chapter 4

3.2K 125 4
                                    

"Assalamualaikum,bonda!"sapa yusrina yg baru balik dari kelas tambahan petang di sekolah tadi.penat tahap nak pengsan atas katil. Yusrina berlari mendakap bondanya yg sedang sibuk memasak didapur dari belakang.

"Emm..sedapnya bau!bonda masak apa ni?"soal yusrina mendekatkan hidungnya dekat dengan periuk.

"Bonda masak Asam Pedas Ikan Mayong,favourite kamu kan?"jawab bondanya tersenyum.kesian anak bonda,mesti dah lama sangat x makan makanan bondanya sendiri.tergelak juga melihat yusrina terlompat riang jrngan jawapn bondanya.

"You are always the best bonda.tapi,macam banyak je bonda masak ni?ada tetamu ke?"soal yusrina jngkel.bonda ni jimat cermat orangnya.masak x pernah lebih x pernah kurang.ngam ngam.supaya x berlaku pembaziran.kalau tiba tiba masak lebih tu..confirm confirm lah ada yg nak datang rumah tu.

"Adalah.."balas bondanya dengan a nyum penuh makna."dah,pergi siap.pastu turun lunch.jap lagi tetamu sampai,malulah kalau anak bonda masam x mandi lagi."pesan bondanya dengan nada mengejek.

"Yelah bonda..Yus naik atas dulu k?"kata yusrina berlari manaiki anak tangga ke arah biliknya.

Tuala mandi dicapai dan suis lampu bilik air an air panas dibuka.setelah selesai,baju tshirt lengan panjang ala ala sweater dan seluar skinny jeans digayakan.tudunh shawl keknis bewarna hitam di capai dan dipusingkan di leher.siap.tak perlu nak make up.x perlu nak lawa lawa.simple but attractive. Cewahh..sesekali nak puji diri sendiri,x salah kan?haha.

"Ting,tong."bunyi lonceng rumahnya memecah sunyi.dah sampai lah tu..

Yusrina mengatur langkah ke ruang tamu.ternanti nanti jugak dibuatnya.tetamu special mana yg datang.

"Yusrina.."panggil seorang wanita bercermin mata dan bertudung purple lingkungan bondanya.

Yusrina kaku.kakinya terhenti seperti ada yang control.matanya betul betul tertumpu pada wanita tersebut.rahangnya hampir terjatuh."mu-mummy?"gugup yusrina.ye.memang mummy!"mummy!"jerit yusrina terus speedkan kakinya ke dapur.

Badan wanita yg dipanggil mummy itu dipeluk erat.pipinya dicium berulang kali.ya allah.hanya tuhan sahaja yg tahu betapa rindunya aku kat mummy.maklumlah dekat uk dah dekat 5 tahun

"Bila mummy balik malaysia?"soal yusrina riang.

"Semalam.saje nak buat suprise, nak yus terkejut.bila dah jumpa ank peremouan kesayangan mummy ni,terubatlah sikit rindu ni."balas puan aida membalas senyuman.

Di fikiran yusrina tetlintas sesuatu.jap,mana dia?.

"Mummy,Wan mana?"soal yusrina tiba tiba.puan aida tersenyum kecil.

"X lupa jugak yus, dekat si wan tu.dia kat luar tu,tengah kemas."balas puan aida menunjuk pintu kereta yg masih terbuka.yusrina memblasnya semula dengan senyuman.gila x kenal?bff till jannah aku tu.dari tadika dulu aku dah start rapat dengan dia.x yah cakaplah dia punya ngam tu.family kitaorang rapat gila,tu sampai panggil mummy and daddy.bagi aku dia dah macam seoarang abng.mmg srs macam adik beradik.

Yusrina menapak laju ke arah kawasan luar rumah.kepekatan malam sedikit mengaburi pandangan tetapi cukup untuk melihat wajah wan yg putih itu.

"Wan!"panggil yusrina teruja.tidak lekang senyuman lebar di wajahnya.

Wan mengangkat mukanya dari kereta bmw putih milik bapanya itu.reaksinya pelik.seperti pencuri yg melambainya.bukan itu reaksi yg di nantikan oleh yusrina.

"Cik ni siapa?"soalan yg diajukan Wan yg mengenakan baju t putih dan skinny jeans cukup membuatkan yusrina terkedu.
Tergamam.
Terpaku.
Diam,tanpa sepatah kata.
Matanya yg penuh harapan kian meredup.

Ditipu, Untuk Dicintai✔Where stories live. Discover now