Sc04-05-04. Rumah yang aku takkan lupakan. Actually, ini hostel tempat aku study. Apartment, tingkat 5. Atas sekali. Nak dijadikan cerita, dekat tingkat 5 ni, ada 2 rumah je yang berpenghuni. Rumah aku, dengan rumah depan. Rumah sebelah dgn rumah satu lagi tu kosong.
Dalam rumah aku, ada 3 bilik. Satu bilik ada 3 orang. Bilik aku bilik no 1. Then, dekat bilik no 2, depan bilik dia ada pokok besar. At first, rumah tu cuma ada aku, Faz, Ayu & Ina. Sampai la satu hari Rokh masuk rumah tu. Tapi that time bilik yang dah bukak hanya bilik no 1 & no 2. Bilik no 3 belum lagi sebab belum ada student yang nak masuk. Then aku dgn Faz suka la pergi dapur nak intai dalam bilik tu. First time aku intai, meremang bulu roma! Tak tahu kenapa.
Satu hari tu, ada budak baru masuk rumah. Dua orang. Sorang duduk bilik aku, sorang lagi duduk bilik no 3 tu. Maka secara rasminya buat pertama kali bilik no 3 tu dibuka. Budak baru yang masuk tu Yus & Su. Su tu yang masuk bilik no 3. Jadi malam pertama tu sementara belum ada roommate, si Yus teman la Su tidur dalam bilik no 3.
*****
Ada satu malam tu, aku ni memang jenis yang penakut & lemah semangat. Malam tu aku rasa takut sangat sampai rasa nak menangis. Lepastu Rokh & Ayu ajak la aku tidur bilik dorang since aku ni memang paling "adik". Aku ajak Faz a.k.a roommate aku, tapi dia tak nak ikut. Dia nak tidur dalam bilik je sebab nak otp. Aku pun malas fikir, aku masuk la bilik Rokh, Ayu & Ina. Dah borak borak, tak perasan jam dah dekat pukul 12 am. Baru Ayu perasan dia belum solat isyak lagi. Since dalam bilik dah penuh dengan tilam kat bawah, so Ayu pun pergi la solat kat luar.Masa Ayu solat, kitaorang dalam bilik ni sambung la sembang. Tiba tiba.....
Ayu dengan telekung & muka pucat sangat lari masuk bilik sambil nangis. Yang kitaorang semua terkejut lah. Jerit panggil Faz dalam bilik no 1, tapi tak ada jawapan. Kami cuba call, tapi tak dapat. Rokh cuba tenangkan Ayu, tanya apa yang jadi. Tapi Ayu keep on menangis, tak mampu nak cerita. Dalam 10 minit, Ayu dah mula tenang. Tapi tak nak cerita lagi. Aku dengan Rokh keluar ketuk pintu bilik Faz & bilik no 3. Diaorang keluar dengan muka confuse.
Lepas cerita apa yang jadi dekat Ayu, diaorang cakap diaorang dalam bilik tak ada dengar pun yang kitaorang ni menjerit panggil. Padahal kitaorang jerit kuat tadi. Then, aku pun call mama angkat aku yang ada dekat kolej tu. Dia datang. Kira mama aku ni tahu sikit sikit lah. Dia datang masuk bilik Ayu. Then dia pegang tangan Ayu. Ayu menangis. Agak 5 minit, baru Ayu nak cerita.
Ayu cerita, masa dia tengah tahiyat akhir, dia rasa macam ada "benda" dekat dengan dia. Tapi dia teruskan solat. Sampai dia bagi salam, dia nampak "benda" tu, tapi Ayu masih kuat. Teruskan solat. Selesai solat, Ayu tadah tangan baca doa. Habis berdoa, Ayu aminkan doa & tiba tiba "benda" tu muncul depan muka Ayu. Sebab tu Ayu terus lari masuk bilik dengan keadaan yang sangat takut.
Kemudian, mama tu tanya macam mana "benda" ni boleh jadi? Kami hanya diam. Cumanya perasaan kami memang yakin sejak bilik no 3 tu bukak, macam macam rasa kami rasa. Then, kami semua masuk bilik no 3. Panas!
Esoknya, masa Ayu pergi kelas, kami dapat whatsapp dari Ayu.
"Benda tu ikut aku sampai kelas. Aku takut."
Meremang bulu roma kami semua. Lepastu aku dengan Faz memang tak berenggang langsung sebab aku ni penakut! Nasib baik la kelas sama dengan Faz.
YOU ARE READING
Sc04-05-04
HorrorPengalaman aku dengan housemates dekat hostel. Percaya atau tidak, ini yang kami lalui.