Cerpen - TEMAN SELAMANYA

542 16 7
                                    

Kring! Kring!

Yes! Loceng dah berbunyi. Times to go home. Goodbye teacher and my lovely friends. See you guys tomorrow. Tata...(haha..sempat jugak nak buat lawak..macam budak tadika)

Urghhh!! Penatnya!! Nasib tak ada kerja sekolah hari ni. Dapat jugak aku rehatkan fizikal dan mental aku ni..Aku terus mengemas bukuku yang berselerak di atas meja.

"Ain,petang nanti lepak kat taman.Aku jemput kau",kata Farish kepadaku.

"Okay,lagipun hari ni tak de kerja sekolah. Dapat jugak aku release stress aku ni.",balasku.

"Ermm..yelah tu..Dahlah jom balik. Aku dah lapar dah ni. Tak sabar nak makan masakan mak aku."

"Yelah. Jom..anak mak. haha." kataku menyakatnya.

"Haih..kau ni. Nasib baiklah kau tu perempuan. Kalau tak,..."katanya seperti marah.

"Kalau tak....???"

"Kalau tak memang aku dah cubit-cubit pipi kau ni."katanya membuat reaksi seperti ingin mencubit pipiku.

"Oh. Tolong jangan cubit pipi I yang gebu lagi cute ni."

"eeee..geli aku dengan kau ni. Mengada-ngada."katanya kegelian.

"Tapi itu fakta kan??"tanyaku kembali. Hehe,saje nak menyakat

dia. Bukan selalu.

"Yes.Its true. But..."

"But...??"

"I am more cuter and handsome than you.." katanya.

"ohhhh... puji diri sendiri yee..."

Kami ketawa serentak.

{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}{}

Beberapa bulan kemudian,

'Ermm,mana Farish ni. Dia tak ambil result ke?? Hari tu dia balik kampung. Ermmm,mungkin ada hal kot..' bisik hatiku sedikit kecewa. Dia teks aku pun tak apatah lagi nak call.

--- Ni utk pngtahuan semualah. Aku dgn Farish best friend sejak kecil lagi. Kami brasal drpd kmpg yg sama. Dahlah kat kmpg kami ni jiran,dkt sini pn kami berjiran jugak. tp kat sini jauh skit.skit je... ---

Aku terus melangkah masuk ke dalam kereta. Family aku semuanya ikut (hehe..family aku kecil ...ada 5 orang je including me..)

"Macam mana result??" tanya ibuku. Semua mata memandang ke arah aku. Kalau ye pun tunggulah aku tarik nafas dulu.

"Wahai family ku sekalian..I am very sorry that..." aku menghentikan kata-kataku.

"oh..jadi tak dapat straight A's lah ni.."kata kakakku hampa. Aih,dia pulak yang melebih. Semua mengeluh..except me..

Aku tersengih..Nak tau berapa A yang aku dapat...

"I GOT STRAIGHT A's " Aku bersorak gembira.

"What!!",jerit mereka serentak.

Kakakku terus memukul bahuku lalu berkata," Kau ni kan."

"Aduh,sakitlah." kataku sambil menahan kesakitan di bahu. Rasanya patah bahu aku ni..hehe..melebih pulak..

Family aku tersenyum gembira setelah mengetahui keputusan aku.

"Tapi,Farish tak datang tadi. Nak juga tau result dia. Farish,Farish. Lama betul kau kat kampung. Rindu nak balik kampung",kataku sambil memandang ke luar tingkap. Aku tak perasan bahawa senyuman family ku tadi telah pudar.

Keesokan harinya,

"Ain,hari ni kita balik kampung. Kamu kemaslah apa yang patut. Baju jangan bawa banyak sangat sebab kita tak lama."

Cerpen - TEMAN SELAMANYAWhere stories live. Discover now