Dah 3 tahun semuanya berlalu macamtu je.tiga tahun tu jugak takde sebarang panggilan ataupun mesej mahupun surat yang aku terima.tiga tahun tu jugak aku masih tertunggu tunggu dengan janji yang dia akan balik.kadang kadang perasaan ragu ragu mengetuk perasaa tetapi hati masih keras menolak bahawa janji irfan tak palsu dan aku hanya perlu tunggu dia macamana dia pinta untuk aku tunggu dia.keputusan spm di dalam fail dipandanh sekilas.masa hari keputusan keluar doa kau makbul irfan.aku dapat keputusan gempak dengan A+ dan A dalam keseluruhan subjek.tapi kebahagian tu tak kekal.aku pamdang handphone sehari suntuk tapi kau tak pernah call.
Mana kau?
Lamunanya terhenti apabila mejanya diketuk kuat oleh ain.bff yang dah sama sama capai result gempak and masuk universiti yang sama.
"Beb jom pergi sekolah.harinikan ada reunion batch kita.jom ah.dah lama tak jumpa ecah,mirah si gebu tu.aena.entah entah dah bernak pinak dah masing masing"usik ain lantas memaksa yusrina untuk bangun.
"Yelar yelar aku pergi.."jawabnya selamba.
***
Suasana majlis reunion yang diadakan cukup meriah.ingat aina affriena? Ketua kelas tu? Dah tunang dah dengan jantung hati pilihanya izzhairi haikal.kaki couple gak dulu ni.tak sangka couple diaorang sampai pelamin.kau bila pulak yusrina asyera? Aisyah dengan nazmi airil.amirah dengan haikal affendi.masing masing dah pakai cincin.aduh..jeles gak.majlis boleh dikatakan okay sampailah seorang lelaki dan seorang perwmpuan membawa anak muka mat salleh secara tiba tiba muncul di majlis.jap.aku kenal muka ni.ya.tu irfanMuhammad ammar irfan.
Rasa cuak mula melonjak.
Rasa terpaku muka hadir.
Sebelah dia.....Aedriana Syahirah
Dengan wajah jahat yang bersulam sinis."O.M.G. "bisik ain perlahan cuba menghalang yusrina.tapi terlambat.fikiran yusrina mula bertukar negatif.
"Assalamualaikum semua."sapa irfan sopan.
Bebola mata irfan dan yusrina kembali bertemu.renungan tu.aku rindu renungan ikhlas dia.irfan menghala ke arah yusrina yang masih berdiri kaku melihat apa yang berlaku.
"Hai,...yus-rina?"sapa irfan perlahan.
"Sampai hati kau kan?"balas yusrina dengan mata yang bertakung.
"Listen.aku tak tahu semua ni boleh berlaku.maafkan aku."terang irfan bersalah.
"Ini balasan kau lelas 3 tahun kau buat aku tertunggu tunggu dengan janji kau.tapi kau tipu.SEKALI LAGI."Balas yusrina sebelum beredar.irfan menghela nafas berat.
****
Duduk di tangga yang sunyi sesunyi hati yang beelagu sepi di dalam hati yusrina.air mata berulang kali dilap tapi masih jatuh tanpa henti.hati cuba dipaksa gembira namun masih tak tercapai.kau tak serik ke kene tipu dengan dia?kenapa tak serik lagi?"Wei,kau marah aku ke?..."soal satu suara yang cukuo dikenali yusrina.air mata dilap pantas.kakinya mngatur arah laju ke arah lain namun diberhentikan pantas oleh irfan.
"Bagilah aku explain dulu,lagipun apa salah aku?"tanya irfan berkerut dahi.
"Apa salah kau? Trpuk dada tanyalah diri."perli yusrina dengan hati yang terluka.sebaik sahaja wajahnya menoleh 180° irfan mula bersuara.
"Dahlama dah aku tanya diri ni.kalau nak dibukukan soalan tu semua dah edisi ke berapa pun aku tak tahu.diri ni kata dia pun tertunggu tunggu jugak 3 tahun tu berlalu secepat yang boleh.diri ni kata yang hati ni dah tak sabar sabar nak jadi seorang suami dan ayah kpd anak anak kita nanti.diri ni kata rasa berat nak alihkan pandangan ni dari satu wajah yang aku takkan pernah buang dan lupa dalamhati aku ni.diri ni kata jugak yang dia dah tak boleh tunggu nak jadikan seorang perempuan ni sebagai teman hidup dia.and perempuan tu pulak orang pertama yang dengar pasal rahsia hati ni. Kau yusrina asyera.Takkan kau percaya pasal aed tu wei? Aku saje je nak prank kau.aku nak tengok kau simpan tak janji aku? Kalau tak membujang lah aku sampai tua sebab aku hanya cintakan kau sorang je wei.kau tak ingat ke apa aku cakap ? Kau berjuta berbilion bertrilion kali cantik dari aed tu."belum sempat irfan berpatah aed yang tiba tiba muncul menyambung.
