wowz..tell me."
"you know what?aku suka dia sejak umur aku 5 tahun,sejak first time dia langkah masuk dalm hidup aku.aku pun tak tahu macam mana tapi aku rasa bersyukur allah anugerahkan dia untuk mewarnai hidup aku.cantik?takyah cakaplah...allah je yang tahu macam mana rasa nak berhenti je jantung ni bila tengok dia.peramah baik hati manis bila dipandang.senang cerita dia seorang perempuan yang sempurna di mata aku.kalau aku sedih dialah orang pertama yang buat aku senyum sampai muka ni rasa nak cramp.dia je yang mampu gerakkan hati yang dah lama menyepi ni.hanya dia.kalau umur ni panjang dan jodoh tu berkekalan aku nak sangat jadi lelaki pertama yang akn sarungkan cincin dekat jari manis dia dengan gelaran seorang suami dalam lafaz akad nikah yang sah.tapi nak buat macam mana allah dah tentukan jodoh yang terbaik untuk kita.mungkin ada yang lebih baik untuk dia dan ada yang lebih baik untuk aku,sebab..aku tak rasa aku mampu jadikan dia milik aku.ye.memang dia terima aku.tapi penerimaan dia tak seperti yang aku harapkan"luah wan dengan suara separuh perlahan dengan riak wjah yanh cukup membuktikan apa yang dikatakanya memang betul betul datang dari hati.
"Maksud kau?"soal yusrina cuba menyantaikan badanya untuk kembali mendengar luahan wan.
"Aku timid.aku terlampau takut nak luahkan apa yang aku rasa.aku takut sangat lepastu hubungan dia dengan aku makin renggang.and aku takut kalau lepasni aku tak boleh tengok senyum yang selalu buat aku senyum sekali.sku takut renungan mata yang selalu buat aku tenang hilang tak berganti.dan yang paling aku takut..aku tak akan dapat dengar suara yang boleh buat hati aku yang berkocak ni jadi tenang macam ombak kat depan ni.dia tak pernah anggap aku lebih dari seorang kawan yusrina asyera."sambung wan lagi.
Jujur aku kata,dalm 10 tahun aku kawan dengan wan.ni lah kali pertama mata dia penuh dengan harapan dan keikhlasan atas apa yang dia cakap.
"Then kau tunggu apa lagi.beranikanlah diri kau then confess."pesan yusrina.
"Kalau aku mampu aku rasa aku dah lama rasa bahagia dengan dia.tapi aku dah terlambat.dia dah jumpa orang yang lebih berhak menerima dia."balas wan dengan nada yang semakin bergetar.
"Aku minta maaf kalau aku busy nody ke apa tapi aku ju-"kata kata yusrina dicantas oleh wan.
"Aku tahu kau ambil berat pasal aku and i really appreciate it."sambung wan.
Yusrina menghela nafas panjang.
"Kalaulah aku jadi perwmpuan tu aku yakin akan terima kau."ujar yusrina sambil mendongakkan kepalnya ke langit.
"Kau pasti ke?hidup ni kita tak boleh jangka."balas wan juga mendongakkan kepalnya melihat langin yang dipenuhi gemerlapan cahaya bintang dan bulan.
"Kenapa kau cakap macamtu?"
"Nanti kau tahulah.."
**
"Assalammualaikum semua."salam bertukar sahutan diantara guru kelas 5sc1 puan sabariah sarigan yang tiba tiba masuk langsung mengejutkan semua pelajar kerana sekarang bukanlah waktunya."Saya ada berita nak bagitau awak semua ni tapi saya harap awak tabahlah dengan berita ni.muhammad ikhwan telah berpindah ke sekolah asalnya di uk.saya dapat beritanipun mengejut dari pengetua,family ikhwan call kata dia dah takkan datang sekolah lagi start harini"kata kata cikgu cukup membuatkan yusrina terpaku,diam tanpa sepatah kata.
Keadaan sekeliling mula senyap.kepalanya tertumpu pada satu perkara. Kenapa dia pergi tanpa bagitau aku? Terasa sungguh berat matanya cuba menahan air mata yang bila bila masa sahaja boleh membasahi pipi gebunya.
Irfan memandang sekilas wajah gadis yang berada di sebelahnya.jelas terpapar kekecewaan tentang berita yang mengejut itu.gila tak terkejut? Aku pun tak tahu pape.
***
"Assalamualaikum bonda!"jerit yusrina segera mwmbaling begnya ketepi dan mengejar bondanya di dapur."Bonda,bonda tahu tak yang wan balik uk?"soal yusrina cuak.
"Bonda tahu.tadi mommy wan call.kenapa ni?"terang bondanya pelik.
"Bonda tahu tak yang wan pergi tanpa bagitahu yus apa apa pun?!"ujar yusrina dengan wajah kecewanya.
"Yeke kamu ni yus..entah entah dia busy ke.takpun kamu tak check phone ke.."balas bonda cuba menenangkan yusrina.
