Bisaan jest istotą, która występuje w folklorze malezyjskim. Według tamtejszych mitów jest to duch cykady, chroniący drzewa kamfory. Często jest przedstawiany jako piękna kobieta, ale może też przybrać postać owada.
Bisaan, z racji swojej funkcji - jako opiekunowie drzew kamforowych są w zasadzie wrogo nastawione do ludzi - zbieraczy ziaren kamforowych. Mimo to jest sposób na ich uspokojenie a nawet zjednanie ich przychylności. Należy wykazać się przy tym umiejętnością oszukiwania. Ludzie idący do lasu powinni używać specjalnego języka - Patang Kipur, języka kamfory. Jest to po prostu język malajski i Jakun, ale słowa są wypowiadane od tyłu lub w inny sposób zmienione. Prawdopodobnie chodzi o to, aby bisaan nie zorientowały się w zamiarach zbieraczy. Dodatkowo, aby je zjednać należy podłożyć w zaroślach porcję pożywienia dla nich, a także zachować post polegający na jedzeniu rzeczy suchych, nie gotowanych oraz soleniu potraw tylko gruboziarnista solą. Im grubsza sól, tym większe ziarna kamfory się zbierze. Kiedy bisaan śpiewają nocą, jest to niezawodny znak, że w pobliżu są drzewa kamforowe. Zasadniczo są to duchu pożyteczne i dość łatwo je udobruchać.
W Supernatural bisaan nie są jednak tak nieszkodliwe jak w mitologii malezyjskiej. Są w Ameryce bardzo rzadkie, ich cykl życiowy liczy 27 lat, z czego większość czasu przebywają ukryte pod ziemią. Aby się rozmnażać potrzebują ludzkiego nosiciela nie mają bowiem własnych organów rozrodczych. Opanowany przez nie nosiciel przestaje stopniowo przypominać człowieka, ma bladą cerę i świecące, zielone oczy. Charakterystyczny, wydawany przez niego dźwięk, nieco przypominający odgłos ćwierkania przyczynił się do tego, że w miejskiej legendzie w Gunnison (Kolorado) nazywany jest chitterem.
Po „godach" zapłodnione kobiety ukrywają się pod ziemią gdzie umierają, a w ich ciałach rozwija się kolejna generacja larw. Winchester'owie likwidują gniazdo w starej kopalni paląc wszystkie znalezione tam jaja i ich martwe nosicielki.
CZYTASZ
Bestiariusz • Supernatural •
RandomCo nadprzyrodzonego pojawia się w każdym odcinku? Skąd twórcy czerpią pomysły? O czym naprawdę są te wszystkie legendy? Bestiariusz to obszerny przewodnik po amerykańskiej kulturze, folklorze i miejskich legendach. Znajdują się tu opisy wszelkich kr...