First Meet

4 1 0
                                    

*ting tong * kedengaran bunyi loceng menandakan kehadiran seseorang di perkarangan rumah banglo mewah milik Datin Suraya. Sejak penghijrahannya bersama Arinna ke perth, australia kira ll 5 tahun yg lalu, ini merupakan kali pertama dy menjengahkan semula kaki nya ke tanah air.
A

rinna yg sdg lena tidur di kamarnya terjaga dek bunyi deringan loceng yg tidak henti ll. " ishh spe pulk yg dtg nie. Kacau betu laa, tapi takkan tade spe ll kat rumah, kalau cik jah takde pn. Msti ibu ad kan? Tapi mana pulk ibu nie. Takkan ta dgr kut bunyi loceng tu dr td" getus hati kecil Arrin. Bunyi yg mnggngu waktu rehat nya itu seakan memanggil ll drnya. Akhirnya arrin

Bangkit juga dari katil empuknya." "Arghh memekak betu laa spe plk yg dtg malam ll buta nie. Ta reti hormat privasi org langsung nak berehat. Dah la lame dalam flight td. Jetlag woo! "Bebel arinn smbil menuruni anak tangga ke arah pintu utama.
Selepas matanya melilau mencari susuk tubuh ibu ksygnnya namun msih gagal menemui ibunya, arinn pasrah. Nampak nya dy juga laa yg perlu menyapa tetamu yg tidak diundang itu! Arghh! Ibu! Whre are u!
Tombol pintu dibuka. Terlihat susuk tubuh seorg jejaka yg berpakaian ala ll nak pegi pasar malam dihadapan rumahnya! Joggerpants, swetter, -huh not bad. Pandangan arrin beralih pula Ke bahagian rambut jejaka misteri itu. Hm style la jugk mamat nie. Aipp cup ll yg ak duk kaji dy ni dah kenapa. Arrin mula kembali ke dunia nyata stlh berangan smpay paris td !agak ll mamat nie persan ta ak usha dy td. Arghh pape jealaa. Kau da knp arrin wake up. Haraplaa mamat nie ta persan dy da kena scan dgn ak tadi. Muahahahha. Gelak jahat --
Arrin memulakan bicara " kau cari spe? "Tanyanya "ermm sy dtg nak jumpa dgn datin suraya, btw dy ad tak? "Jawabnya sopan. Minah nie sje nak bg free show kat ak ke ap. Seluar jeans pendek atas lutut, singlet,! cik adik kut ya pun nie rumah awaa pakailaa molek siket ble org dtg -getus
A

