BAB 4

5.3K 86 1
                                    

"Suraya lagi beberapa bulan kita nak SPM.Aku tak ready lagi la"
"Aku pun sama"Azrul memberikan pendapatnya.Sejak pertemuaan Hani dan Azrul di perpustakaan sekolah beberapa hari yang lepas,mereka menjadi kawan baik seperti Hani dan Suraya.Mereka selalu belajar,makan dan lepak bertiga.
"Eh sibuk je Azrul.Hani tak tanya kau pun"Suraya menyampuk.
"Biar la.Just want to say"
"Dah lah korang ni gaduh je tahu,couple je la senang."
"Err."Suraya fobia mendengar perkataan couple setelah ditinggal begitu sahaja oleh Hafiz tanpa berita cuma ada kata putus sahaja.Hani melihat perubahan riak wajah Suraya dan segera meminta maaf.
"Wey aku mintak maaf,aku tak ingat yang kau...."
"Takpe lah.Dah la.Hani soalan ni macam mana nak buat?"Suraya menunjukkan satu kertas soalan matematik kepada Hani untuk diajar.Azrul seakan-akan faham dan hanya mendiamkan diri.

..................

"Awak boleh tak saya nak pergi sambutan hari lahir kawan saya?"tanya Hani kepada Khairil.
"Boleh sapa je yang pergi?"
"Semua murid 5 Amanah dan cikgu yang mengajar 5Amanah.Cikgu Amalina pun ada sekali"
"Kalau macam tu,saya nak ikut"
"Ala nak ikut sebab ada cikgu Amalina je tu."
"Mana ada.Kenapa awak asyik sebut Cikgu Amalina daripada hari tu lagi."
"Sebab cikgu Amalina tu dah syok sangat dekat awak.Awak tahu tak kecoh dekat sekolah pasal awak dengan cikgu Amalina.Lagi-lagi geng gosip nombor satu dalam kelas tu betul-betul duduk belakang saya."
"Habistu awak percaya gosip-gosip yang tak betul tu?awak lebih percaya gosip berbanding suami awak sendiri?
"Ada ke saya cakap saya percaya?"
"Awak jeleous ye?"tanya Khairil dengan nada menyindir.
"Eh mana ada.Jangan perasan dan jangan mimpi."Hani berlalu pergi untuk menahan malu.

"Cantiknya isteri abang ni"khairil membuka kata semasa dalam perjalanan ke rumah kawan Hani.
"Jangan nak perli orang eh"
"Eh mana ada ikhlas ni"
"Ceh ikhlas konon"tanpa sedar Hani tergelak dan senyuman terukir manis di bibir.
"Kan lagi cantik kalau senyum macam ni.Manis je senyuman ada lesung pipit macam wawa zainal."
"Pandailah abang."tanpa sedar dia telah mengeluarkan perkataan yang mustahil keluar daripada mulutnya.Mukanya menjadi merah kerana menahan malu.
"Kenapa la dengan aku harini,tak betul ke?demam ke?ke aku dah tersuka kat suami aku sendiri.Takkan sebab kena puji terus suka?sah,memang sah aku dah jatuh cinta dengan dia ni.Tak pernah aku rasa bahagia macam ni."Hani berbisik kecil di hati nya.
"Hani,mulai sekarang panggil saya abang tau.Itu kan lebih baik."
"Ha?ooo.okay.okay"Hani menghentikan lamunannya dan menjawab soalan suaminya.
"Hani my princess bangun,dah sampai pun"Khairil mengejutkan Hani yang tertidur maklumlah mungkin terlalu penat.
"Ooo dah sampai.Jom turun."
"Jom"sebaik sahaja melangkah masuk terlihat kolam renang yang dipenuhi cahaya.
"Waktu malam macam ni cantik je kalau sinaran lampu tu terpantul di permukaan air."
"Betul tu"jawab khairil.

"Cikgu khairil dan Hani jemput la masuk.Kenapa berdiri kat gate ni?meh masuk minum dan makan."wati mengalukan tetamunya masuk.

