The Little Taetae

44 2 0
                                    

''Wah cantiknya bear ni abang!", kata jungkook. Kim Taehyung hanya tersenyum riang melihat gelagat kanak kanak itu. Kim Taehyung terkenal dengan sifatnya yang sangat sayang akan kanak kanak. Dia juga telah kehilangan ibubapanya sejak kecil. Sekarang dia hanya menumpang teduh di sebuah rumah anak yatim.

"Ya, abang tahu, comel sangat macam adik abang ni!" Katanya sambil mencubit pipi adik angkatnya itu."Abang sakitlah! Walau apapun, adik nak ucapkan terima kasih sangat sangat dekat abang, sebab hadiahkan adik bear yang besar dan comel ni" ucap jungkook dengan hati yang ikhlas kepada abang angkat kesayangannya itu. "Tak apa, adikkan dah belajar sungguh sungguh dan buktikan dekat abang yang adik boleh berjaya. Ermm, adik nak namakan bear ni apa ya?" soalnya sengaja mahu lari dari topik. "Haahlah, nak namakan apa ya?, better adik bubuhkan nama dia Taetaelah, sebab abang yang beli bear ni, Hai Taetae!"katanya sambil menggeletek perut anak patung itu. Gelak Taehyung terharu.
__________________________

"Wui Taehyung, asal kau nampak lesu semacam je harini?"soal suga, seorang daripada group nyanyian mereka. Kim Taehyung juga telah menyertai sebuah group yang masih belum terkenal ketika itu iaitu BTS."Tak ada apa apalah, aku okay je" jawab Taehyung mendalih."Kalau macam itu, tak apalah, jom kita mulakan latihan semula" ajak Rapmon, ketua kumpulan itu.
__________________________

Setelah habis melakukan latihan, Taehyung meneruskan langkah lesunya terus ke rumah. 'Alang alang dah keluar rumah ni, baik aku terus ke hospital, badan aku sakit sangat ni!' Terdetik dihatinya.Sesampainya dia di hospital, dia terus mencabut nombor giliran. Nasib menyebelahinya kerana tidak ramai yang datang pada hari itu."Doktor, kebelakangan ini, saya sering sakit badan, tulang tulang dalam badan saya rasa sakit sangat sangat" terang Taehyung kepada Doktor yang bertugas itu. Setelah melakukan beberapa pemeriksaan,"Encik Taehyung, saya minta maaf, anda menghidapi.....
________________________

"Abang, jom teman adik pegi beli aiskrim, takutlah, nanti ade orang culik" risau jungkook."Adik, abang x berapa laratlah harini"nyata Taehyung dengan keadaannya yang semakin lemah."Alaa, abang ni, adik nak jugak aiskrim, nak jugak nak jugak!" Bentak jungkook mahu menegakkan kemahuannya.Taehyung terpaksa akur, tiada apa yang dapat menggembirakan hatinya selain melihat adik angkatnya itu tersenyum.
__________________________

"Kak, bagi aiskrim potong ni dua ya," beritahu Taehyung kepada peniaga itu."Yela Taehyung, tapi akak nak tanya sikit ni,kenapa muka kamu pucat sangat ni?" Soal peniaga itu kerisauan."Biasalah kak, saya ni memanglah, salah makan sikit,mesti demam," dalihnya mencari alasan."Ouh,..."respon si peniaga."Nah, ni aiskrim korang, akak jual yer","Terima kasih kak, kami beli", kata Taehyung dan Jungkook serentak."Abang, lepas ni kita singgah taman permainan ya?","Baiklah dik,".
_____________________

Setelah menghabiskan masa bermesra bersama di taman permainan, mereka
teruskan rentak kaki mereka ke rumah."Abang, thanks for this nice day!".ucap Jungkook menghargai."Well, haha!"gelak si abang."Amboi, belagak, haha".Berlaungan gema gelakan mereka.
_____________________

"Adik, ni nak lintas jalan besar ni, pegang tangan abang kuat kuat!".arah Taehyung dengan tegas."Abang ni, cakap macam adik ni kecil sangat"betak jungkook yang mengatakan dirinya mampu melakukan sendiri. Semasa melintas "ABANG!!!!!"
DUVVVVVVMMMM!!!.
Kini, tiada apa lagi yang mampu terucap, hanya warna merah yang menghiasi pandangan.'Ya tuhanku, selamatkanlah nyawa Abangku' itu sahaja tersulam di bibir jungkook.
_________________________

"Boleh saya tanya, siapa waris atau warga yang terdekat?"tanya sang doktor melaksana tanggungjawabnya. Tanpa berlengah Jungkook terus berlari ke arah doktor."Saya!!doktor, doktor, bagaimana keadaan abang saya!!"gesa jungkook menunjukan kebimbangannya."Mari ikut saya ke bilik saya". Setelah tiba "Cik, dahulu, abang cik pernah datang bertemu dengan saya dan.......

#throwback
Setelah melakukan beberapa pemeriksaan,"Encik Taehyung, saya minta maaf, anda menghidapi osteoporosis (penyakit barah tulang) dan penyakit telah merebak ke seluruh badan encik" ulas doktor.

#Realiti
"Ya Tuhanku, kenapa dia tak pernah beritahu saya, huhu" katanya sambil titisan titisan kecil menghiasi pipi."Dan sekarang ni, kami tak mampu melakukan apa apa kerana dia kemalangan teruk dan tulang tulangnya tidak boleh diperbaiki lagi"sambung doktor.Lagi kuat teriakan tangisan si Jungkook."Saya berharap, cik dapat bersabar, kami beri peluang pada cik untuk memberi kata kata akhir kepada abang cik dan kami akan mematikan saluran pernafasan". Angguk Jungkook, redha.
__________________________

Hari ini, adalah hari pengebumian abang Taehyung, sayu,sepi dan sedih menyelubungi diri hadirin yang hadir pada hari itu. Semua telah memulakan langkah untuk pulang, tetapi tidak bagi Jungkook."."Abang, saya tak sanggup kehilangan abang, kenapa abang tinggal adik sorang sorang, ambillah balik bear abang, adik tak sanggup!", kata Jungkook dengan airmata yang berlinangan sambil meletakkan anak patung yang dihadiahkan padanya itu di tepi pusara abangnya.
_________________________

Setelah sampai ke rumah, Jungkook terus melajukan langkahnya ke biliknya. "Aik, ni bear yang abang berikan pada aku!"soal Jungkook kepelikan. Disebelah anak patung itu terdapat helaian yang tertulis,

Dear Jungkook,

Adik, abang mintak maaf sebab tidak beritahu adik bahawa abang sedang menghidapi penyakit. Simpanlah bear comel ini. Jangan sedih sedih, abang sentiasa di sisi adik.

-Kim Taehyung-

"Baiklah abang, bear ini akan sentiasa di sisi adik, sehingga nafas terakhir" peluk Jungkook, anak patung itu dengan erat dengan senyuman dan tangisan yang menghiasi wajahnya.

-The End-

The Little Taetae (#Completed/OneShot)Where stories live. Discover now