“Ayden, I'm going to pasar malam!” Rania melaung dari muka pintu. Ayden di halaman sedang kusyuk bermain badminton dengan sekumpulan budak budak entah datang dari mana. Semua nampak macam budak sekolah rendah.
“You what? What did you say?” Ayden menyoal kembali. Matanya masih difokuskan pada permainan. Lawannya cuma berusia 12 tahun tapi sangat handal. Jenuh jugak Ayden menangkis serangan demi serangan.
Rania juga terpegun melihat lawan Ayden. Makk aihh. Juara kampung ke?
“I said..I want to go to pasar malam.” Rania ulang semula ayatnya.
Sibuk bersoal jawap dengan Rania, Ayden gagal menyambut serangan tajam dari juara kampung itu. Dengan itu Ayden sudah ketinggalan tiga point di belakang! Ayden memberi isyarat meminta permainan dihentikan sebentar. Dia berpaling ke arah Rania.
“Because of you, I lose one point.” Ayden merungut. Rania tersengih tanpa rasa bersalah. Siapa suruh Ayden hilang fokus. “By the way, what is pasar… malammm..?”Ayden menyambung dengan soalan.
“Night market.”
“When?”
“Next year.”
“Hahhh?” Melihat Ayden yang blur, Rania ketawa besar.
“Now, Ayden. Now now now nowww.”
“Why are you going now? It's not even night yet? Why are you going to night market when it's not night yet. You suppose to go when it's night. That's why it's called night mar….”
Rania tutup mulut Ayden dengan purse yang dipegang sejak dari tadi. Ayden kalau dapat peluang bercakap memang tak jumpa titik penamat.
“Who told you that we can only go to night market during night? We can go whenever we like. No rule saying we can't go to pasar malam in evening. I want to go now who care if it is not night.…..”
Giliran Ayden menutup mulut Rania dengan raket yang dipegangnya dari tadi. Rania tak jadi meneruskan hujah. Setelah Rania diam barulah Ayden menurunkan raket yang menutup mulut Rania. Rania yang kuat membebel. “I'll follow you.”
“Hurry up, I'm leaving!” Rania melaung ke arah Ayden yang bergerak menghampiri kumpulan kanak kanak tadi. “Sabar okey sabarr.” Gulp. Jawapan balas Ayden buat Rania tersentak. Ayden dah pandai cakap sabar.
“Okey guys, I got to go now. We'll continue tomorrow maybe and the winner for today is dreng drengggg…” Ayden buat sound effects drum roll sebelum menyambung, “Adiiiiii!” "Yeayyyy!" Serentak itu kumpulan kanak kanak itu bersorak. Seronok sangat nampaknya dapat kalahkan Ayden. Mereka berbalas lambaian dengan Ayden sebelum beredar dengan basikal masing masing.
Rania tersenyum melihat Ayden yang pandai menyesuaikan diri walau dengan siapa pon. Extra point for Kim Ayden!
“You wait here, I'll get change first.”
“Oh my God, Ayden you don't have to. We're going to pasar malam not a mall.”
“Who care? I still want to change my cloth. I'm sweating, baby.”Rania terkelu dengan panggilan ‘baby’ dari Ayden. Tak pernah pernah Ayden panggil dia dengan panggilan itu. “Okey. But make it fast.”
“I will. No worries, baby. Pasar malam can wait.”
“Yeah. Pasar malam can wait but if we go late there'll be a lot of people. I don't want people noticing you and start to throng you.”“Sayang, are you jealous?”
“Of course I'm not. I just hurmm you know I don't want you to get injured or anything.”
“I take that as yes then.”Ayden kenyit mata sebelum melangkah pergi. Rania terkebil kebil mencerna ayat Ayden. Hishh. Mana ada cemburu cemburu. Tak main la nak cemburu okey. Yeke?
YOU ARE READING
Putera Impian Milik Cinderella
Romance"Because this place is not save anymore." "Hah? Why??" Rania menggelabah. Cerita cinta tiba tiba jadi cerita seram ke? Kenapa tak selamat? Ada hantu? Macam macam persoalan muncul di fikiran Rania. Ayden merapati Rania. "They're coming." Ayden berbis...