"Amboi.sedap mengutuk."ejek aed membuatkan yusrina kembali tersenyum tambahan lagi dengan kata kata manis irfan tadi
"Hebat tak aku berlakun wei?"soal aed mengangkat kening.
"Korang ni jahat ei prank aku..mati mati aku ingat kau pura pura baij je dengan aku dulu."ujar yusrina tergelak kecil.
"Kau lah orang yang dah selamatkan aku dari kene simbah asid masa balik dari hospital dulu wei.takkan lah aku nak tikam brlakang kau sebab muka seposen macam dia ni?hensem lagi husband aku"terang aed.macam mana aku berbaik dwngan dia aku ringkaskan macamtu je.panjang pulak nak cerita sampai habis.tapi lepastu kitaorang memang baik
"Husband?! Jadi betullah budak tadi tu anak kau? Mati mati aku ingat anak mana kau culik tadi"gurau yusrina membuatkan ketawa pecah disitu.
"Dahlah aku nak makan dulu.irfan jaga dia baik baik.janganlah nak prank prank dia lagi.sian aku tengok.bye.."ucap aed sebelum beredar.
Yusrina memberi renungan tajam.peha irfan pantas dicubit.
"Kau sengaja kan? Memang nak buat darah aku naik je keje kau.malu tau tak."marah yusrina bermasam muka.
"Yang kau pun emotional. Kau gila pergi percaya buat apa? Siap cakap aku tipu kau kagi pulak tu.bila masa aku tipu kau? Hatini jujur cintakan kau.kau ingat aku lupa janji aku? Kalau aku suruh tunggu,tunggu je.aku akan tunaikan percayalah.dah jangan ragu ragu sebab aku akan tunaikan janji aku next month jugak."kata irfan lagi.
"Janji yang mana ni?"
"Janji yang aku akan jadikan kau milik aku"
Senyuman berbalas senyuman.hati yang berkocak mulai tenang.alhamdulillah takde lagi halangan diantara aku dan dia.
**
"Pengantin perempuanya mana ni?"soal tok khadi yang berserban dan srdnag bersila dihadapan seorang jejaka berbaju putih beraongkok hitam dan berwjah seorang yang bergelar bakal suami."Dah siap pun dia,dah duduk kita mulakan majlis"arah tok khadi sebelum kembali melihat irfan dihdapanya.
Irfan tersenyum sendiri.senyum yang terapncar dari hati yang datangnya kerana bahagia.tidak pernah sekali pun wajah wanita bernama yusrina asyera begitu indah dan cantik dimatanya.lebih lebih lagi akan menjadi miliknya dengan sekali lafaz sebentar lagi.ni bukan lagi percubaa.tapi realiti.dah kali kedua irfan akad nikah tetapi nama yang sama.tapi ini bukan praktik.
"Sedia? Baiklah.aku nikahkan dikau, muhammad ammar irfan bin mohd azmi dengan pasanganya yusrina asyera binti khairulnizam dengan mas khawinya rm 2500 ringgit tunai."
"Aku Terima Nikahnya Yusrina Asyera Binti KhairulNizam Dengan Mas Khawinya Rm 2500 tunai"dengan sekali lafaz semuanya mula mengucapkan alhamdulillah. Segalanya berjalan lancar seperti yang dirancang.puan sofea dan aida masinh masing mencium pipi anak dan menantu mereka.cincin dibawa dihadapan yusrina.tangan yusrina disambut perlahan.
"As my promise.."ujar irfan sopan.
jari manis disarung lembut dengan cincin permata demgan gelaran seorang isteri yang sah.senyuman terujir di wajah pasangan suami isteri itu.tangan irfan dikucup perlahan.bersilih ganti dengan kucupan lembut di dahi yusrina.
"Finally kau dah jadi milik aku yusrina asyera."
"Lepasni tak perlulah ditipu untuk dicintai?"
"Never"
Sekali lagi dahi isterinya dikucup.akhirnya segala kebahagian tergapai.lelaki yang bernama irfan iaitu seorang yang bersamaan dengan kebencian aku now dah jadi suami aku.suami yang akan menggalas tanggungjawab untuk bawa aku dan family ke syurga.suami yang aku perlu beri kasih sayang sepenuhnya.dan suami yang aku perlu jaga segala galanya.aku mengaku.aku terima dia sebab aku cintakan dia
Terima kasih ya allah
YOU ARE READING
Ditipu, Untuk Dicintai✔
Jugendliteratur"Ma,isnt that too cruel? Buat dia jatuh cinta penuh harapan dengan irfan sebab nak buat dia kalah dariapada dapat scholarship tu then senang senang tinggalkan dia?srsly ma?!" Ajek gila mak aku ni suruh aku buat si minah bijak tahap dewa tu jatuh cin...