Chapter 19

4.2K 163 1
                                    

"Kenapa tak duduk je dengan dia tadi?" soal Azrul acuh tak acuh.
"Malas," jawab Aqma sepatah.
"Cakap je awak suka bersweet dengan dia tadi kan? Siapa lah yang tak suka bila kena panggil sayang-abang.. Semua orang suka! Yang terhegeh-hegeh ikut saya pergi sini buat apa?" perli Azrul dengan nada penuh sinis. Aqma pula mengerutkan dahi.
"So?" soal Aqma. Sinis.
"So apa so? Eksen je lebih,"
"Awak ni dah kenapa?" soal Aqma. Hairan pula tengok mamat ni marah tak pasal-pasal.
"Apa? Ingat saya tak tahu awak pun ada perasaan kat dia. Kan?" perli Azrul.
"Kalau ya pun saya suka kat dia, apa masalahnya dengan awak? Saya rasa tak ganggu hidup awak pun," ujar Aqma. Azrul pula terdiam. Kau lah ni, Azrul! Yang kau pergi marah dia buat apa?!
"Ke awak ni jealous?" duga Aqma kemudian disusuli ketawa.
"Kalau betul saya jealous? Ha, awak nak cakap apa?" ujar Azrul pula.
"So memang jealous betul lah ni?" duga Aqma.
"Muka saya," Azrul menunjuk pada dirinya sendiri.
"Jealous? Hahahhahahahah, sah awak ni berangan." Azrul ketawa yang dibuat-buat.
"Whatever lah! Saya nak sambung kerja saya. Shuh, pergi dekat meja awak! Jangan kacau saya," Aqma menghalau Azrul. Tadi cakap nak buat kerja, tapi melencong pergi meja aku pulak!
"Aqma, saya nak ingatkan awak. Jangan dekat-dekat dengan Azwan lagi lepas ni," pesan Azrul.
"Asal pulak? Suka hati saya lah nak dekat dengan siapa pun,"
"Tak,.. Saya takut bila saya nampak dia tengok awak. Dia tenung awak macam nak terkam tahu? Awak tak takut ke mata dia meratah seluruh tubuh awak? So, fikir-fikirkan lah," ujar Azrul lalu pergi ke mejanya. Okay part itu, Aqma deep.😑 Betul ke Azwan tenung aku macam tu? Kalau betul, aku sumpah mata Azwan tu jadi buta! Kuaja betul.

Hujung minggu yang membosankan. Aqma baring meniarap di atas katil. Mukanya disembamkan pada bantal. Nampak macam bosan sangat dah tu😂
"Bosaaaaan!!" jerit Aqma. Tapi tak kuatla, suara dia tenggelam sebab muka dia ditutup dengan bantal.
"Ajak Zati keluar la," ujar Aqma lalu mengeluarkan telefon bimbitnya.
"Assalamualaikum, hello?" Aqma memberi salam setelah panggilan bersambung.
"Waalaikumussalam,. Ha, nak apa?"
"Keluar jom? Aku bosan laa,"
"Nak pergi mana?"
"Mana-mana asalkan keluar."
"Okay. Kau lah ambik aku,"
"Memang lah. Nak tunggu kau beli kereta memang tak lah. Dah, kau siap-siap, aku datang kejap lagi."
"Okay." panggilan dimatikan.
Mereka pun keluar laa....

"Assalamualaikum, makcik.." Azrul menyalami tangan ibu Aqma yang sedang menyapu sampah di koridor.
"Waalaikumussalam.. Ada apa Azrul?" soal ibu Aqma.
"Saya datang ni, nak cari Aqma. Aqma ada ke makcik?"
"Ohh.. Aqma takda, dia baru je keluar dengan kawan dia tadi."
Ishhh.. Baru je aku nak ajak dia keluar tadi! Spoil la kawan dia tu! Desis Azrul dalam hati.
"Oh kalau macam tu saya balik dulu lah makcik. Assala.."
"Eh jangan la balik dulu, jemput masuk." belum sempat Azrul bagi salam, ibu Aqma dah potong.
"Tak pe lah, makcik."
"Mari lah masuk dulu. Minum-minum.. Sekali sekala, sembang-sembang lah dengan makcik."
"Kalau macam tu, ye lah. Saya masuk,"
"Ha, mari mari,"
Azrul pun mengikut saja kehendak ibu mertuanya. Ops, 'bakal' ibu mertua.
"Nah, minum." ujar Ibu Aqma sambil menghulurkan secawan teh kepada Azrul.
"Susah-susah je makcik,. Terima kasih la," ujar Azrul sambil menyambut huluran itu.
"Sama-sama. Ni, kenapa kamu cari Aqma tadi? Tak kan lah takde pape,. Kalau takde pape, tak de nya kamu nak datang sini."
"Takde pape lah makcik," nafi Azrul malu-malu.
"Cakap je," ujar Ibu Aqma. Azrul menggaru-garu keningnya yang lebat.
"Err,.. Sebenarnya saya nak ajak dia keluar. Tapi dia dah keluar dengan kawan dia, takpelah."
"Kamu berdua ada hubungan apa-apa ke? Boyfriend dia ke apa ke.."
"Takde, makcik. Kawan je," ujar Azrul.
"Kamu ada simpan perasaan dengan dia ke?" soal ibu Aqma. Azrul menelan air liur. Aduii rasa macam kena siasat pulak.
"Err.. Takde,"
"Takpe jujur je. Jangan malu-malu. Makcik janji tak marah," ujar ibu Aqma. Nampak sangat aku menipu😂
"Sebenarnya, saya suka dekat dia makcik. Tapi saya tak cakap kat dia. tak guna jugak kalau saya bagitahu dia, sebab saya rasa dia macam takde perasaan kat saya." luah Azrul. Huh, rasa macam lega pulak luah dekat ibu Aqma ni.😳 Ibu Aqma mengukir senyum.
"Sebenarnya, makcik pun berkenan dengan kamu untuk dijadikan sebagai calon menantu.. Tapi tu lah, makcik ingatkan kamu berdua ada hubungan lebih dari kawan. Rupanya tak. Susah lah makcik nak kahwinkan kamu berdua." ujar ibu Aqma. Kembang hidung Azrul bila ibu Aqma cakap yang dia ingin dijadikan sebagai calon menantu.
"Tapi jangan risau, makcik akan bantu kamu."
"Betul ke ni makcik?"
"Betul.. Jangan risau lah,"
Yuhoo!! Yes! Aku dah cop awal!
"Tapi makcik jangan bagitahu kat dia pulak saya sukakan dia. Saya belum sedia lagi nak bagitahu. Saya akan bagitahu bila saya betul-betul dah ready,"
"Ya, jangan risau. Ini semua dalam perancangan kita. Kita je tahu," ujar Ibu Aqma.
"Terima masih la makcik sebab sudi saya jadi calon menantu makcik. Saya harap apa yang kita rancang ni nanti berjaya."
"Sama-sama. In shaa Allah,"

Love You Mr. Under AgeWhere stories live. Discover now