mirul. Yaa amirul merupakan slh sorg anak angkat datin suraya. Rapat. Ofc laa. Siap mnggelarnya ibu lagi !walaupun gelaran tu spttnya hanya utk arrin sorg. Tetapi datin suraya lebih selesa digelar begitu sementalah dy sudah mnganggap amirul spt anak lelakinya sndr.
" ohh ibu, nth ibu kluar kut. Ak cari ibu tade pn kat atas, btw kau nie spe? Kenapa tetibe dtg cri ibu ?ta penah nampak pn? Lgpn ak n ibu bru blik harini? Tade spe tau pn kitorg da balik? Bertubi ll persoalan yg kluar dr mulut petah arin. Biasalaa. Bakal peguam kan. Mmg begitu laa gelagat yg harus ditunjukkan dlm usaha utk memperjuangkan sesuatu kes di Mahkamah nnt! Belum sempat amirul membuka mulut kedengaran bunyi kerta milik datin suraya memasuki perkarangan rumah.
"Hah ! Tu ibu ak da balik " amirul hanya membalas pemberitahuan arrin sbntr tadi dgn senyuman --hampehh.
" ibu! Nie haa mamat sesat nie dtg cr ibu. Ibu pegi mana tadi puas arrincr stu rumah tade. Rupanya ibu kluar. Dah la ta bgtau arrin .Arin mncebik
" ehh amirul rupanya ,ishh kamu nie arrin knp laa ta ajak amirul nie msuk kesian dy duduk kat luar dr td" kata datin suraya smbil mnjemput amirul masuk ke dalam mahligai miliknya.
Jemput duduk . Buat je macam rumah sndr bukannya org lain kan? Rumah ibu je pun. Sory laa bersepah siket ibu baru balik. Ta sempat nak kemas ll. Cik jah plk cuti harini. Jelas datin suraya . Arrin pula terpinga ll melihat adegan yg sdg brlaku dihadapannya. Pelbagai persoalan yg bermain didalam kotak fikirannnya. Siapa mamat nie? Knp ibu bahasakan dr ibu dekat dy? Knp dy dtg sini? Dan kenapa kalau dy betul ll da lame kenal ibu. Kenapa ak ta kenal dy?
" tape ibu. Amirul mmg sengaja dtg sini tanpa bgtau ibu dulu .nak bt surprise sbnrnya. Amirul rndu sgt da kat ibu. Tapi ta sngke plk amirul yg dapat surprise! Kata amirul smbil menjeling sinis arrin. Ciss kurang diajar mamat nie! Kau perli pemakaian ak ke! Err-- Arrin hanya membalas kata ll iti dgn jelingan tajam ke arah amirul. Ibu yg sedari tadi memerhatikan perang bisu antara kami lantas bersuara meredekan prang dunia ketiga yg tdk diingini
" arrin, yg kamu pandang amirul macam singa nampak daging tu da kenapa, apa kata kamu pegi dapur bt air petu duduk sini dgn ibu bole sembang ll dgn si amirul nie hah, ibu tau msti banyak yg kamu tertanya ll kan.
Ibu nie mmg laa. Tau je baca fikiran ak. Ke ibu nie ad letak kamera cctv dlm otak ak nie smpay bole tau smua bnde ! Aishh ap kau merepek nie arrin! Arrin pn segera menuju ke dapur demi Mnyediakan minuman bt ibu trsayang dan mamat sesat tu! Seketika kelibat arrin hilang dr pandangan mereka berdua. Amirul memulakan bicara
" ermm ibu, tu ank ibu ke? " haah tu puteri ksygn ibu,Nur Arinna Safiyahh,
Ouhh. Nama kemain ayu, tapi org nya hampehhh -getus amirul. Belum sempat amirul meneruskan bicara, datin suraya memintasnya terlebih dahulu " mesti kamu pelik kan. Kenapa arrin macam tu? Datin suraya seakan bole mngagak ap yg bermain dfikiran amirul, maklumla bak kata org tua ll. Dah banyak makan garam! " arrin mcmtu sbb dy trlalu trprngaruh dgn budaya barat kat sane. Maklumla bukan nya sekejap. 5 tahun mir. Kami menetap disana. Sedikit Sbnyk. Mesti terpengaruh jgk kan? Lgpun kawan ll arrin kat sane tade yg beragama islam. Smuanya kristian. Tapi arrin tade laa terpengaruh terlalu dlm dgn budaya dyorg. Dy masih ingt agama, solat, cuma pemakaiannya saja sebegitu. Jelas datin suraya.
Amirul hanya mengangguk faham. Tidak lama kemudian terlihat susuk tubuh arrin menuju ke arah mereka berdua smbil membawa dulang yg berisi air dan makanan ringan utk sntapan mereka.
" aii ibu ,arrin dtg trus snyp. Mngumpat arrin la tu! Arrin mencebik.
" ehh mana ad kitorg mengumpat awaa. Kitorg borak psl ibu laa tadi kan ibu kan! Amirul mencelah. Sibuk jea mamat nie. Org ckp n ibu dy plk yg jawab. GEtus hati arrin. Datin suraya hanya tersenyum smbil mnjemput tetamunya itu menjamah makanan yg tersedia.
"Btw ibu. Arrin dr td nak tanya mamat nie spe? Knp arrin ta penah kenal pn? Akhirnya persoalan yg terbuku di hati arrin keluar juga.
" hah tu laa. Ibu ta smpt nak cter. Dy nie anak angkat ibu. Ibu ad dua org anak angkat lelaki. Amirul dengan luqman ehh! Ckp psl luqman mane dy? Knp ta bawak dy skali?
" ohh luq? Dy bzy siket la ibu, td mmg amir da ajak dy tapi kebetulan plk dy ad meeting dgn client. So ta dpt join. Btw dy kim slm dgn ibu n dy minta Maaf sbb ta dpt jmpe ibu malam nie. Dy ckp nnt dy cri mse n dtg jmpe ibu "-jelas amirul
Ohh? anak angkat ibu! Huh! Mnymph ak! Baek ak naik dan smbung sesi ' hibernasi' ak yg terbantut td dr tgk sesi ramah mesra ' anak beranak ' nie! Omel arrin lalu menuju ke biliknya membiarkan perbualan antara datin suraya dan amirul lenyap dr pandangannya..

******************************

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 04, 2016 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Misi 30 Hari Cik Misteri Where stories live. Discover now