Průběh
Nemoc se projevu zpravidla mezi 20. až 30. rokem a začíná se projevovat nespecifickými příznaky, jako je podrážděnost, náladovost, nedostatek sebevědomí a energie. Tyto příznaky můžeme pozorovat již od 15. roku věku.
Pacient není schopný vykonávat své zaměstnání, vztahy s přáteli a rodinou jsou narušeny, schopnost starat se o sebe se zhoršuje.
Prodromy
Podrážděnost, neklid a náladovost, nedostatek sebevědomí a energie, změna zájmu.
Nespecifické příznaky; až 5 let před první atakou.
První ataka
Pozitivní příznaky; ztráta náhledu; negativní a kognitivní příznaky
Trvá přibližně 6 měsíců
Remise
Období bez příznaků
Časné varovné příznaky
Nespecifické změny, nejčastější poruchy spánku
Týdny či dny před relapsem
Relaps
Pozitivní příznaky; ztráta náhledu; negativní a kognitivní příznaky
Trvá přibližně 6 měsíců
Varovné příznaky
Nemocný si při dotazu na vzpomínky před relapsem často vybavuje dobu ještě před hospitalizací. Nejčastěji si vybavuje problémy ve škole nebo v práci, konflikty s okolím, nesoustředěnost. Okolí si pak všímá uzavřenosti a špatné komunikace (drzost, úsečnost), nebo žádné komunikace.
Pokud už člověk tyto příznaky měl, je dobré si je někam zapsat, protože mohou upozorňovat na blížící se relaps. Čím dříve začne léčba, tím rychleji se pacientův stav zlepší.
Obecně mezi nejčastější varovné příznaky patří: nespavost, nesoustředěnost, nervozita, netrpělivost, pocity zesměšňování, pocit, že je nemocný středem zájmu, zhoršení paměti, nechutenství a ztráta zájmu o společenský kontakt.
Pokud na sebe člověk pozoruje tyto příznaky, měl by se se svými problémy svěřit osobně blízké, omezit stresující činnost, přísněji dodržovat denní režim a samozřejmě navštívit psychiatra, nebo alespoň zavolat do krizového centra, popřípadě pohotovost.
ČTEŠ
Schizofrenie
Non-FictionNejedná se o žádnou povídku, ale o mou seminární práci na téma schizofrenie. Z práce můžete čerpat informace, ale nezapomeňte ocitovat zdroj. Doufám, že to pomůže ujasnit si lidem rozdíl mezi schizofrenií a rozdvojenou osobností. Také bych tím...