BAB 1

37 2 0
                                    

"Ni?" kedengaran suara yang agak familiar di telinga Wani.

"Ah.. Budak skema ni lagi. Haish, apa yang dia nak lagi? Tiba-tiba reti nak tegur aku." Hati kecil Wani bersuara sambil membalas senyuman Aaron tadi.

"Aku rindu kat kau. Baru sebulan lebih, rindu di hati ni menebal bagai homework yang Cikgu Ainun bagi," usik Aaron sambil ketawa. Wani hanya mampu tersenyum sinis.

"Ewah-ewah, berasmara dana ye korang dua kat sini? Apa cerrr ni? Awek kau mane, Aaron? Takyah kacau awek orang la. No gentleness at all." kata Awie budak yang terpoyo dalam kelas. Aaron hanya mampu tersenyum dan terdiam dek teguran Awie itu. 

"RING! RING! RING!"

Kedengaran loceng sekolah yang menandakan bermulanya sesi pembelajaran. Maklumlah, hari pertama sekolah, of course semua excited bila jumpa kawan sekelas. Cikgu Ainun melangkah masuk ke bilik darjah 2 Allamanda dengan iringan sound effect paluan meja oleh budak lelaki kelas tersebut. Cikgu Ainun merupakan guru tingkatan 2 Allamanda. Beliau memang telah masak dengan perangai anak-anaknya itu. That's why beliau tak marah, she knows that her students are "happy-go-lucky". Beliau juga merupakan guru matematik mereka. Oh no! How could all of you imagine seorang guru bertudung ayu yang lemah lembut boleh mengajar subjek Matematik & Matematik Tambahan. Salute terus ah! 

"Untuk tahun ni, Cikgu menggunakan kuasa veto cikgu untuk menentukan kedudukan kamu dalam kelas. For sure, no complaint okay." Cikgu Ainun buat surprise yang anak muridnya memang takkan suka. 

"Cikgu, memandangkan saya dan Wani dua-dua rabun, why not letak both of us duduk depan? Nanti makin teruk rabun kami." Aaron cuba menghasut fikiran cikgu. 

"Asal lak mention nama aku? Haish kau ni. Aku dah lama tak tampar orang. Kau nak merasmikan ke untuk tahun baru ni. Haaa...." balas Wani dengan memberi jelingan maut kepada Aaron.

"Wani, kamu dengan Aaron duduk bersebelahan dekat barisan kedua ye. Remember, no complaint at all." ujar Cikgu Ainun.

"Wth?! Why always me? Tak guna budak skema ni. Haish." Rungut Wani dalam hatinya. Aaron hanya senyum selebarnya. Dia tahu Wani seorang budak yang agak pandai so dia boleh focus on his study.

Perasaan serba-salah membelenggu diri Wani. Yelah kan, nak dijadikan cerita, budak skema tu la yang dia selalu kutuk, hina and everything la yang tak baik tu dia buat. "Haish.... Patut ke aku minta maaf? Tak perlu kot. Everyone make mistake so aku pun kira tak dikecualikan dalam hal ni. But... I'm feeling guilty, heyyy what happen to myself!" Well, orang kenal Amyyana Syazwani dengan ketinggian egonya, no wonder la dia taknak minta maaf atas kesalahan lampau. 

Remember When..Where stories live. Discover now