Ik kan het me nog goed herinneren, ik was 8 jaar oud, en ik kreeg voor het eerst les in "gezondheidszorg en geschiedenis". Ik had thuis les, zoals ieder kind in 2100, en kreeg die les van "Miss Adrian". Miss Adrian was een vrouw van rond de 77, ze was kort en had bruin haar. "luister kind", zei ze, "Dit is de eerste les en ik ga je vandaag al de belangrijkste informatie geven van dit vak, en ik wil dat je me die informatie elke dag opnoemt, zodat je het niet zult vergeten". Ik staarde haar aan. "Pak je pen en schrift en let goed op",toen begon ze met haar verhaal". "We beginnen onze geschiedenis bij de geboorte van de republiek in 2050. De vrije partij kwam toen aan de macht. Deze partij kwam aan de macht door een grootschalig onderzoek dat ze hadden verricht. Dit onderzoek was naar de oorzaak van sterfte en begon in het jaar 2030. Uit het onderzoek bleek dat mensen stierven als ze verliefd op iemand werden en gehoor gaven aan hun gevoelens van verliefdheid. Nadat de mensen dit hoorden, werd er veel gediscussieerd over wat er nu moest gaan gebeuren? De vrije partij stelde voor dat mensen niet meer gehoor zou moeten geven aan hun gevoelens van verliefdheid, en nooit, maar dan ook nooit, een relatie aan zouden moeten gaan. Er zouden dan geen baby's worden geboren, maar dat zou ook niet meer hoeven omdat iedereen dan eeuwig zou gaan leven. Veel mensen stemden daar mee in. Alleen een handje vol met mensen kozen er voor om een liefdesrelatie aan te gaan, en zo samen met hun partner te sterven. Nog steeds kiezen er mensen voor de dood, in plaats van eeuwig leven. Om te zorgen dat de baan die die mensen hadden wordt overgenomen, bedacht de vrije partij een plan. Ze onderzochten hoe ze baby's konden laten groeien in een kunstmatige baarmoeder. En jij bent ook zo'n baby". Met een verschrikt gezicht staarde ik naar de vrouw. "ik, ik, ben dus gemaakt in een lab?!" ze knikte. Ik staarde voor me uit en dacht na. "mevrouw, er zijn toch best veel mensen die niet voor een eeuwig leven kiezen, Waarom?" Mijn lerares liep naar me toe en ging naast me zitten. "Ik heb gehoord dat Liefde het mooiste is wat er bestaat, maar natuurlijk weet ik het niet, in ieder geval, sommige mensen vinden het het waard om voor te sterven".
Deze les zette mijn wereld op zijn kop, en ik ben het ook nooit vergeten. Haar woorden echoden nog lang na. Mijn ouders waren niet mijn biologische ouders, en sommige mensen kozen voor een liefdesrelatie ook al betekende dat hun dood. Wat was een liefdesrelatie? en waarom was het het waard om voor te sterven?
(dit is deel 1)
JE LEEST
To love or not to love
RomanceElise leeft in een wereld waar je voor een zwaar dilemma staat: Kies je voor de liefde van je leven en de dood, of kies je voor een eeuwig leven, maar in je eentje? Elise had haar keuze al gemaakt, ze was nog nooit verliefd geworden, en als ze dat w...