"Yang ni okay tak?" soal Aqma sambil menggayakan blouse merah pada tubuhnya. Zati memerhati seketika.
"Tak," jawab Zati. Kemudian Aqma menggantungkan baju itu semula ke tempat asalnya.
"Dah masuk 24 baju aku tanya kat kau, semua kau cakap tak okay. Agaknya aku ni tak boleh pakai baju erk?" ujar Aqma. Zati yang mendengar kata Aqma itu tadi menahan ketawa.
"Dah semua baju yang kau pilih tu semua tak cantik nak buat macam mana? Haii... Aqma, Aqma.."
"Seriously semua tak cantik?" soal Aqma. Aku ni tak pandai pilih baju ke?
"Yup," jawab Zati. Tiba-tiba muka Zati bertukar ekspresi.
"Asal?" soal Aqma hairan. Pada masa yang sama, sehelai baju grid tergantung di depan mata Aqma. Mata dikalihkan ke belakang.
"Azrul? Apa awak buat kat sini?" soal Aqma sambil menjauhkan jarak mereka.
"Awak rasa apa yang orang buat dekat Parkson ni?" soal Azrul pula. Soalan dijawab dengan soalan. Aqma mengetap bibir menahan geram. Si Zati pula dari tadi sudah menyiku-nyiku dengan muka yang... Urgh, annoyed!
"Nah," Azrul menghulurkan baju itu tadi kepada Aqma.
"Nak buat apa?" soal Aqma hairan. Tiba-tiba bagi aku baju ni dah kenapa?
"Awak ambil lah baju ni, jap lagi saya bayar kat kaunter." ujar Azrul.
"Eh berat sangat ke tangan tu?" soal Azrul memandangkan hulurannya itu tadi belum diterima. Akhirnya, Aqma pun menerima huluran itu.
"Kenapa awak belanja saya baju ni? Saya tengok baju ni macam mahal je,"
"Tak salah kan kalau saya pilihkan baju untuk bakal isteri saya?" ujar Azrul selamba. Terbeliak mata Aqma dengar Azrul cakap macam tu.
"Awak merepek apa ni?!" marah Aqma.
"Baju tu sesuai kan untuk dia?" soal Azrul pada kawan di sebelah Aqma itu. Tukar topik...
"Eh sesuai sangat..... Pandai encik pilih baju untuk bakal isteri encik," ujar Zati. Spontan tapak tangan Aqma mendarat di bahu Zati. Zati mengaduh kesakitan.
"Awak jangan lah pukul dia,. Betul la apa yang kawan awak cakap tadi tu," bela Azrul.
"Awak jangan tunggu sampai saya tumbuk muka awak," ugut Aqma.
"Yelah-yelah,. Erm, Aqma." panggil Azrul.
"Apa?"
"Awak ada kemana-mana tak lepas ni?" soal Azrul.
"Tak," jawab Aqma. Jangan nak bawa aku ke mana-mana sudah.
"Kalau macam tu, awak lah jodoh saya." spontan Azrul menuturkan itu. Apa pulak mamat ni?
"Asal pulak?" soal Aqma.
"Kalau jodoh, tak ke mana.." ujar Azrul kemudian melarikan diri sebaik perasan muka Aqma macam nak menumbuk orang.
"Eeee..! Stress lah aku dengan mamat tu!" gumam Aqma menahan geram.
"Ya Allah, sweet gile do...." ujar Zati tiba-tiba.
"Apa sweet-sweet? Ingat ni apa, drama?" ujar Aqma.
"Tu laki yang salah masuk tandas dulu kan?"
"Ha'ah, asal?"
"Oo.. Macam mana korang boleh kenal ni?"
"Sama kerja,"
"Gantikan untuk cikgu Mariam?"
"Ye,"
Ooo.. Zati terangguk-angguk tanda faham.
"Aku rasa korang berdua ni jodoh lah,"
"Zati, kau jangan macam-macam."
"Ye lah, cuba kau fikir balik. Dah berapa kali korang terserempak tanpa disengajakan?"
"Malas aku nak fikir, jom balik!" ujar Aqma lalu pergi meninggalkan Zati di situ.
"Ha, ni lah masalah orang Malaysia! Cakap sikit, tukar topik! Heiii.. Stress aku!" bebel Zati seorang diri.
"Wei, kalau cakap sorang-sorang kat situ nanti sia-sia kau kena cop gila!. Kau nak?" jerit Aqma dari jauh.
YOU ARE READING
Love You Mr. Under Age
Teen FictionBlom ready synopsis Harap enjoy read cerita ni, okay?