'Cause i'm so make a move oooo', nada dering dari telefon bimbit jenama Oppo milik Ash memekik-mekik untuk di angkat. Seraya dengan itu, 'gedebuk!'."Adehhhmakk, sakitnya ontot." Ash mengaduh kesakitan. "Eiii, cekodok mana lak yang menganggu ketenteraman awam aku pepagi buta niiii." Omel Ash seraya mencapai Oppo-nya.
"Haa Wieyng, ape kau nak haa? Aduhh potong stim betol la kau ni, eiiii." Ash terus membebel. Mana taknya, jam baru pukul 5.50 pagi kot. Suara pun serak-serak basah lagi. 'Ape ke ngigau minah niii.' Sambung Ash lagi dalam hati.
"Ash, Ash, Ash, Ashhhhhhhh!!!!!", pekik Wieyng menambahkan lagi bingit di telinga Ash.
"Eiiii, ye ape??! Aku belum tukar nama lagi la woi! Eiiiii bingit " , nada suara Ash sedikit meninggi sementara tangannya menggosok-gosok telinga yang bingit akibat suara Wieyng sebentar tadi.
"Hehehehehe. Alaaa, sorry la Ash ucuk acam. Eh, woi bangun la wei! Dah nak subuh laa. Grrr" , balas Wieyng dengan nada yang pada mulanya perlahan kemudian kuat kembali.
'Wieyng Wieyng, dah nama pun bibir besau, suara pun besau. Aiyeyeye' , omel Ash di dalam hati. "Eh kau ni, call aku semata-mata nak gerak subuh wei? Aduhmak terharu nak oiii. Kau la member aku dunia akhirat. Muah cikett hahahaha" , balas Ash sambil ketawa mengekek.
"Well, cakap frens till jannah kan. Muahahaha! Eh, haa tu satu. Satu lagi. Eiii weiii! Aku dah cek result UPU tadi. Cuba teka aku dapat mana? Haha takpelah biar aku jawab terus. Aku dapat UNIMAS! Sarawak bhai hahahaha" , ujar Wieyng dengan nada yang amat teruja sekali.
"Whattt??? Series ah weii? Bapak jauh siaaa! Lupa aff harini result UPU keluar. Wehh, syiok ah kau hari-hari naik flight. Huhuhu congcrats babe! Jap, dah tu pegi tak?" , balas Ash yang ikut teruja dengan apa yang baru didengarinya.
"Em, entah. Umi macam tak kasi je. Maybe aku tunggu result CAT jela nanti. Eh eh eh, cop! Haa pasal tu tak penting sangat. Apa yang penting aku ada good news and bad news untuk kau. Haaa nak dengar mana satu dulu?" soal Wieyng membuatkan mata Ash yang terpejam sejak tadi membulat secara tiba-tiba.
"Em, good news?" Ash bertanya.
"Bismillahirahmanirahim."
"Amin"
"Kau, Ash"
"Ye betul"
"Dapat"
"Dapat?"
"Tawaran"
"Haa tawaran"
"Sambung"
"Sambung tidur"
"Ish kau nie, jangan la spoil. Belajar"
"Wahhh"
"Dekat"
"Haa haa, dekat tapi jauh"
"Ash! Tanak sambung lagi!"
"Ish kau ni, macam pompuan. Haa yelaa. Doket mano hah?"
"Eiii, aku memang pompuan pun laa. Dekat em dekat em. UITM LENDU! Arhhhhhh! Congcrats ASH!!!!!!!!"
"Huh?" Ash tersedar akibat tersengguk sambil bersila.
"Eiii, ape ke biul kau pepagi buta ni Ash oii. KAU DAPAT TAWARAN SAMBUNG BELAJAR DOKET UITM LENDU LA DOIII SAMDOL ! KOS MC111! Haa siap dh jadi astro tak berbayar kau dah aku ni. Appreciate dikit plisss", omel Wieyng sambil menguatkan volume suaranya yang dirasakan sudah sedia kuat.
Ash menjauhkan sedikit Oppo-nya dari telinga lalu menekapkan kembali ke telinga setelah memastikan Wieyng sudah selesai mengomel.
