GARAM

8 0 0
                                    

Hari ni hari raya Aidil Fitri..Macam biasa,akan ada orang datang beraya.Hari ni hari raya ke-11..Selepas sambutan Raya di sekolah,kawan2 terus datang ke rumah Hasya untuk beraya.

"Adik !! Bancuh air oren lagi,tak cukup la.Diorang ni dah setahun tak minum air so,bancuh banyak skit tau !! " Hazim memerli kawan-kawannya yang datang beraya Dahagakan Air..

"Adik busy la.Abang bancuh la air tu sendiri,adik tengah masak ni.." jerit ku dari dapur.

" Hmm..ye yelaa." balas Hazim dengan suara melerek..
Hazim menuju ke dapur.." ERRrr adik , botol sunquick tu kat mana? "

" Dalam peti sejuk" aku memuncungkan mulut ke arah peti sejuk..

" Air panas kat mana? "

" Dalam cerek,hati2 sebab air dalam tu panas "..

" nak guna jug yang mana Dik?"

" jug kat mana? "

" Abang,boleh tak pergi cari..Adik nak masak pun tak senang"

" HIHI^_^!!! SORRY SORRYY " Hazim tersenyum seperti emoticon senyum mulut petak nampak gigi atas bawah tersusun cantik..
*cantik tak ayat*

"ermm..jug,sunquick,air panas ada dah..lagiii.." Dagu diusap sambil berfikir bahan2 untuk membacuh air oren..

"Haa GULA tak ambil lagi !!" sambung Hazim..Hazim membuka kabinet..Terdapat dua bekas yang berisi gula dan garam.

" Yang mana satu gula , yang mana satu garam ?? " Hazim berfikir sejenak.
"emm lantakla yang mana pun "
TANPA DISEDARI,Hazim mengambil bekas GARAM !!!!

HAZIM mula membancuh air. " Air siap !! " .Dengan yakinnya Hazim menuju ke arah kawan2nya di ruangtamu dan
" Nah Air !! Jemput minum.."

Shairul orang pertama yang meminum air bancuhan Hazim yang telah dituang ke dalam cawan kaca..Kemudian,semua orang turut serta meminum air oren tu.

" Err HAZIM,kau ke yang bancuh air ni ?"

" HA'A.Aku yang bancuh.."

"ouhh patutlaa sedap " Shairul tidak sampai hati untuk bercakap rasa sebenar air tu..

"Well,aku kan rajin masuk dapur,sebab tu air ni sedap..Lagipun buat air kacang pis je".. Hazim bangga diri...

Sedang mereka berbual,Hazim terasa kehausan lalu meminum minuman bancuhan tanggannya itu..

" . . . . ㅡ_ㅡ. . . ."

" Sedapkan air kau,rasa macam air laut kan " Kata2 Shairul membuatkan yang lain ketawa.

Mereka mula ketawa tak ingat dunia apabila melihat reaksi Hazim yang bencikan air oren bancuhannya itu..

ㅡㅡㅡㅡ
" Kuatnya diorang ni gelak..Apa yang kelakar sangat " bisikku di dalam hati semasa mendengar suara garau kawan2 Abang aku ketawa dari dapur.

Tiba tiba..

ASSALAMMUALAIKUM,

WAALAIKUMSALAM" balas manusia yang ada dalam rumah.

" Sorry I'm late..Tersesat tadi " mamat hensem berbicara sambil bersalam salaman dengan kawan-kawannya.

" sokay la" balas Shairul.

" kau rugi datang lambat" kata Hadi.

Kenapa?"

" Takda apa lah"
" kau dahaga tak? Ni ada air oren..nak aku tuangkan tak? " Hazim mempelawa mamat hensem itu..

Aku dari dapur hanya melihat gelagat mereka..KAwan abang yang datang lambat tu ditenung sekejap.

"Boleh tahan hensem jugak yang baru sampai tu "..

" boleh jugak..dahaga sangat dah ni " balas mamat hensem itu..

ㅡㅡㅡㅡㅡㅡ

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 14, 2016 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

MR.BOOMERANG + MISS STALKERWhere stories live. Discover now