Észrevettem azt, hogy az angol, vagy egyéb külföldi nevek ragozásával sok mindenki nincsen tisztában, így sok olyan könyv van itt, amelyben helytelenül csatolták a toldalékokat a nevekhez. Ezzel régebben nekem is meggyűlt a bajom, így itt is van néhány jó tipp, ezeknek a hibáknak a kiküszöbölésére.
Az első és legfontosabb az, hogy tudd, hogyan kell kiejteni az adott nevet. Ez azért nagyon fontos, mert a névragozásnak két nagyon fontos szabálya is van:
1. A rag mindig úgy fog változni és hasonulni, ahogyan kiejtjük a nevet.
2. Ha a névben az utolsó betűt/betűket másképp kell, vagy egyáltalán nem kell ejteni, akkor a rag kötőjellel fog csatlakozni a névhez.
Ebből kiindulva...
Ha a név ejtett magánhangzóra végződik:
Nem kell kötőjelet írnunk, de az utolsó magánhangzó a névben megnyúlik.
Például: Lisa - Lisát, Lisával, Lisához, Lisának stb.
Ez alól kivétel az u és i magánhangzó.
Ha a név végén ejtett mássalhangzó áll:
Általában itt se kell kötőjelet írnunk, a névhez egyszerűen csak hozzá kell tenni a ragot.
Például: Martin - Martinnal, Martint, Martinhoz stb.
Itt viszont vannak más esetek is.
Az egyik ilyen eset az, amikor a név olyan mássalhangzóra végződik, amelyet máshogy ejtünk ki. Ilyen például az "s" betű, amit "sz" hangnak ejtünk ki. Ilyenkor ugyanúgy, változtatás nélkül csatoljuk a névhez a ragot, csak a rag az ejtett betűhöz fog hasonulni, szintén kötőjel nélkül.
Például: Chris - Chrisszel (Chris + -szel, szóval nem lesz dupla "sz") stb.
A másik eset pedig az, amikor a név dupla mássalhangzóra végződik. Őket ugyanaz a szabály szerint ragozzuk, mint az előbbiket, csak ha a rag a név duplabetűjével egyezik meg, ilyenkor kell kötőjellel csatolnunk a ragot a névhez.
Például: Scott - Scotthoz, Scott-tal stb.
Ha a név néma magánhangzóra végződik:
A nem ejtett betű miatt kötőjellel kell a ragot hozzákapcsolni a névhez.
Például: Alice - Alice-szel, Alice-nek stb.
Ha a név ikszre és ipszilonra végződik:
Mivel az ipszilon vagy "i"-nek vagy pedig "j"-nek ejtjük nincs szükség kötőjelre, ugyan ez a helyzet az ikszre végződő nevekkel, viszont a ragok "sz"-ként hasonulnak.
Például: Max - Maxszel, Maxhez stb.
Harry - Harryt, Herryhez, Herryvel stb.
Remélem hasznotokra válik ez a segítség, és azt is, hogy érthetően fogalmaztam. :D ha valami kérdésetek akadna nyugodtan tegyétek fel kommentben. :)
ESTÁS LEYENDO
Tippek írópalántáknak
De TodoSziasztok. Ebbe a munkámba néhány tippet, tanácsot olvashattok a írással kapcsolatban. Leírom nektek a tapasztalataimat amiket három év alatt összegyűjtöttem. FIGYELEM! A bejegyzésekkel senkit se szeretnék megbántani. Ha nem bírod a nyers kritikát...