itu datang untuk meminang Syuhaila.Ibu lelaki itu menyarungkan cincin pertunangan mereka di jari manis Syuhaila.Walaupun Syuhaila tidak mengetahui siapakah lelaki tersebut,dia redha akan ketentuan Allah S.W.T yang ditakdirkan untuknya.

Dua hari kemudian mereka balik ke rumah.Sesampai sahaja dirumah,dua orang jejaka tampan itu sedang membersihkan kereta dan halaman rumah.

"Hai hana and akak cantik" kata Rykal

"Ape hai'2..." Syuhaila

Bersambung...

Jodoh Sebelah Pintu (Raihana Version)Where stories live. Discover now