Cikgu khairil dan Hani mengambil port meja di tepi kolam,ala-ala romantik gitu.
"Eh korang datang berdua ke?"tanya cikgu Amalina semenjak dua tiga hari ini layanan daripada cikgu Amalina kepada Hani agak kasar tidak seperti selalu.
"Eh,Hani saya pergi ambil air ye.awak duduk la berborak kejap dengan cikgu Amalina."kata Khairil.
"Okey"
"Apa hubungan kau sebenarnya dengan cikgu Khairil hah?"cikgu Amalina bertanya dengan kasar.Perangai dan cara percakapan cikgu Amalina sangat berbeza daripada yang sebelumnya.
"Mana ada apa-apa cikgu.Kenapa ya?"
"Eh kau tak payah berpura-pura baiklah.Kau tu sedar diri sikit,kau tu budak lagi.Tak payah sibuk nak bercinta.Kau tu bukan lawa sangat.Tak payah la nak goda cikgu Khairil."gertak cikgu Amalina.
"Cikgu cakap apa ni?"betul la kata oranh cinta boleh mengubah manusia.Disebabkan cinta,orang baik menjadi jahat dan disebabkan cinta juga orang jahat menjadi lebih jahat.
"Kau ni dah lah..."belum sempat cikgu Amalina menghabiskan kata-katanya,dia terus terjun kedalam kolam.Hani terkesima dengan tindakan yang dilakukan oleh cikgu Amalina.
"Eh kenapa ni?Khairil terus terjun ke dalam kolam untuk menyelamatkan cikgu Amalina.Dia bertanggungjawab menyelamatkan cikgu Amalina kerana pada waktu di kolam itu,hanya dia sorang lelaki di situ.Cikgu Amalina dibawa kedarat.
"Are you okay?"namun tiada reaksi.orang yang ada di kolam tersebut mengerumuni cikgu Amalina.
"Cikgu cpr."kata salah seorang murid.
"Sapa nak buat?sapa-sapa yang perempuan yang reti cpr?"tiada seorang pun menawarkan diri.
"Tiada pilihan lain."khairil pasrah.
"Nanti!biar saya buat."Hani menawarkan diri.Belum sempat Hani menunjukkan kehebatannya,cikgu Amalina terjaga.
"Orang ramai yang mengerumuni semakin sikit kerana keadaan sudah semakin pulih."
"Kenapa kamu tolak saya ke dalam kolam tadi?kamu nak saya mati ke?"cikgu Amalina mendengus geram.
"Cikgu bila masa pulak saya tolak cikgu?"bantah Hani.
"Awak kenapa awak tolak cikgu Amalina jatuh ke kolam tadi?kalau dia mati lemas macam mana?Awak fikir dulu baru buat boleh tak?otak tu guna sikit."terkesima Hani mendengar ayat yang keluar daripada mulut Khairil.
"Saya kata,saya tak buat.So,awak lebih percaya orang lain berbanding isteri awak sendiri?"Hani meninggikan suara orang yang berada di situ terkesima termasuk cikgu Amalina.
"Dah lah"Hani berlalu meninggalkan tempat tersebut.
"Hello Pak Man,tolong ambik saya di alamat yang saya sms tu ya."arah Hani kepada pemandu pribadinya.Maklumlah anak dato' semua yang dia nak semua dapat."Nasib baik abah ada bagi aku driver,adalah jugak orang hantar aku balik."bisik hati Hani.

Sebaik sahaja sampai dirumah,dia memasang lagu cheer up nyanyian ahli kumpulan twice untuk menceriakan hatinya.sudah menjadi kebiasaan dia memasang lagu sekuat yang boleh untuk menghilangkan kesedihannya.
"Cheer up baby,cheer up baby....."dia menyanyi dengan penuh semangat sambil mengikut tarian kpop tersebut.Dia terlalu leka sehingga tidak sedar Khairil sudah sampai kerumah.
"Eh dengar lagu apa ni?kuatnya sampai keluar boleh dengar."Hani segera menghentikan tariannya dan menutup lagu yang dipasang.
"Dah settle ke hal dengan bakal isteri awak tu?"
"Sapa pulok dah?awak lah isteri saya.Saya mintak maaf.Saya tahu salah saya sebab percaya cakap cikgu Amalina,Wati dah cerita dari A sampai Z.Dekat rumah wati berdekatan dengan tempat yang kita duduk tu ada CCTV tu boleh rakam percakapan dan pergerakkan kita."
"Okey"Hani malas hendak melayan lalu sambung memasang lagu cheer up tetapi suaranya diperlahankan sedikit.
"Okey je?Ala sorry la.Esok kita tengok wayang eh.Lepas tu makan aiskrim eh dekat tutti frutti."pelawa Khairil.
"Serius ke?Thank abang."Hani sangat gilakan aiskrim lagi-lagi perisa coklat.Pantang orang nak belanja aiskrim laju saja mengikut.
"Tapi macam mana dengan cikgu Amalina"tanya Hani.
"Entah,lepas je Hani lari,abang kejar Hani tapi dah tak nampak kat mana.Bila abang pergi je balik kat sana,Wati cerita.Lepas je Wati cerita,apa lagi abang terus balik je lah."
"Ooo..tu la lain kali siasat dulu jangan nak main tuduh je orang tapi takpe disebabkan aiskrim abang dimaafkan tapi lain kali jangan harap."bebel Hani kepada Khairil.Khairil tersenyum melihat gelagat isterinya.

..................









Suamiku,Cikguku!Where stories live. Discover now