"Ya allah bonda! Yus ni kawan baik dia!kalau ye pun busy at least bagilah tahu! Yus tak pernah tak ambil kisah pasal dia tau bonda! Dia satu satunya kawan yang yus ada!"teriak yusrina geram.
"Flight dia pukul berapa ?bonda tahu tak?"sambung yusrina kelam kabut.
"Rasanya pukul 3.00 macamtulah..kamu nak pergi ke?"soal bondanya lagi.
"Walau macam mana teruk pun,yus kene pergi.yus takkan biarkan dia pergi tanpa apa apa.nanti irfan ambil yus.kitaorang gerak ke klia."terang yusrina sebelum bergegas kebiliknya apabila melihat jam di tanganya menunjukkan 40 minit lagi pukul 3.00.masa yang menentukan pertemuan mereka.
**
"Kau cari dekat sana aku cari kat kawasan ni."arah irfan sbelum mereka berpecah mencari wan yang masih tidak kelihatan."Tak angkat pulak.."gumam irfan perlahan apabila talian tidak berjaya disambungkan ke telefon wan.usaha demi usaha,kesesakkan bilangan orang yg terlalu ramai menyukarkan lagi pencarian merwka.
"Aku tak jumpa.."ujar irfan mengah
"Aku pun.."sokong yusrina.
"Irfan macam mana kalau aku tak sempat jumpa dia?"suara yusrina mula bergetar.
"Aku yakin takdir korang kuat.jangan fikir bukwn bukan.kita doa sama sama."trgur irfan sebelum mereka menyambung operasi mereka.
"Yusrina..."tegur irfan mengetuk bahunya.
"Kenapa?"soal yusrina jengkel.matanya cuba melihat apa yang sedang di tunjuk irfan.tumpuanya hanya satu.wajah wan yang sedang duduk menunggu gikiran dalm masa 5 minit kapal terbang akan berlepas.handphoneya dicapai laju dan nombor wan didail pantas.matanya masih tertumpu pada wan..
Terkilan.
Terpaku.
Tergamam.Wan hanya mematikan panggilan dan menyimlan handphonenya.
"Sila beratur dan berjalan ke arah kapal terbang menggunakan laluan yang disediakan dengan segera terima kasih."announcement yang diberikan dipatuhi semua penumpang yang akan menaiki kapal terbang tersebut.
@LOVELYBFF
:Kenapa kau sengaja tak angkat call aku?kenapa kau buat aku macam ni?aku dah tak penting ke untuk kau sampai kau tinggalkan aku tanpa sepatah kata.at least can you give me a chance to see your face for the last time?pandang belakang now.Kepala wan perlahan lahan memandanh sayu kebelakang.wjaha yusrina yang dibasahi air mata ditatapnya buat kali terakhir.hanya senyuman manis diberikan wan sebelum mengatur langkahnya ke arah laluan yang disediakan.
Senyum tu,aku yakin tu la senyuman yang sama aku nampak masa malam yang dia luahkan perasaan dia terhadap first love dia.
Tiba tiba iphone 6s yusrina berdering.
@WanBff
: semua tu tak perlu.aku just nak kau tahu yang aku sayangkan kau.sayang yang betul betul ikhlas.Hilang.semua perasaan terkilan dan bencu akibat marah tadi serta merta reda.wan...kenapa kau perlu buat semua ni?
***
Setelah penat meredah jam yang begitu panjang sepanjang perjalanan dari klia ke rumah,yusrina mengatur langkah ke dalam kawsan rumah.hati yang kian malam membuatkan matanya semakin ngantuk.tetapi ngantuk yang tak seberapa itu lenyap,apabila wajah bondanya yang berada di ganggang telefon rumah dipandang.kelihatan riak wajah yang tak dapat ditafsir."Kenapa ni bonda?"tanya yusrina membuka tudungnya.
"Yus..kalau bonda cakap ni,bonda mohon sangat yus istighfar banyak banyak ye sayang.bonda nak kamu sbar"pesan bondanya dengan suara esakkan.
"Bonda ni kenapa?.."soal yusrina semakin gabra.
"Wan dah takde..kapal terbang dia terhempas dalam perjalanan tadi."kata kata bonda seakan akan betul betul menusuk di lubuk hati.rasa badan yang sudah tidak lagi bermaya.lemah.lemah sepertimana yang aku rasa masa wan takde di sisi aku.bukan sekejap.tapi selama lamanya.kepala terasa semakin berat.air mata yang ditahanya dari tadi kembali menghujani pipi seperti yang dirasai hatinya sekarang.susah nak terima.sape yang boleh terima kawan yang bersama denganya sejak berumur 5 tahun hilang untuk selama lamnya.ya allah sungguh berat ujian mu ini ya allah...
YOU ARE READING
Ditipu, Untuk Dicintai✔
Teen Fiction"Ma,isnt that too cruel? Buat dia jatuh cinta penuh harapan dengan irfan sebab nak buat dia kalah dariapada dapat scholarship tu then senang senang tinggalkan dia?srsly ma?!" Ajek gila mak aku ni suruh aku buat si minah bijak tahap dewa tu jatuh cin...