PART 1
Lps moing lelaki meninggal,kmi smua balik d kl...tdk pnh sdh dii kmi balik kg, tp ada juga urg yg kmi cri tuk jga tu rmh..smpailah stu masa tu urg col bilang dia mau stop kja..mgkin tu urg bosan kli jaga tu rumah, kmi fhm juga..
adalah beberapa bln mcm tu, rmh moing tbiar tdk kna jaga..
Sya pujuk la kuding bwa dia balik kg ksi rubuh tu rmh , susah juga gia klu kmi d kl tp tu rmh sana teda yg tinggal..
Smua dlm tu rmh pn stuju..
Ngam juga tu blang kakak, lgpn tdk bgus juga klu rmh tu tbiar..
"Ba kmu balik la urus tu rmh di kg, sy mmg tdk balik....bilang abang..
Mmg abg slalu sibuk...kdg 1 mggu lbih dia tdk balik rmh...
Mula2 kuding tdk mau balik juga tp pujuk punya pujuk dia tpksa juga ikut...dia tpksa apply emergncy leave...
Msa sy htr surat leave pn smpat lg sy kana bg warning spya jgn cuti lama2....
Kluar ja dr hospital sy nmpk jen(bstfriend) duduk sna cafe...
"Kana approve ka bilang jen smbil dia mnum tu carrot juice...
"Iya tp biasalah kana ceramah lgi...
"Biasalah tu bilang lg jen....
"kau mau ikut balik ka pigi kg?
"Bt apa gia kau blik kg tu?
"Kmi mau ksi rubuh tu rumah...
"Buli ba..knp kau tdk ctau awal kau bwa sy..tp kan..mcm lama sdh gia kau tdk blik kg lps moing kau mninggal...tu rmh msi ok ka bilang lg jen....
Sy cuma snyum ja tingu jen..
teingat sy blik msa moing pmpuan meninggal.. sy berabis ksi salah lino time tu psl dia yg berabis gia sruh ksi ubat moing pmpuan pakai bobohizan tp last2 mninggal juga moing pmpuan.. tu bobohizan kunun blang semangat(roh) moing pmpuan kana tgkap msa moing pmpuan d hutan...
Mula2 sy mau pcya ckp tu bobohizan tp bila moing pmpuan meninggal sy btul2 mnyesal dingar ckp lino guna bobohizan c ubat moing pmpuan
msa moing lelaki tggal sturang d rmh kdg 2 mggu bgtu lino balik c kwn dia,, kmi pn ada juga balik2 tp tdk juga slalu,smpai lah yg moing lelaki tba2 ja sakit..brulah smua apply leave balik... brabis juga lino yg tulung tme tu tp bila ingat blik psal moing pmpuan, mc lg sy smpan tu rsa sakit hati...smpai skrg sy tdk lg bcontact sma lino
"Lary....kau tdur buka mata ka bilang jen smbil dia c guyang2 tgn sy....
"Siou sy bilang...punya jauh sy mengelamun
Lps abis cita,, jen trus pigi apply leave, sy pula trus balik rmh mau packing barang...
Smpai drmh mama msi duduk d sofa smbil ksi rait(tick) tu buku..byk tu buku2 sna sofa btmpiaran
"Bsuk jam bpa kmu jln bilang mama...
"Lbih kurang pukul 10, smpai sna kmi book hotel lps tu pgi2 bru blik kg...
Mama diam ja...
Sy c kuar hp, sy dial numb jen
"Jen, bsuk kmi pigi airport jam 7..kau mau sy singgah ka?
"Tdk pyh la...ada juga urg htr...
"Ba yala..jumpa bisuk..
Sy msuk bilik adik,, dia msi tdur...
Sy trus msuk bilik ksi paking pa yg ptut kana paking...
Awal lgi sy kluar rmh sma kuding..kmi sggah pigi brkfst sblm pigi airport..
"Lps rmh tu kana rubuh, tu tanah moing mcm mna la bilang kuding,
"Kita tingu la mcm mna? Ksi sewa urg ka...
"Adakah mau sewa klu dkg? Punya lama pjlnan tu mau pigi kk bilang lgi adik...
Btul juga...siapa la yg mau sewa tanah d kwsan pdlaman...
"Ntilah kita tnya dorg drmh la sy bilang...
Lps abis brkfst cpt2 kmi pigi airport..dri jauh kmi nmpk jen duduk d bgku dluar..
Smpai ja kmi msuk trus pigi check in..
kjap ja sy rsa sy dlm tu kapal msa crew ksi umum tu kapal mau landing..mgkin sbab syok sy tdur jd td dii rsa tu msa...
Kmi trus tahan teksi
"Pigi hotel#######
Tu Hotel yg slalu sy pigi klu balik tmpt moing... Dlu excited sy balik cuti psal moing.. Skrg sy balik cuma mau c rubuh tu rmh...
Sy tahan ja tu airmata...bikin malu ja klu ngis dpn jen...
Prsaan tu jauh beza msa moing msi ada....
Smpai d hotel, kmi trus cri kdai makan..lps mkn kmi naik balik hotel mau tggu smpai pgi bsuk....
"Brpa lma kau apply cuti jen??
" 3 hri ja...
"Adalah dorg bg kau warning..
"Tiada juga..."
Mgkin juga sy kana bg warning sbab tlmpau lama btul sy tdk dtg kja msa urus moing pmpuan sakit...
"Lary, klu bsuk kita pigi kg..kita tggal mna nti sna bilang lg jen..
"Kita stay dlu sna 2 mlm..lps tu bru cri urg ksi rubuh tu rmh...
"Knp kau mau stay lg sna 2 mlm? Bkn kau dtg sna trus ksi rubuh tu rmh ka??
"Kan byk brg moing sana..takan la bah ksi rubuh ja tu rmh bgtu...
Jen trus diam...dia takan2 tu hp...
Sy pn ikut diam...pura2 sy tdur pdahal mls sy bckp....cpt la pagi...sy tdk sbar mau blik kg...palan2 kuar airmata sy....miss u moing
YOU ARE READING
Himpunan Cerita Seram Urang Kita Sabahan
HorrorHimpunan cerita-cerita seram di negeri Sabah. Menceritakan pengalaman yang menakutkan yang benar-benar berlaku kepada rakyat Sabah.