"Mana kau tau? Kau stalk aku punye result eh? Eiii hahaha alhamdulillah! Berkat doa mak bapak aku, akhirnya aku berjaya menjadi seketul Ash yang berguna buat mak bapak aku. HEHEHEHE" , ujar Ash yang sedikit terkejut bercampur gembira dengan berita yang disampaikan oleh Wieyng itu.
"Ish kau. Aku yang duk sampaikan good news ni nak tinggal mana? Emmm paitihh" , rajuk Wieyng.
"Em nak tinggal mana ekk tinggal dekat hutan boleh? Kau kan cicit Tarzan. Haa bolehlah kau ganti kerja moyang kau tu. HAHAHAHA"
"ASHHHHHHHHH!!!!!!"
"HAHAHAHAHA! Alolo i gurau aja la u. Muah ciket. Em kau takyah tinggal memana. Duk je dalam hati aku k, huhuhu. Thanks a lot Wieyngggg! U always win my heart! Love u to the jungle and not back! Thanks tau sebab kau sentiasa ada dengan aku waktu susah dan senang. Jatuh dan bangun aku. Haa, sampailah sekarang, kau orang pertama yang sampaikan berita yang memang aku tak dapat nak gambarkan macam mana gembiranya hati mak bapak aku kalau dapat tau nanti. Always be my side okay? Sayang kau." Ash berucap panjang lebar seraya menyapu air mata yang menitis usai berkata-kata. 'Hati tisu betol kau ni Ash'
Senyap.
"Wieyng? Are u there?"
"Pffftttt"
Kedengaran seseorang membuang hingus disebelah sana.
"Dasar pengotor! Hahahaha kau buat ape ah kat sana?"
"Emm huhuhu"
"Weh, kau cakap ade bad news kan. Haa pedia?"
"Em, bad news. Aku akan berjauhan dengan cameragirl kesayangan aku ni. Sape nak amik gambau aku yang comel ni lagi? Hehehehe"
"Alooo, so shuwit. Hahahaha dah la kau. Kau nak p mana jejauh dari aku? Kan aku dah cakap, kau duduk je dalam hati aku. Tampo kang kalau hang lari hahaha"
"Hahahaha yela yela. Kau dah jadi orang melakau nanti jangan buang aku dari hati kau pulak k. Sayang kau jugak, Ash gila!"
"Ash ooooo Ashhhhh! Bangun! Waktu subuh dah masuk! Ayah kamu dah tunggu dekat bilik solat sana" pekik Puan Mazulina, ibu kesayangan Ash.
"Haaa, jap buuu! Ash amik air sembahyang jap!" , balas Ash sambil segera membuka tingkap-tingkap biliknya.
"Haaa, Wieyng. Mem besau dah panggil tu. Papehal roger kau balik k. Baiii wieyng gedikk!
"Hahahaha. Haa, yelaa. Kim salam ibu ayah."
"Haha boek boss"
"Ash"
"Ye?"
"Sk (sayang kau)"
"Wieyng"
"Ye?"
"Tsp (tak sayang pun)"
"ASHHHHHHHH!!!!!!"
"HAHAHAHAHA! K k raklu, assalamualaikum."
"Hahahaha, waalaikummusalam giler!"
Tup! Talian dimatikan.
"Ash! Kamu buat ape lagi tu hah? Cepat la sikit, ayah kamu dah lama tunggu tu! Ishhh budak bertuah ni, ape nak jadi la." Pekik Puan Mazu memanggil Ash.
"Eh, hahaha haa bu haaa. I'm cominggg!"
Kelam kabut Ash menuju ke bilik mandinya untuk mengambil air sembahyang. Dalam hatinya, dia bersyukur kehadrat Ilahi atas apa yang telah diberikan. Tidak sabar rasa dihatinya untuk mengkhabarkan berita gembira itu kepada kedua ibu bapanya yang tercinta.
YOU ARE READING
POTRET (In The Making)
Teen FictionAsh seorang perempuan berperangai boyish yang gila kamera. Baginya, setiap gambar yang dirakamnya mempunyai cerita yang tersendiri. Sekeping potret yang masih tersimpan rapi di dalam sebuah kotak miliknya, seringkali membuatkan hatinya terluka apab...